Auteur Topic: Minolta XE 'vochtig' geworden  (gelezen 337 keer)

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
Minolta XE 'vochtig' geworden
« Gepost op: 26 maart 2023, 15:06:32 »
Hi allemaal,

Ik was gisteren op pad in Amsterdam met mijn Minolta XE1 en ondanks dat ik buienrader in de gaten hield werd ik verrast door een goede stortbui. De camera zat inmiddels in een cameratas, die weer in mijn rugtas zat, terwijl ik zwoegend in de regen fietste op weg naar een afspraak waar ik niet onderuit kon komen.

Ik dacht dat beide tassen voldoende water afstotend waren maar toen ik vanochtend alles uitpakte bleek de Minolta toch wat vochtig aan te voelen.... Nu wil ik graag weten hoe ik eventuele interne waterschade kan voorkomen. De camera is niet echt nat geworden maar voelde dus wat klammig aan. Is een schaal met rijst een oplossing of is dat net als bij een iphone juist wat je niet moet doen? Ik heb voor nu de lens er afgedraaid en beide laten luchten, maar hoor graag of ik nog meer kan doen.

Goed weekend nog!

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
Re: Minolta XE 'vochtig' geworden
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2023, 11:36:41 »
Neem aan dat hij alweer droog is maar gewoon de lens eraf zou volgens mij voldoende moeten zijn. Heb het wel eens met een digitale camera gehad en die gewoon even uit elkaar laten drogen, geen problemen mee gehad.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2023, 18:25:09 »
Balen, typisch Hollands.

Dit soort camera's kan opvallend veel hebben, thuis openen en luchten moet werken.
Doet alles het nog?

Het was gelukkig geen zout water, hoogstens wat zure regen.

Nu snap je ook waarom ik steeds vaker mijn NIkonos gebruik. Gaat goed tot 50 meter diep.
@sir_canalogue op instagram

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2023, 16:45:06 »
Alles is gelukkig prima in orde. Lens er inderdaad even afgehaald en heb er van het weekend weer wat plaatjes mee geschoten. Nog bedankt voor de tips.