Héhé, eindelijk tijd om te reageren. De werkweek is weer begonnen...
Betreft de tweede foto: die blauwe rand onderaan verduistering, is dat invallend buitenlicht?
Ja klopt, helaas heb ik het niet helemaal lichtdicht gekregen, misschien dat ik nog met zwarte ducktape de deur kan afplakken. Maar zoals ik al aangaf heb ik nog niet echt last gehad van sluier op de afdrukken.
Zelfde vraag dan voor linksboven in de eerste foto.
Dat is denk ik de reflectie van het licht vanuit de (geopende) deur. Heb die foto met m'n digitale camera gemaakt en niet zo heel goed bewerkt.
Zoals boven, en ook: wees altijd voorzichtig met de combinatie vloeistof - elektriciteit, het beste om is om ze zo veel mogelijk te scheiden.
Oeps, dan was deze kamer niet handig als doka. Het stopcontact zit inderdaad vrij dicht bij de ontwikkelbakken. Aangezien het een huurwoning is kan ik de positie van de (niet geaarde) stopcontacten niet wijzigen. Het andere stopcontact zit lager en boven de spoelbak. Als ik het werkblad aan de andere kant van de kamer kon plaatsen had ik dat gedaan, helaas is dat niet mogelijk omdat ik dan de deur niet open en dicht kan doen.
wat een mooi tekstje op je deur!
Ja vind ik ook, die hangt er al vanaf het begin, voordat ik de 'doka verbouwing' begon. Soort motivatie

elektriciteit en vloeistoffen? bwa, je lampje hangt te hoog om de vloeistof aan te raken, en een schaal duw je niet zomaar om.
Dat is inderdaad zo. Misschien moet ik toch maar voor een pendel kiezen en de lamp aan het plafond hangen. Maar ik ben zo bang dat ik (of degene die gaat boren, want in deze flat is het beton kneiterhard en werd al panisch van de gaten voor de gordijnrails) een stroomkabel of iets anders raak.
Ik mis persoonlijk nog wat muziek! (wat is een doka zonder audio!)
Voor nu voldoet de Google home op minimaal 70% volume, het is redelijk goed geïsoleerd en heb nog nooit klachten gehad over geluidsoverlast

Wil nog wel dichter bij mij muziek, maar dat is iets voor de lange termijn. Een analoge klok is ook nog een wens, want het is nu erg inschatten met de ontwikkeltijden maar daarvoor moet ik gaan boren

Maar z'n vergoterklok staat pal naast een schaal fixeer, en er klotst met het grootste gemak een kwakje fixeer zo die timer in.
Correctie: de schaal is ontwikkelaar. Ik heb eerlijk gezegd nooit geleerd welke kleur bak voor welke vloeistof is (of maakt dat niet uit?).
Scheiding van een droge en een natte zone is echt aan te raden, bv door plaatsen van een tussenwandje op het werkblad.
Ik kan kijken of ik het werkblad aan de rechterkant wat kan verlengen. Dan kan daar de timer op staan. Het werkblad komt van de buitenkeukenserie van IKEA, en helaas is nu het seizoen voorbij maar ze hebben volgens mij nog een verlenging die je aan het werkblad kunt monteren.
De vergelijking met een vaatwasser en wasmachine gaat ernstig scheef omdat we het hier hebben over elektronica die niet ontworpen is voor gebruik in nabijheid van water (bv. geen randaarde op die Philips timer) en het is bovendien apparatuur van doorgaans 35+ jaar oud en de toen geldende en inmiddels achterhaalde veiligheidsnormen. Om niet te spreken over veroudering van componenten, isolatie van kabels enz.
De Philips timer heeft wel randaarde, de vergroter niet. Daarvoor moest ik ook nog eens een nieuwe stekker monteren anders kon ik de vergroter niet gebruiken met de timer.
Iedereen bedankt voor het reageren!
Greta