Auteur Topic: Diafilm en het belichten daar van  (gelezen 637 keer)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
Diafilm en het belichten daar van
« Gepost op: 5 augustus 2023, 14:37:15 »
Goedenmiddag,

Ik roep eigenlijk al langer dan ik meer diafilm moet gaan schieten. Maar ik ben eigenlijk nooit echt tevreden als ik foto's maak met diafilm wanneer het niet zonning is / de zon achter de wolken is verdwenen. Tegenwoordig gebruik ik dan geen diafilm meer en gaat het alleen in m'n camera als ik zeker ben van zonnig weer.

Bijvoorbeeld deze foto, daar ben ik niet tevreden mee

Camera is een M645 1000s die vrij recent (2018, foto uit 2021) door -god hebbe z'n ziel - Mamiya Service NL is onderhouden. Is dit gewoon een lastige situatie, of heb ik gewoon verkeerd gemeten?
Ik heb die dag vergelijkbare plaatjes gemaakt qua belichting, foto's zien er somber uit.

Onderstaande foto is afkomstig van dezelfde rol, daarmee ben ik tevreden.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Diafilm en het belichten daar van
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2023, 14:39:36 »
De eerste foto is gewoon wat onderbelicht
Dus belichting wat compenseren en  de camera kan gewoon naar buiten met bewolkt weer :)
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2023, 14:45:44 »
Heb je de dia's al eens geprojecteerd?

Mogelijk zit er nog genoeg detail in de schaduwen (bijvoorbeeld in de bomen) maar kan je scanner dat er simpelweg niet uithalen. Mijn ervaring met scannen VS projecteren, is dat projecties die voor de scanner te sterk onderbelicht zijn, op de projector er nog uitstekend uitzien.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2023, 14:52:21 »
Diafilm kan slecht tegen overbelichten en ik hou me netjes aan wat de belichtingmeter aan gaf.
Aan de andere kant, de hooglichten ontbreken bij de wat bewolktere omstandigheden, dus misschien kun je alles wel iets opschuiven.

Ik dacht meer dat je misschien een filter zou moeten gebruiken. Maar goed, wat meer licht. Zal het eens proberen. Halve stop?

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2023, 14:53:50 »
Heb je de dia's al eens geprojecteerd?

Mogelijk zit er nog genoeg detail in de schaduwen (bijvoorbeeld in de bomen) maar kan je scanner dat er simpelweg niet uithalen. Mijn ervaring met scannen VS projecteren, is dat projecties die voor de scanner te sterk onderbelicht zijn, op de projector er nog uitstekend uitzien.
Nee, ik heb geen middenformaat projector. Wat ik me zo voor de geest kan halen, zag die dia er best aardig uit, zo op het oog.
Ik duik even het archief in  :)

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2023, 15:29:58 »
Nee, in het echt zag het negatief positief er ook niet echt sprankelend uit. Dus in deze zal het vooral aan onderbelichting hebben gelegen denk ik?

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2023, 15:30:21 »
Je kan belichten op de schaduwen, maar dan krijg je wel een overbelichte lucht. Een projector zoals Laurens aangeeft haalt meer licht uit de schaduwen, maar een echt goede scanner kan dat in combinatie met software ook.

Nog een mogelijkheid is de schaduwen inflitsen, heb het zelf nooit gedaan maar er zijn meer forumleden die daar iets over kunnen vertellen.

Er waren… diafilms van 400 iso. Met veel meer belichtings-speelruimte.  Prachtig maar ze worden niet meer gemaakt, wat nog op voorraad ligt zal qua gevoeligheid onder de 200 zijn gezakt inmiddels.

Ik gebruik diafilms nog regelmatig, omdat ze bij contrastarme onderwerpen een mooi contrast geven en een vaak diepere kleurweergave. Bij bewolkt weer gaat met meestal uitstekend.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2023, 15:48:33 »
Hoi Ernst-Jan,

Diafilm, heeft bij mij als het om kleur gaat, altijd een enorme voorkeur gehad. Dit, omdat je direct een positief beeld hebt een prachtige briljantie, vind ik.

Bij diafilm, draait alles om het verlagen van het contrast, wanneer deze té hoog is. Bij portret kan dat doormiddel door in te flitsen en nog een aantal methoden, bij landschap doormiddel van grijsverloopfilters enz. enz.

Ik zou persoonlijk eerst eens een test maken met een diafilm, om te kijken welke belichtingsruimte je werkelijk hebt en wat de effectieve ISO-waarde is. Dat verschaft je een hoop duidelijkheid.

Wat scannen betreft: Als je een goede en echte filmscanner hebt, die kan uit een goed belichtte dia, nog genoeg beeldinformatie uit de donkere delen van de foto halen.
Wanneer je dia scant, is het juist wél aan te raden, om de dia zo ruim mogelijk te belichten zover de belichtingsruimte dat toelaat. Klinkt misschien tegenstrijdig, want normaal wordt beweerd dat je dia juist beter wat krapper kunt belichten. Dat geldt echter voor projectie!

Bij bovenstaande, is een spotmeter ideaal. Dan kun je het verschil tussen licht én donker goed meten en kun je zien of het binnen de contrastomvang van je diafilm valt. Valt het er niet binnen, dan moet je ingrijpen...

Offline gerbran

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2023, 19:40:17 »
Dat - bij toepassing van integraalmeting - de voorgrond van de eerste foto onderbelicht is, en niet bij de tweede foto, komt doordat een blauwe lucht meestal donkerder is dan een witte, bewolkte, ook al zijn de dingen (niet de lucht) bij zonnig weer lichter. Controleer het maar met een belichtingsmeter.