De Digitale Doka > Scanners

Silverfast VS Vuescan, onbewerkt en bewerkt

(1/3) > >>

bullitshot:
Nu ben ik hier zelf nieuwsgierig naar geworden en ben het uit gaan testen, zelfde scanner, plustek 8200i, zelfde negatief, zo gelijk mogelijke settings en dan kijken wat de resultaten zijn. Eerst onbewerkt en daarna bewerkt. Nu is het een wat langer filmpje geworden, maar er zitten een paar hoofdstukken in mocht je naar de resultaten van onbewerkt en bewerkt willen klikken :) Ik laat alle settings zien welke ik heb gedaan om een zo compleet mogelijk beeld te geven.

https://www.youtube.com/watch?v=RIoE31KvP6c

Genster:
Voor nu voor mij even een iets te lang filmpje, maar wel interessant.
Ik heb EpsonScan (heef dat zo?) en Vuesscan. Meestal gebruik ik gewoon de Epson software (hoort bij mijn Epson V600) maar ik heb eigenlijk geen idee welke van de 2 het beste resultaat geeft.

bullitshot:
Snap dat het lang is, maar daarom kun je snel skippen naar de resultaten in het filmpje :)

Nu heb ik zelf niet met Epson scan gewerkt, maar wat ik gelezen heb, silverfast of vuescan schijnt wel beter te zijn. In de unedited scans zitten redelijk wat verschillen naar mijn idee om je een idee te geven wat voor effect software heeft

koraks:

--- Citaat van: Genster op 29 mei 2023, 10:05:53 ---Voor nu voor mij even een iets te lang filmpje

--- Einde van citaat ---
Idem. Mocht er ergens een tekstuele samenvatting komen met een paar illustraties...

Software maakt overigens zeker verschil. Ik zie dagelijks mensen 'problemen' met hun filmontwikkeling proberen op te lossen die in werkelijkheid gewoon variaties in het digitale traject zijn.

M.b.t. Epson scanners: ik heb zeer stellig niet de indruk dat iets anders dan Epson scan betere resultaten geeft. Sommigen vinden de gebruikersinterface van andere software allicht makkelijker, maar qua technische kwaliteit ontloopt het elkaar allemaal niet veel. Een flatbed is sowieso vrij beperkt als het gaat om de technische kwaliteit van filmscans. Wat overigens helemaal geen probleem hoeft te zijn: van een correct belicht en ontwikkeld stukje film kun je een prima scan voor web-weergave maken met een 20 jaar oude 4990 ofzo. Met echte filmscanners kan ik me iets meer voorstellen bij de kwaliteitsverschillen tussen software. Afhankelijk van het type scanner zijn daar nogal wat low-level parameters die software zoals Vuescan manipuleert en daar andere keuzes in maakt dan bv. software van de fabrikant.

Overigens vind ik het hele scannen maar een soul-sucking gebeurtenis. Wat een ellende. Net weer een paar rolletjes zitten scannen bij wijze van uitzondering, omdat het me handiger leek dan een contactvel te maken. Nouja, voor dat doeleinde volstaat het zeker, maar ik kijk vooral uit naar de afdrukken. Ik zie persoonlijk ook niet zo heel veel heil in film schieten om er vervolgens alleen maar digitaal mee verder te gaan. Dan is een digitale camera of smartphone toch wat meer rechttoe, rechtaan.

Genster:

--- Citaat van: koraks op 29 mei 2023, 11:03:43 ---...M.b.t. Epson scanners: ik heb zeer stellig niet de indruk dat iets anders dan Epson scan betere resultaten geeft...
--- Einde van citaat ---

Ok, thanks.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie