Auteur Topic: Gratis alternatief Lightroom en Photoshop  (gelezen 2026 keer)

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
Re: Gratis alternatief Lightroom en Photoshop
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2023, 12:54:03 »
Ik heb ooit eens met Gimp gewerkt, een aantal jaar geleden, op een soort technologiekamp, en ik vond het eerlijk gezegd verschrikkelijk.

Maar dat gaat eerder aan mijn onkunde gelegen hebben denk ik.

Moest ik een goeie scanner hebben zou ik er mij in kunnen verdiepen, maar die heb ik niet en ik geef denk ik liever uit aan film en chemie en ander dokagerief. Toch...
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2023, 13:08:51 »
GIMP was inderdaad even wennen, maar het meeste dat nodig is om een foto te bewerken zit er wel (op één of andere manier) in. Ik kwam van origine van Paintshop dat meer op tekenen dan op fotobewerking gericht is, dus een aantal zaken werken net iets anders.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2023, 14:55:14 »
Ik gebruik Affinity photo, alleen een eenmalige aanschaf, geen abo.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2023, 16:05:40 »
Dank jullie wel allemaal! Nuttige tips. Heel fijn!
~ Grain is life ~

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2023, 15:13:45 »
Beetje laat maar als je OS-X hebt zit daar standaard een heel behoorlijk photo programma op, wel alleen voor de mac gebruikers maar ik vindt het erg prettig werken en kan alles wat je opnoemt

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2023, 20:30:37 »
Darktable. Ja je moet er even voor gaan zitten, maar hoe vaker je het gebruikt hoe sneller je meerdere opnames tegelijk kan bewerken. Er is een speciale module voor het bewerken van (kleur) negatieven en inmiddels is er ook een mogelijkheid om met kleurentestkaarten te werken.

Ik vind het erg fijn werken :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2024, 19:46:55 »
Ik gebruik tegenwoordig GIMP - dat is vooral een alternatief voor Photoshop. Vlekken verwijderen gaat daarmee prima. Curves etc doe ik zelf niet zoveel mee maar het zal er zeker inzitten. Contrast, kleurbalans etc. kan daar allemaal heel goed in.

Voor RAW files is RawTherapee een goed optie maar ik vind hun ruisonderdrukking wel wat beperkt. Er is ook nog Darktable maar daar moet je wel even voor gaan zitten - de interface is zodanig anders dat ik er niet meteen mee kon werken.

Jon

Bijna een jaar verder maar eindelijk GIMP geprobeerd.

Helemaal prima alternatief!
~ Grain is life ~

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2024, 22:28:57 »
Vanaf 2017 Photoshop gebruikt zonder licentie, daar kwam gisteren een einde aan, vanaf zaterdag pesterijen van Adobe.
Nu een nieuwe Lightroom en Photoshop voor 12euro per maand, de computer is er niet blij mee,
Wim

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2024, 22:32:16 »
Ik gebruik al jaren ACDSee ik heb al jaren het ultimate pack ....waarin ook een video bewerker zit....omdat ik niet wil betalen voor btw en invoerrechten, mail ik steeds met de mensen in de USA ...om een lang verhaal kort te maken....ik betaal nu 74 euro voor de ultimate pack versie, die bestaat uit 5 pakketten oa een MAC versie....gewoon beetje blijven aandringen daar.......werkt prima en kan veel wat ps ook kan..voor info stuur een pm.

Daarnaast inderdaad ook met affinity in aanraking gekomen ,maar dan met de publisher en designer versie. Top software voor mij wat in al mijn behoeften voorzien...los programma rond de 70 euro en drie programma's photo, designer en publisher samen rond de 175 euro...onbeperkt. Topprogramma, maar ook weer voor mijn behoeften als fotograaf.

