Auteur Topic: compositie ontwikkeling in een eeuw  (gelezen 387 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
compositie ontwikkeling in een eeuw
« Gepost op: 13 mei 2023, 14:18:05 »
Met het doorlezen van fototijdschriften van rond de honderd jaar geleden valt het me vaak op dat de ongeschreven regels voor compositie behoorlijk zijn veranderd.
Het gaat daar dus om stijl elementen in het beeld zelf. De verdeling op vlakken en lijnen is niet veranderd maar wat men in beeld wil hebben wel waarbij destijds vaak het ongewenste verwijderen of uit beeld laten voorrang kreeg boven de compositieregels.

Een voorbeeld hiervan is onderstaande foto uit 1928 door P.J. van der Laarse, deze werd als amateurplaat besproken in Focus en er werd in deze rubriek ook altijd een advies gegeven.

,,Hollands Landschap” is een onderwerp dat ons direct aanspreekt. Zoo’n prachtige Oud-
Hollandsche molen tegen een hemel, waarlangs wolkengevaarten statig voortschuiven, is een
onderwerp, dat het hart van den Hollander direct bekoort.
  Uit technisch oogpunt is deze foto ook wel bijna goed, al mag niet verzwegen worden, dat de plaat
waarschijnlijk aan den schralen kant is belicht, waardoor de donkere partijen wel iets te somber zijn
geworden. Dit is echter weer ten goede gekomen aan de wolken.
  Wat de compositie betreft, is de verdeeling tusschen voorgrond en hemel goed. De horizon, zooals
hier, op twee vijfde van de hoogte, beantwoordt ongeveer aan de beroemde gulden snede.
  Het zwakke punt van deze foto is echter de plaatsing van den molen juist op het snijpunt der
diagonalen. Ook hier brengt coupeeren weer uitkomst. Als men links afsnijdt juist over den
telegraafpaal het dichtst bij den molen, dan raakt men die onbeduidende partij links met den
grindweg kwijt en is met tevens van de beide telegraafpalen verlost. Men heeft verder het voordeel,
dat de compositie aanzienlijk verbetert doordat de molen, het hoofdmotief, van het midden naar
den kant verhuist.
  Het maken van een fijn afgestemde vergrooting van het overblijvende gedeelte van dit mooie
negatief zal zeker aanbeveling verdienen.

Het advies wat destijds door de redactie werd gegeven zou dus resulteren in de volgende foto.

Zelf vind ik dit geen ideaal beeld. De telegraafpalen en de grindweg werden toen als zeer ongewenste beeldvervuilers gezien, ze waren te modern voor bij de mooie landelijke molen en bosschages (dat is nog eens een lekker ouderwets woord).
Nu zou niemand er meer aan denken om aan die kant het beeld aan te snijden. De palen en weg voegen door lijnen en vorm juist iets toe aan het anders saai geworden beeld.
Ook nu zou er zeker moeten worden afgesneden maar dan wel aan de rechter kant. Mooiste plek lijkt mij dan de kleine inham in de rij die de boomkruinen vormen.

Alles is natuurlijk mijn eigen visie maar ik denk toch dat ik naar huidige normen het wel goed heb. Ik zou zeggen: proof me wrong.

Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
  • Hans
Re: compositie ontwikkeling in een eeuw
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2023, 14:33:37 »
haha, ja rechts, dat zou ik ook hebben gedaan. Leuk om te zien hoe de ideeën over compositie veranderen. Goed weekend!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2023, 14:34:50 »
Dank je. Jij ook een goed weekend gewenst (het is mooi weer om foto's te maken - ga ik straks ook doen).
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2023, 14:59:37 »
Alles is natuurlijk mijn eigen visie maar ik denk toch dat ik naar huidige normen het wel goed heb. Ik zou zeggen: proof me wrong.

I will prove you wrong.   ;)

Nee joh, zoiets is niet te bewijzen.

