Auteur Topic: Vuescan  (gelezen 1184 keer)

Offline Eef

• Analoog liefhebber
Vuescan
« Gepost op: 4 september 2023, 22:56:06 »
Heeft iemand ervaringen met het scannen van 120 films met behulp van Vuescan via Linux (debian). Ik weet dat drivers te downloaden zijn van Vuescan, maar werkt het ook echt goed?
Beware of darkness.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Vuescan
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2023, 03:25:42 »
Ik gebruik vuescan al jaren in Ubuntu en tegenwoordig in Linux Mint, dus beiden Debian based. Werkt uitstekend en helemaal na de laatste paar updates van vuescan.
Het werkt niet out of the box zoals bij Windows. Ik heb het driver pakketje van mijn Epson v550 van de Epsonsite gehaald en geïnstalleerd.
Daarna perfect.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2023, 07:46:37 »
Weet niet of het onder Linux hetzelfde werkt als W10/11; Je hebt voor Vuescan de OEM drivers van de scanner zelf nodig, anders pakt Vuescan de default scanner driver waarvan de opties een stuk beperkter zijn.

Ik heb de laatste 6 maanden ofzo de Vuescan updates overgeslagen omdat ik nog niet te spreken was over de AI auto-multi-crop.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax I(f)
Nieuwe speeltjes: Iets duurs met een "L" in de naam

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2023, 09:24:09 »
Let op : om te scannen gebruik ik een Canon (Canoscan 8800f). Daarvoor zijn, voor zover ik weet, geen Linux drivers beschikbaar.
Beware of darkness.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2023, 09:48:11 »
Geen ervaring met Vuescan onder Linux Mint, maar ik zou het kunnen proberen.

Ik gebruik op dit moment Xsane met de Epson V550 en dat werkt uitstekend, mits je voor het scannen de juiste resolutie instelt. Wat hij niet doet is automatisch het beeld selecteren (kaderen) wat je kan scannen. Je kan de geselecteerde gebieden wel als batch opslaan, zodat je dit niet iedere keer opnieuw hoeft te doen bij het scannen.

http://www.sane-project.org/source.html  maar hij zit meestal ook in de software bibliotheek van Mint of Ubuntu.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2023, 16:20:59 »
Weet niet of het onder Linux hetzelfde werkt als W10/11; Je hebt voor Vuescan de OEM drivers van de scanner zelf nodig, anders pakt Vuescan de default scanner driver waarvan de opties een stuk beperkter zijn.

Ik heb de laatste 6 maanden ofzo de Vuescan updates overgeslagen omdat ik nog niet te spreken was over de AI auto-multi-crop.
Die autocrop werkte bij mij al jaren de ene keer wel de andere keer niet. Sinds de laatste updates werkt het bij mij echt perfect.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2023, 16:23:41 »
Let op : om te scannen gebruik ik een Canon (Canoscan 8800f). Daarvoor zijn, voor zover ik weet, geen Linux drivers beschikbaar.
Zie https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=391526

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2023, 17:01:22 »
@ Jelger. Dankjewel
Beware of darkness.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2023, 19:47:01 »
wow. vuewscan. daar heb ik op een gegeven moment zo'n ruzie mee gekregen dan ik heb gezworen er nooit meer aan te komen. Het is echt geweldig wat hij met drivers doet, maar die interfarce van vuescan, dat kan gewoon niet. volledig autist in de bocht hoe dat is opgezet. Brrr.

nu werk ik met xsane onder linux, en daar valt ook veel over aan te merken (het gepriegel met het selectievak, linker en rechter muisknop en hopla, je kader is weg) maar er valt mee te werken. ik hoop nog eens scan software tegen te komen die via een queue werkt, zodat je niet bij elke scan in de progress-bar een biertje moet bestellen. profi software van de duurdere scanners kunnen dat zelfs vaak niet, maar bijvoorbeeld de Fuji celcis en mn oude XY-15 deden dat wel. Okee, die nemen ook erg de tijd voor een scan op hoge resolutie, maar toch is het fijn om tijdens het scannen van negatief 1 meteen negatief 2 te kunnen voorbereiden.

(/rant)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2023, 22:04:12 »
Citaat
(het gepriegel met het selectievak, linker en rechter muisknop en hopla, je kader is weg) maar er valt mee te werken.

Als je vakken wat ruimer neemt kan je de kaders opslaan als batch. Zeker voor kleinbeeld is dat handig. Croppen kan altijd in de nabewerking nog. Het scheelt je weer een muisarm. :)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2023, 16:08:30 »
Vandaag en gisteren ben ik bezig geweest om Kodak Colorplus 200 negatieven te scannen met Xsane, nabewerking in Darktable. Een ding begon me op te vallen, de ruimte om de negatieven te bewerken was vrij beperkt. Bij sommige foto's kreeg ik het contrast en de kleuren niet goed.

De negatieven zijn goed belicht, en ook de ontwikkeling is gedaan zoals het hoort. Ik ben gaan kijken wat ik kon veranderen in de workflow. Toch de optie van de Xsane om het negatieven 'om te keren' maar geprobeerd, maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat.

Toch maar Vuescan geprobeerd, (de trial versie). Wat blijkt: Vuescan ondersteund de 48-bits kleurendiepte van mijn Epson-V550 wel, en Xsane komt niet verder dan 24 bit. Je kan wel voor de optie kiezen, maar de software loopt dan vast. (8-bit versus 16-bit per RGB kanaal) ook lijkt het dat Vuescan de focus van de scanner kan aansturen, en Xsane zie ik dat niet direct of duidelijk doen.

Even twijfelen, of ik dan niet toch Vuescan ga aanschaffen.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2023, 19:21:29 »
Ik gebruik silverfast. In het verleden ook wel vuescan. Ik blijf bij silverfast. Volgens mij is daar ook een trial van. Beide probeydn dan een keuze maken. Epson scan blijft bij mijn Apple’s tevaak storingen opleveren.