Auteur Topic: Zw/w dia ontwikkeling mislukt  (gelezen 292 keer)

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
Zw/w dia ontwikkeling mislukt
« Gepost op: 10 september 2023, 14:56:49 »
Wat is hier mis gegaan?

FOMA r100 in Adox Scala reversal. 22°C, 10 minuten.
Kitjs had als productie datum 2021 maar zat helemaal dicht.

Tweede belichting 30 seconden aan iedere zijde, zoals FOMA beschrijft bij de film..

Ik denk dat die tweede belichting niet gelukt is. In het boekje bij de scala ontwikkelaar staat dat je het in de tank kunt doen en dat een transparante bak niet nodig is. Alleen omdraaien...

Offline Ree

• Analoog liefhebber
Re: Zw/w dia ontwikkeling mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2023, 17:15:39 »
In het boekje bij de scala ontwikkelaar staat dat je het in de tank kunt doen en dat een transparante bak niet nodig is.
Bedoel je in de tank of in de spoel. In de spoel is prima, maar in de tank kan je niet goed gelijkmatig belichten.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2023, 21:20:20 »
op de spoel, in de tank. Adox heeft in het boekje staan dat dat kan. En dat je om moet draaien en dan de andere kant belichten.

Maar het zal sws niet lang genoeg zijn. Adox schrijft 2 minuten voor, per kant. Maar dat is voor Adox scala film. Dit is Fomo r 100 en die zeggen zelf 30 seconden per kant.

Het moest wel fout gaan, er is online weinig geschreven over FOMA in Adox. Je ziet alleen Adox in Adox en FOMA IN FOMA.

Offline Ree

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2023, 21:33:54 »
Dit is Fomo r 100 en die zeggen zelf 30 seconden per kant.
Uit mijn hoofd twee maal 30 seconden op 1 meter van een 100 Watt gloeilamp. Dat is best een bak licht :)

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2023, 21:47:21 »
Hallo fotomatthijs,

Op https://www.fotoimpex.de/shop/images/products/media/66896_4_PDF-Datenblatt.pdf staat iets te lezen over herbelichten in een doorzichtige met water gevulde tank. Over een ondoorzichtige wordt niets geschreven:
Citaat
Am besten ist es, den Film in einem durchsichtigen, mit Wasser gefüllten
Tank wieder zu belichten. Der Tank sollte dann langsam unter dem Licht
um die eigene Achse gedreht werden. Nach zwei Minuten sollte die Spirale
auf den Kopf gedreht werden und weitere zwei Minuten belichtet werden.
Zu langes Belichten verfärbt den Film und sollte deswegen vermieden
werden.
Zwei 35mm Filme, welche gleichzeitig im selben Tank entwickelt werden,
müssen einzeln, hintereinander belichtet werden.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2023, 23:06:14 »
Ik heb weinig ervaring met kb en dia. Maar ik heb wel 120 rol film als z/w dia ontwikkeld. Ik volgde de Ilford handleiding (met een Ilford film)
Het herbelichten deed ik door de film uit de spoel te halen en met TL lamp. 1 minuut voor TL lamp afstand~ 30 cm ; roteren/keren

De officiele Ilford tekst :
SECOND EXPOSURE
This is a total fogging exposure to make the remaining silver halide develop readily.

Open the tank and remove the film from the spiral reel. Expose both sides of the film for the equivalent of 30-60 seconds at 46cm/18in from a 100-watt tungsten lamp or 30cm/12in from a fluorescent light tube. Insufficient second exposure will result in a reduction in density when the film is finally fixed.

You may safely give 2-4 times the specified exposure, but over exposure beyond this extent may lead to slightly foggy highlights.

Do not expose to sunlight as the film may start to print-out, thus affecting maximum density.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2023, 12:09:49 »
Ik denk dat die tweede belichting niet gelukt is.
Misschien deels, maar dat lijkt me niet het grootste probleem. Er lijken twee dingen aan de hand te zijn:
1: De randen (rondom de sprocket holes) hebben geen of onregelmatige densiteit. Dit kan inderdaad een probleem met herbelichten zijn.
2: In het beeld heb je juist teveel densiteit; delen van de foto's die weinig of geen densiteit zouden moeten hebben, zijn toch ondoorzichtig. Dit kan niet door een gebrekkige herbelichting komen en vindt zijn oorzaak eerder in het proces.

Mogelijke oorzaken voor 2 zijn:
* Consequente en ernstige onderbelichting van de foto's (dus in de camera)
* Onvoldoende activiteit of duur van eerste ontwikkeling
* Onvoldoende activiteit of duur van bleek

In een omkeerproces zou ik vooral kijken naar de bleekstap, die nogal berucht is, zeker met de 'nieuwerwetse' bleekbaden die wat minder ongezond zijn dan de oude, ernstig giftige maar wel erg gebruikersvriendelijke dichromaat-gebaseerde chemie. Bij mijn weten vermeldt Adox ook expliciet dat de duur van de bleekstap proefondervindelijk moet worden aangepast op de gebruikte film, en geven ze alleen een richttijd op voor hun eigen Adox Scala omkeerfilm en niet voor Foma 100r.

Omdat je mogelijk dus met meerdere problemen te maken hebt, is het aan te raden om het proces per stap te controleren. Probeer dus met teststrookjes elke stap te 'valideren', dus afzonderlijke strookjes verwerken om de eerste ontwikkeling te testen, dan de bleekstap, dan herbelichting en herontwikkeling. Dat kan door een wat langere strook te belichten, deze door de eerste ontwikkelaar te halen en vervolgens door een stopbad, hem dan (onder gedimd, wit licht) in een paar stukken te knippen waar je vervolgens verdere experimenten mee kunt doen.

Zwart-wit omkeren is in theorie een simpel proces, maar het is helaas geen gebruikersvriendelijke kant-en-klaaroplossing. Misschien wel als je de Adox chemie met de Adox Scala film gebruikt, maar alle andere combinaties blijken in praktijk systematische trial and error te vereisen om 'aan de praat' te krijgen.

Succes en veel plezier! Een goed gelukte zwart/wit dia is erg de moeite waard, maar het kost wat inspanning.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2023, 18:01:22 »
Ik heb nog een scale film. Eens zien hoe het daar mee gaat...

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2023, 18:21:12 »
Goed zo. Positief blijven denken.   ^^
Mijn code blijft analoog.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2023, 22:55:27 »
op de spoel, in de tank. Adox heeft in het boekje staan dat dat kan. En dat je om moet draaien en dan de andere kant belichten

Vorig jaar was ik bij een "photowalk" van Silvergrainclassics, daar waren Mirko (oprichter en eigenaar naar Adox) en zijn vrouw Lina aanwezig.  Iedereen kreeg voor aanvang een Scala 50 film en na afloop werd die samen met Lina ontwikkeld. Daar werd de film toch echt uit de tank gehaald.

Hier laat ze het ook zien
https://youtube.com/watch?v=5oSLF_ega6M&si=qWZVnXpnFLLLG5BY

Helaas was vooraf niet vermeld dat je een rol Scala kreeg en dat die na afloop werd ontwikkeld, dus ik had geen kleinbeeldcamera bij me.