Auteur Topic: Doka is af!  (gelezen 551 keer)

Offline gretam1994

• Nieuw
  • *
Re: Doka is af!
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2023, 20:33:28 »
Héhé, eindelijk tijd om te reageren. De werkweek is weer begonnen...

Betreft de tweede foto: die blauwe rand onderaan verduistering, is dat invallend buitenlicht?
Ja klopt, helaas heb ik het niet helemaal lichtdicht gekregen, misschien dat ik nog met zwarte ducktape de deur kan afplakken. Maar zoals ik al aangaf heb ik nog niet echt last gehad van sluier op de afdrukken.

Zelfde vraag dan voor linksboven in de eerste foto.
Dat is denk ik de reflectie van het licht vanuit de (geopende) deur. Heb die foto met m'n digitale camera gemaakt en niet zo heel goed bewerkt.

Zoals boven, en ook: wees altijd voorzichtig met de combinatie vloeistof - elektriciteit, het beste om is om ze zo veel mogelijk te scheiden.
Oeps, dan was deze kamer niet handig als doka. Het stopcontact zit inderdaad vrij dicht bij de ontwikkelbakken. Aangezien het een huurwoning is kan ik de positie van de (niet geaarde) stopcontacten niet wijzigen. Het andere stopcontact zit lager en boven de spoelbak. Als ik het werkblad aan de andere kant van de kamer kon plaatsen had ik dat gedaan, helaas is dat niet mogelijk omdat ik dan de deur niet open en dicht kan doen.

wat een mooi tekstje op je deur!
Ja vind ik ook, die hangt er al vanaf het begin, voordat ik de 'doka verbouwing' begon. Soort motivatie :)

elektriciteit en vloeistoffen? bwa, je lampje hangt te hoog om de vloeistof aan te raken, en een schaal duw je niet zomaar om.
Dat is inderdaad zo. Misschien moet ik toch maar voor een pendel kiezen en de lamp aan het plafond hangen. Maar ik ben zo bang dat ik (of degene die gaat boren, want in deze flat is het beton kneiterhard en werd al panisch van de gaten voor de gordijnrails) een stroomkabel of iets anders raak.

Ik mis persoonlijk nog wat muziek! (wat is een doka zonder audio!)
Voor nu voldoet de Google home op minimaal 70% volume, het is redelijk goed geïsoleerd en heb nog nooit klachten gehad over geluidsoverlast ;) Wil nog wel dichter bij mij muziek, maar dat is iets voor de lange termijn. Een analoge klok is ook nog een wens, want het is nu erg inschatten met de ontwikkeltijden maar daarvoor moet ik gaan boren :(

Maar z'n vergoterklok staat pal naast een schaal fixeer, en er klotst met het grootste gemak een kwakje fixeer zo die timer in.
Correctie: de schaal is ontwikkelaar. Ik heb eerlijk gezegd nooit geleerd welke kleur bak voor welke vloeistof is (of maakt dat niet uit?).

Scheiding van een droge en een natte zone is echt aan te raden, bv door plaatsen van een tussenwandje op het werkblad.
Ik kan kijken of ik het werkblad aan de rechterkant wat kan verlengen. Dan kan daar de timer op staan. Het werkblad komt van de buitenkeukenserie van IKEA, en helaas is nu het seizoen voorbij maar ze hebben volgens mij nog een verlenging die je aan het werkblad kunt monteren.

De vergelijking met een vaatwasser en wasmachine gaat ernstig scheef omdat we het hier hebben over elektronica die niet ontworpen is voor gebruik in nabijheid van water (bv. geen randaarde op die Philips timer) en het is bovendien apparatuur van doorgaans 35+ jaar oud en de toen geldende en inmiddels achterhaalde veiligheidsnormen. Om niet te spreken over veroudering van componenten, isolatie van kabels enz.
De Philips timer heeft wel randaarde, de vergroter niet. Daarvoor moest ik ook nog eens een nieuwe stekker monteren anders kon ik de vergroter niet gebruiken met de timer.

Iedereen bedankt voor het reageren!

Greta

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2023, 20:50:48 »
mooie doka! en het officiële deel? kei leuk toch?  ^^
wat een mooi tekstje op je deur!

Dit is het origineel tekstbordje, jaren geleden eens van mijn dochter gekregen.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Tompie

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2023, 20:53:48 »
Bedankt voor het tekstje Toines!

Gretam, je kan een klok of andere dingen ook omhoog hangen met tesa strips of iets aanverwant, houd over het algemeen behoorlijk goed!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 11 september 2023, 20:56:51 »
- Ja klopt, helaas heb ik het niet helemaal lichtdicht gekregen, misschien dat ik nog met zwarte ducktape de deur kan afplakken. Maar zoals ik al aangaf heb ik nog niet echt last gehad van sluier op de afdrukken.

...

- Dat is denk ik de reflectie van het licht vanuit de (geopende) deur. Heb die foto met m'n digitale camera gemaakt en niet zo heel goed bewerkt.

