Auteur Topic: Negatiefscanner zonder frame is geen succes  (gelezen 464 keer)

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Negatiefscanner zonder frame is geen succes
« Gepost op: 9 mei 2023, 16:58:27 »
Het buurthuis bij ons in de wijk wil actief iets gaan doen met fotografie. Vandaag dus geholpen met inventariseren van wat er nog ligt aan fotografica van de fotoclub die ze ooit huisvesten. Club is reeds lang opgeheven en wat er ligt blijkt allemaal kapot te zijn.
De hele doka is zo ongeveer verdwenen alleen nog wat vervormde en gescheurde spoelbakjes. een paar kapotte reflexcamera's (Praktica, Revue en Chinon).
Diverse objectieven van onbekende merken als Sun, allemaal met schimmel of pittige valschade.
Een overhead projector met een ontbrekende spiegelkop en gebroken glasplaat. Verder alleen mappen met verslagen van de clubactiviteiten.

Enige moderne wat er ligt en wat niet kapot is, is een Negatiefscanner met erg beperkte kwaliteit van 50 tot 100 DPI. Helaas geen negatiefframes erbij dus daar heb je ook niets aan.

Men ging er vanuit dat er in de twintig bananendozen genoeg zou zitten om direct iets op te kunnen starten maar het lijkt erop dat alles wat bruikbaar was is meegegaan met de laatste leden. Er moet nu nog maar eens goed nagedacht worden of ze wel iets met fotograferen gaan doen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Negatiefscanner zonder frame is geen succes
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2023, 20:48:33 »
Als ze serieus zijn om iets op te starten, mag je altijd hier informeren voor spullen.
Ik denk dat er genoeg leden zijn die nog wel goede spullen hebben liggen, waar ze niets of heel weinig mee doen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2023, 21:32:20 »
Dank voor je aanbod. Ik ga er niet tussen zitten. Het bestuur wilde wèl mijn kennis voor de materialen maar toen ik aangaf dat ik (tot nu toe tot volle tevredenheid van alle deelnemers) regelmatig klasjes heb waarbij ik de basistechnieken van fotografie behandel werd dat meteen afgekapt want men moet een door de gemeente benodigd geacht certificaat hebben. Voor mij is het dan klaar.
Ik zie wel wat ze gaan doen. Zetten ze een fotoclub op kom ik er zeker eens kijken, gaan ze zelf workshops e.d. organiseren dan sla ik beleefd over.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2023, 21:48:27 »
Het bestuur wilde wèl mijn kennis voor de materialen maar toen ik aangaf dat ik (tot nu toe tot volle tevredenheid van alle deelnemers) regelmatig klasjes heb waarbij ik de basistechnieken van fotografie behandel werd dat meteen afgekapt want men moet een door de gemeente benodigd geacht certificaat hebben.

Met woke-bewijs?
Mijn code blijft analoog.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2023, 00:01:02 »
Ik ben er wel bang voor. Maar vriendjespolitiek kan natuurlijk ook altijd.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2023, 08:56:35 »
Waarom zou het ook analoog moeten zijn? Als je als buurthuis 'iets met fotografie' wilt doen, ligt het veel meer voor de hand om uit te gaan van wat er is. Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Zet een workshop op waarin op basale wijze aandacht wordt gegeven aan compositie, verschillende soorten fotografie - laat mensen daarmee oefenen, bespreek het resultaat. Als bruin het kan trekken, laat aan het eind van een blok/workshop afdrukken maken van de mooiste beelden, organiseer een inloopmiddag voor familie & vrienden. Materiaalkosten: nihil.

Bijkomend voordeel is ook dat je niet blijft hangen in dat eindeloos en irrelevante gereutel over techniek. Het gros van de fotoworkshops wordt nog altijd gegeven door mensen zonder interesse (en meestal kennis) van fotografie, maar een grote voorliefde voor camera's. Treurig.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2023, 09:39:34 »
Vrijwel iedereen heeft een smartphone.