Beide programma's zijn onbeperkt te gebruiken na betaling al geeft ACDSee wel elk jaar een nieuwe jaarversie uit momenteel dus ultimate pack 2024. Affinity heeft momenteel versie 2.3.1 . Gratis updates. Van beide versies is een maand proefversie te downloaden die onbeperkt te gebruiken is.

Overigens heb ik PS 2023 gekocht met officiële licentie en gewoon aangemeld bij Adobe voor 20 euro.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2024, 22:04:21 door thinge »
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2024, 22:34:26 »
Vanaf 2017 Photoshop gebruikt zonder licentie, daar kwam gisteren een einde aan, vanaf zaterdag pesterijen van Adobe.
Nu een nieuwe Lightroom en Photoshop voor 12euro per maand, de computer is er niet blij mee,
Wim

Ik gebruik nu naast al mijn andere programma's nog steeds PS6...nog geen problemen met Adobe.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2024, 07:52:49 »
Wim

Ik heb ook een abonnement, maar mijn pc vindt het prima  8) Ooit GIMP geprobeerd, maar ik vond het redelijk traag en kon er ook niet echt aan wennen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 24 januari 2024, 09:23:42 »
Bijna een jaar verder maar eindelijk GIMP geprobeerd.

Helemaal prima alternatief!
GIMP is best oké, en als je bedenkt dat het gratis is, dan is het gewoon verbluffend. Je kan bijna alles wat je in Photoshop ook kan, en het aantal opties neemt met elke versie ook wel toe - hoewel ze hiermee nog steeds een jaar of 10 tot 20 achter Adobe aansukkelen. Wat bv. GIMP niet heeft, en da's wel echt een gemis, is dynamic adjustment layers. Je kunt weliswaar met lagen werken, maar elke laag is gewoon een statische bitmap. Achteraf toch een curve van een laag aanpassen? Jammer joh, maak hem maar opnieuw. Adobe heeft dat beter voor elkaar. En Krita (eveneens gratis) ook!

Daarnaast is GIMP niet zo gericht op pre-press taken; het heeft geen CMYK mode en kleurseparaties zijn ook alleen met heen nogal rudimentair scriptje te maken. Het werkt op zich wel, maar heel veel heb je er niet aan. Aan de andere kant heeft GIMP wel weer een functionele soft proofing mogelijkheid, al is de printdialoog en pagina-opmaak nog steeds totaal ruk, vooral als het gaat om 'afwijkende' papierformaten. Wel hebben 'we' sinds kort 16-bit kleurdiepte gekregen in de scan-interface, wat wel een hele vooruitgang is.

De user interface verbetert ook mettertijd; een aantal jaren geleden vond ik het een totale ramp, met onlogische icoontjes en functionaliteit die gewoon niet te vinden was. Dat is al wat beter, gedeeltelijk doordat ik er zelf aan gewend ben, maar ook door een vrij forse update een jaar of anderhalf geleden. Sommige dingen blijven raar gekozen en verraden dat bij het maken van GIMP vooral uit een software engineering perspectief wordt gedacht en niet zozeer het perspectief van een graficus, beeldbewerker enz.

Kortom, kleine haken en ogen, waar het grootste deel van de gebruikers niet per se last van hoeven hebben. In veruit de meeste gevallen een prima alternatief voor Photoshop.

En er is dus Krita, waar ik alleen maar heel vluchtig aan heb gesnuffeld, maar wat veelbelovend is. Is wat meer gericht op illustraties en treft daarmee een beetje het midden tussen Photoshop en Illustrator, maar ook voor allerlei fotografisch werk zo te zien wel geschikt.
Gij zult uw werk afdrukken.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2024, 11:10:45 »
Ik heb denk ik lagere eisen wat betreft beeldbewerking. Het meeste doe ik in Lightroom en daar vind ik stofjes weghalen een ramp. Dat gaat in GIMP zoals ik gewend was in PS. Maar ik heb geen zin meer in een abo bij Adobe en gebruik daarom weer Lightroom 3 die ik ooit had gekocht.
~ Grain is life ~