Papier is minder gevoelig dan film en luistert dus wat minder nauw. Maar als je het ongewenste licht op deze foto's (korte sluitertijd) al kunt zien en met het licht erbij aan, dan kan dat toch wel problemen geven. De blootstelling is dan ook veel langer dan bij deze opnames natuurlijk.

Film is een heel andere oefening. Als je in deze ruimte een filmpje in moet spoelen dan moet het er absoluut donker zijn. Zelfs als je ogen helemaal aan het donker zijn gewend (wat een tot enkele minuten kan duren) mag je helemaal geen streepje licht kunnen zien.

Mijn code blijft analoog.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 11 september 2023, 21:26:32 »
Lichtdicht maken is niet zo moeilijk als het permanent kan. Afplakken of een plaat erop schroeven en de randen dichtkitten etc. Bij een raam in een ruimte die niet voor iets anders gebruikt hoeft te worden is dit niet zo'n probleem. Maar bij een deur is het toch wel prettig als die open en dicht kan ...

Voor niet-permanente oplossingen kun je denken aan dubbele maatregelen. Bijvoorbeeld eerst een goedkoop rolgordijn van verduisterende stof (of gewoon zwart) en daarvóór dan een zo goed mogelijk sluitend gordijn aan een rails. Over de grond slepend is misschien minder chique en de zoom zal eerder vuil worden. Maar ja, een doka moet in eerste instantie functioneel zijn natuurlijk.
Verder kun je proberen het licht een hoek om te dwingen en daar dan zwart fluweel/velours of vilt aanbrengen. Of matzwarte verf. Bij een gordijn zou zo'n strook op het plafond en de vloer al helpen.
Dit is trouwens ook het principe van een lichtsluis. Sommige professionele doka's hebben (hadden) dit. Een zwart gangetje zonder deur, maar waarin je wel een paar keer de hoek om moe(s)t. Dit kost natuurlijk ruimte en dat moet je voor een simpele doka helemaal niet willen. Maar het is om even aan te geven hoe je licht kunt "foppen".

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 11 september 2023, 23:32:05 »
Hallo Greta,

De bezorgdheid van Mono in verband met lichtinval deel ik helemaal. Geen last hebben van sluier op afdrukken is niet hetzelfde dan geen zuiver witgedeelten hebben: er is ook nog de invloed op de toonweergave, en het ergste daarbij is misschien nog wel dat die dan erg veranderlijk is. Testen doe je door een reeds belicht beeld op het papier strooksgewijs minder of meer bloot te stellen aan de reële omstandigheden in de doka, en dan na ontwikkeling (onder absoluut veilige omstandigheden) de lichtste helft van de grijstonen onderling te vergelijken.

Witte of heldere muren/zoldering/vloerbedekking brengen het invallend licht tot op de plaatsen waar je het eigenlijk niet wil hebben. Zwarte of donkere kleuren zijn veel geschikter... maar dan zie je weer veel minder, waardoor je mogelijk die rode lamp toch weer wat naderbij gaat hangen... en we zijn terug bij af. Voor zwartwit fotopapier is rood de ideale kleur voor wanden/zoldering/vloerbedekking: voor dat papier is dat hetzelfde dan zwart, voor ons oog hetzelfde dan wit.

Voor hooggevoelige en/of panchromatische film is het allemaal nog een pak erger.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2023, 09:06:09 »
Juist.

Maar geen paniek hoor Greta. Het moet relatief simpel te verbeteren zijn.

En het maakt natuurlijk ook nog uit of het overdag is of avond/nacht. Wat dat aangaat gaan we het gunstige seizoen tegemoet.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2023, 09:17:11 »
Philips timers hebben gewoon randaarde hoor, vanzelfsprekend moet je dan ook een geaard stopcontact gebruiken.
Ik heb er op dit moment geen staan, maar de laatste die ik had, was in elk geval van een mechanisch en elektrisch ontwerp waarbij de randaarde geen enkel veiligheidsnut zou hebben, en sowieso was het apparaat absoluut ongeschikt voor gebruik op een vochtige, laat staan natte plek.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2023, 09:24:00 »
Een klein schapje waarop je de timer zet zodat deze hoger staat dan de bakken zou al veel schelen.
Maar als je de optie hebt de vergroter met timer gescheiden van het natte deel op te stellen zou ik daar zeker voor kiezen.

Maar ik zou niet willen weten hoe mensen in tot doka omgebouwde badkamers hun werk doen.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline gretam1994

• Nieuw
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 12 september 2023, 10:16:53 »
Gretam, je kan een klok of andere dingen ook omhoog hangen met tesa strips of iets aanverwant, houd over het algemeen behoorlijk goed!
De muur hier heeft een behoorlijk reliëf dus ik ben bang dat dat niet gaat houden. En eerdere ervaringen met dat soort dingen zijn in mijn geval slecht. Het gaat om één gaatje voor het boren (misschien twee als ik het licht ga verplaatsen), dat moet wel lukken.

