Zijn hier mensen die een verharder gebruiken? Is het echt zinvol? En wat zijn de nadelen?
Nee
Nee
Is een extra stap die geen nut heeft met hedendaags materiaal in regulier gebruik.
Ik werk veel met gelatine (kooldruk) waar hardening een essentiƫle stap is in meerdere delen van het proces. Op basis van die ervaring en veelvuldig gebruik van diverse Fomapan films, maar ook legio andere films, zie ik geen enkele toegevoegde waarde in een hardener voor moderne camerafilms. Die emulsies zijn al gehard (nogal logisch ook) en doorgaans in die mate dat aanvullende hardening niet van toegevoegde waarde is. Anders gezegd, als je nu consequent problemen hebt met krasjes etc, dna gaat een hardener dat niet oplossen. Je zal echt de oorzaak van het probleem moeten aanpakken.
Wat ik in deze thread zo snel niet terugvond, is op welke zijde je die krasjes hebt. Emulsie of gladde kant? Kun je een voorbeeldje posten? Plaatje zegt meer dan 1000 woorden en helpt allicht om mogelijke oorzaken te vinden.
PS: ik heb nooit veel verschil gemerkt tussen de Foma films (100, 200, 400) qua gevoeligheid voor krassen enz. De natte emulsie moet je gewoon niet aanraken. Daar zit wel een groot verschil met bv Kodak; die emulsies zijn zo ver uitgehard dat je zelfs een natte emulsie kunt afsponsen. Moet je met Foma niet proberen; dan heb je een spons met stukjes afbeelding erop.