En uitzonderingen bevestigen de regel.   ^^
Mijn code blijft analoog.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2023, 09:56:44 »
Waarom zou het ook analoog moeten zijn? Als je als buurthuis 'iets met fotografie' wilt doen, ligt het veel meer voor de hand om uit te gaan van wat er is. Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Zet een workshop op waarin op basale wijze aandacht wordt gegeven aan compositie, verschillende soorten fotografie - laat mensen daarmee oefenen, bespreek het resultaat. Als bruin het kan trekken, laat aan het eind van een blok/workshop afdrukken maken van de mooiste beelden, organiseer een inloopmiddag voor familie & vrienden. Materiaalkosten: nihil.

Bijkomend voordeel is ook dat je niet blijft hangen in dat eindeloos en irrelevante gereutel over techniek. Het gros van de fotoworkshops wordt nog altijd gegeven door mensen zonder interesse (en meestal kennis) van fotografie, maar een grote voorliefde voor camera's. Treurig.

Volgens de inventarislijsten had er veel meer spul moeten zijn wat behoort bij digitale fotografie. Zo even uit het hoofd ontbraken er in ieder geval een laptop, een projector en bijhorend scherm, een Olympus digitale reflex, cardreaders en een fotoprinter.

De manier waarop de meeste workshops worden gegeven is voor mij ook precies de reden dat ik daar geen interesse in heb.

En uitzonderingen bevestigen de regel.   ^^

Met mijn inmiddels dik twintig jaar oude Nokia 6310i behoor ik daar ook bij.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2023, 10:19:28 »
Volgens de inventarislijsten had er veel meer spul moeten zijn wat behoort bij digitale fotografie. Zo even uit het hoofd ontbraken er in ieder geval een laptop, een projector en bijhorend scherm, een Olympus digitale reflex, cardreaders en een fotoprinter.
"Geleend" ;)

Citaat
De manier waarop de meeste workshops worden gegeven is voor mij ook precies de reden dat ik daar geen interesse in heb.
Was wel een aardige kans geweest om daar juist verandering in te brengen, toch? Verfrissend als een keer een fotocursus niet begint met "je hebt diafragma en sluitertijd...[publiek: zzz...grr...zzz]", maar bv. ingaat op beeldinhoud, boodschap, emotie, kader, kleur, vorm, patroon, textuur... Of nóg leuker: "laat eens een foto zien die je hebt gemaakt óf die je mooi vindt. Waarom juist die? Wat voel je daarbij, en hoe zou je dat gevoel nog sterker kunnen overbrengen?" Maar ja, dan lopen de cameraverzamelaars ineens weer weg. Altijd wat, he? ;)

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2023, 11:12:26 »
"Geleend" ;)

Was wel een aardige kans geweest om daar juist verandering in te brengen, toch? Verfrissend als een keer een fotocursus niet begint met "je hebt diafragma en sluitertijd...[publiek: zzz...grr...zzz]", maar bv. ingaat op beeldinhoud, boodschap, emotie, kader, kleur, vorm, patroon, textuur... Of nóg leuker: "laat eens een foto zien die je hebt gemaakt óf die je mooi vindt. Waarom juist die? Wat voel je daarbij, en hoe zou je dat gevoel nog sterker kunnen overbrengen?" Maar ja, dan lopen de cameraverzamelaars ineens weer weg. Altijd wat, he? ;)

Van dat lenen is helaas niet meer na te gaan wie dat waren.

Ik benader het vanuit het standpunt: ervaringen en wat wil ik verbeteren.  Vanuit wat men heeft gemaakt ontstaat vanzelf de drive om te zoeken naar beter en mooier, waarmee zowel techniek als beeld vanzelf als onderwerp aan bod komen.   
Misschien leuk om eens in een apart draadje te behandelen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2023, 12:29:05 »
Ik benader het vanuit het standpunt: ervaringen en wat wil ik verbeteren.  Vanuit wat men heeft gemaakt ontstaat vanzelf de drive om te zoeken naar beter en mooier, waarmee zowel techniek als beeld vanzelf als onderwerp aan bod komen.   
Da's een mooie insteek  :)

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2023, 15:39:53 »