Hebben jullie klokken in je doka staan/hangen en zo ja, wat voor klokken? Ik zie weer van alles voorbij komen op internet, ook glow in the dark. Is dat geen risico voor lichtlekken?

Film is een heel andere oefening. Als je in deze ruimte een filmpje in moet spoelen dan moet het er absoluut donker zijn. Zelfs als je ogen helemaal aan het donker zijn gewend (wat een tot enkele minuten kan duren) mag je helemaal geen streepje licht kunnen zien.
Filmontwikkeling doe ik al veel langer en heb daarvoor een wisselzak. Nog nooit problemen gehad daarmee, het is alleen een beetje benauwd voor de handen als je zoiets bij 30 graden doet  ^^

Verder kun je proberen het licht een hoek om te dwingen en daar dan zwart fluweel/velours of vilt aanbrengen. Of matzwarte verf. Bij een gordijn zou zo'n strook op het plafond en de vloer al helpen.
Zo'n strook zou hier weleens goed kunnen werken. Misschien dat ik die op de onderkant van de deur plak, want op de vloer zelf kan ik het niet goed schoon houden :'D

Dit is trouwens ook het principe van een lichtsluis. Sommige professionele doka's hebben (hadden) dit. Een zwart gangetje zonder deur, maar waarin je wel een paar keer de hoek om moe(s)t. Dit kost natuurlijk ruimte en dat moet je voor een simpele doka helemaal niet willen. Maar het is om even aan te geven hoe je licht kunt "foppen".
Om een echte lichtsluis te maken is de ruimte inderdaad te krap. Maar ken het principe, op de kunstacademie waar ik studeerde heb/had je dat ook.

Juist.

Maar geen paniek hoor Greta. Het moet relatief simpel te verbeteren zijn.

En het maakt natuurlijk ook nog uit of het overdag is of avond/nacht. Wat dat aangaat gaan we het gunstige seizoen tegemoet.
Alles op zijn tijd. Er is altijd wel wat te verbeteren, ik doe het in kleine stapjes. Ook gunstig qua temperaturen :'D
Nadeel vind ik wel dat je bij daglicht toch het beste de belichting kunt controleren, en daar heb je meer van in de zomer.

Een klein schapje waarop je de timer zet zodat deze hoger staat dan de bakken zou al veel schelen.
Maar als je de optie hebt de vergroter met timer gescheiden van het natte deel op te stellen zou ik daar zeker voor kiezen.
Misschien kan ik toch overwegen om het werkblad naar de andere kant van de muur te verplaatsen en bij het stopcontact de vergroter neer te zetten op een los tafeltje. Dan is het natte deel weg bij het stopcontact. Als ik een tafeltje in de lengte tegen de muur plaats (en de vergroter ook) dan zou het moeten passen. Voordeel is ook meteen dat ik nog iets groter kan gaan met m'n ontwikkelbaden want de vergroter is uit de weg. Afdrukken van 40x50 cm hoeft niet, maar als ik tot 30 cm in de breedte kan gaan scheelt dat al een hoop.

Offline Ree

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 12 september 2023, 11:15:17 »
Hebben jullie klokken in je doka staan/hangen en zo ja, wat voor klokken?
Ik heb een soortgelijke opstelling als dat jij hebt, alleen heb ik de timer op de hoek van de vergroter plank gezet.

Filmontwikkeling doe ik al veel langer en heb daarvoor een wisselzak. Nog nooit problemen gehad daarmee, het is alleen een beetje benauwd voor de handen als je zoiets bij 30 graden doet  ^^
Echt niks zo fijn als dit in een doka te doen ipv een wisselzak. Je wil nooit meer terug.

Misschien kan ik toch overwegen om het werkblad naar de andere kant van de muur te verplaatsen en bij het stopcontact de vergroter neer te zetten op een los tafeltje. Dan is het natte deel weg bij het stopcontact.
Laat perfectie niet de vijand van het goede zijn. Ga lekker aan de slag. Je bent je bewust van het stopcontact, het gaat echt niet zomaar fout.

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 12 september 2023, 13:56:37 »
Kortere dagen, langere avonden, komen er aan. Mocht er niet toevallig een lantarenpaal voor je raam staan, dan is de avond ook een optie om wat van binnenkomende licht te ontwijken. Voor film is in principe geen DOKA nodig dat kan eventueel prima aan de keukentafel met een ontwikkelzak. Hoewel ik zelf de voorkeur geef om de film in de Doka op te spoelen.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2023, 17:40:04 door Nicky »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 12 september 2023, 21:00:40 »
Prachtige doka geworden! :) sinds ik nieuwe kozijnen heb is het er niet meer van gekomen de badkamer donker te maken helaas. Wie weet over een tijdje weer. (Het opbouwen en afbreken nam al gouw meer dan 2 uur in beslag.) Daar moet ik nog wat op verzinnen. 
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~