Auteur Topic: Nebro optische belichtingsmeter  (gelezen 223 keer)

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
Nebro optische belichtingsmeter
« Gepost op: 17 mei 2023, 23:36:57 »
Al weer een tijdje binnen, maar pas sinds kort aandacht aan kunnen schenken:

Een Nebro (Neville Brown) Visual Exposure Meter

Je richt het apparaat op het onderwerp, kijkt er doorheen van achter naar voren en je ziet binnenin een aantal cijfers (maximaal 6). Het hoogste cijfer dat net zichtbaar is, gebruik je op de instelschijf op de bovenkant bij de heersende lichtomstandigheden.

Ik moet nog zien of de nauwkeurigheid groter is dan de belichtingstabel op de binnenkant van een filmdoosje. Sneller zal het in elk geval niet zijn, gezien de rijkdom aan afleesmogelijkheden.

Opvallend vind ik dat op de onderkant een filmgevoeligheidsinstelling in graden DIN ontbreekt. De filmgevoeligheid in graden Scheiner zou in Duitsland in 1934 zijn gestopt toen het DIN-systeem is ingevoerd, maar in andere landen nog langer zijn gebruikt. Was deze meter exclusief voor de Engelse/Noord-Amerikaanse markt bestemd?

De firma Neville Brown & Company was gevestigd in Londen in de jaren vijftig en vroege jaren zestig en maakte behalve optische belichtingsmeters onder andere ook ontwikkeltanks en zonnekappen. Aldus Wikipedia.
“When you photograph people in colour, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” – Ted Grant

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
Re: Nebro optische belichtingsmeter
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2023, 09:26:42 »
Die ziet er nog goed uit !

Best grappig dat er na de oorlog nog dit soort meters werden verkocht.   :)
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2023, 21:59:38 »
Fraai ding.

Bakeliet?
@sir_canalogue op instagram

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2023, 23:03:30 »
Mooi ding.  :) Typisch inderdaad, Scheiner graden werden in die tijd eigenlijk al niet meer gebruikt. Weston werd (als ik me niet vergis) nog veel gebruikt voor het filmen.

Ik heb een optische belichtingsmeter gehad, de meer voorkomende variant in de vorm van een buisje. Het nadeel was... hoe langer je kijkt hoe meer getallen er nog leesbaar zijn. De Diaphot van Zeiss heb ik nog op het oog, vanwege het ontwerp.
De rekenschijf van Agfa-Wolfen gebruik ik nog met enige regelmaat voor zwart wit. Onder voorspelbare omstandigheden toch best betrouwbaar.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2023, 11:50:04 »
Bakeliet?

Geen chemische analyse gedaan, maar qua ‘look and feel’ en gezien de periode van fabrikage lijkt het me wel.
“When you photograph people in colour, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” – Ted Grant

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2023, 12:07:45 »
De grap blijft natuurlijk dan ook: "De reden waarom ze Extinction meters heten is omdat ze uitgestorven zijn".

Blijft natuurlijk een goedkoop alternatief voor een electronische belichtingsmeter, Practos maakte ze ook nog in de jaren 50 eveneens nog met Scheiner gradatie.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIg
Nieuwe speeltjes: Plexi-lorginette stereo-brilletje