Maar deze draad is nu al leuk. En ik kom zeker terug. Met mijn visie.
Mijn code blijft analoog.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2023, 17:04:52 »
Allereerst, leuk om dat artikel, in de oude spelling, te lezen.
Grappig ook dat daar nog wordt gesproken over de gulden snede. Later ging men (voor het gemak?) vaker uit van de regel van derden. Dat is vergelijkbaar, maar toch niet helemaal hetzelfde.

Het eerste deel (de belichtingsgraad) laat ik, net als Ben, even voor wat het is.

Dan de compositie. Het origineel, met de molen in het midden, is inderdaad wat minder gelukkig. Daar zullen de meesten het vermoedelijk over eens zijn. Ook is er misschien wat teveel "aan de hand". Die twee zaken staan niet helemaal los van elkaar trouwens.
Aansnijden, waardoor de molen uit het midden komt, is dus het credo. Voor beide oplossingen valt iets te zeggen. Ikzelf neig toch meer naar de eerste oplossing. Of dat dan ouderwets is, is weer een discussie op zich. Daarvan ben ik nog niet overtuigd.
Zo'n kronkelweg die naar de horizon leidt werkt op zich wel fijn. Maar hij komt niet echt bij de molen uit. En die telegraafpalen maken het geheel wat onrustiger, wat mij betreft. "Hinken op meerdere gedachten" en zo. Dat komt een foto niet altijd ten goede. Nou ja, een beetje een twijfelgeval misschien.

Maar het meest bepalend voor mij is de kijkrichting van de molen. Kan een molen kijken dan? Nou, dat niet echt, maar hij heeft in mijn beleving wel een gezicht. De kant van de wieken. Of zoals-ie op de wind staat. In dat opzicht is deze foto niet en face, maar meer en profil. Of zeg maar driekwart in die richting. En een profielfoto met het gezicht naar rechts kijkend en in de rechterkant van de foto werkt meestal niet zo goed.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2023, 18:43:38 »
Ik ga met Ben mee in dit geval
En misschien loopt de grindweg wel met een bocht naar de molen  ;)

Leuk Ben, bedankt
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2023, 19:20:11 »
....Maar het meest bepalend voor mij is de kijkrichting van de molen. Kan een molen kijken dan? Nou, dat niet echt, maar hij heeft in mijn beleving wel een gezicht. De kant van de wieken. Of zoals-ie op de wind staat. In dat opzicht is deze foto niet en face, maar meer en profil. Of zeg maar driekwart in die richting. En een profielfoto met het gezicht naar rechts kijkend en in de rechterkant van de foto werkt meestal niet zo goed....

Zo zie ik het ook alleen ervaar ik het gezicht van een klassieke molen juist niet aan de kant van de wieken maar aan de kant van de kruier, of die nu buiten-of binnenliggend is.
Bij een tjasker en een moderne windmolen vind ik het front wel weer aan de kant van de wieken liggen.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
  • Hans
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2023, 09:41:57 »
Maar het meest bepalend voor mij is de kijkrichting van de molen. Kan een molen kijken dan? Nou, dat niet echt, maar hij heeft in mijn beleving wel een gezicht. De kant van de wieken. Of zoals-ie op de wind staat. In dat opzicht is deze foto niet en face, maar meer en profil. Of zeg maar driekwart in die richting. En een profielfoto met het gezicht naar rechts kijkend en in de rechterkant van de foto werkt meestal niet zo goed.

Ja nu je het zegt zie ik het ook. De molen moet toch naar links.... Ik vind wel dat het weggetje en de telefoonpalen de foto interessanter maken. De voorbeeld foto met de molen links doet me weinig. Het liefst had ik nog iemand op de fiets op weggetje gehad.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2023, 09:45:56 door FotoHans »

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
  • Hans
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2023, 10:00:04 »
Het zou dan iets als dit worden (zonder fietser):

Alleen de molen staat in mijn edit nog iets te veel naar rechts, mag wel wat verder naar links.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2023, 10:24:37 »
Geinig opgelost.   :)