Auteur Topic: Bevlekte/vervuilde film wassen  (gelezen 158 keer)

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
Bevlekte/vervuilde film wassen
« Gepost op: 17 maart 2023, 15:00:30 »
Mijn middelen en ruimtes waar ik film kan ontwikkelen, zijn altijd erg beperkt geweest. Dat heeft er op 2 rolletjes toe geleid dat er vlekken in zitten, of veel stof op zit (film drogen in een studentenkamer, ergens tegenaan gewaaid bij het openen van een deur of bij het langslopen).

Hoe ga je het best te werk, als je ze jaren later nog eens wil reinigen? Ik heb zonet een strookje met bevlekte film (vermoedelijk resten kalk) in de ultrasoonreiniger met demiwater gedaan. Maar dat helpt helemaal niet.
Poets ik voorzichtig het vlekje weg met een wattenstaafje - dat werkt wel. Maar dat is wel heel erg veel werk, en bovendien als de vlek aan de emulsiekant zit, een recept voor krassen.
Is het een optie om een verdunde azijnoplossing te gebruiken om de kalk op te lossen, en daarna gewoon te spoelen?

De stoffige film moet ik nog testen in de ultrasoonreiniger.

Tips zijn welkom!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Bevlekte/vervuilde film wassen
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2023, 15:30:53 »
Kalkvlekken en stof zijn verschillende dingen die in principe ook ook op verschillende momenten de film verontreinigen.
Dus alvorens naar oplossingen te zoeken zou ik ik eerst die twee apart beschouwen.

Eerst maar eens van die kalk af. En dat heeft niets met studentenkamers te maken.   ;)
Dan kunnen we het daarna over het stof hebben.
Mijn code blijft analoog.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2023, 15:36:17 »
Trouwens, waar studeer je?

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2023, 15:49:44 »
Ik studeer al tijden niet meer, heb nu pas de centen gehad voor een goeie scanner. Dus nu ben ik wat achterstallig scanwerk aan het doen en ontdek ik de fouten (én mooie foto's) van jaren geleden.

Ik studeerde aan de VU.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2023, 16:12:31 »
O, op die manier.

Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar je kunt niet met terugwerkende kracht iets van tien jaar geleden voorkomen. Er bestaat wel "filmcleaner", maar dat spul is meer voor oude negatieven die mettertijd vet en vuil zijn geworden. Verontreinigingen die ooit tijdens het drogen min of meer deel van de emulsie zijn geworden zijn lastiger te verwijderen.

Kalkvlekken verwijderen gaat misschien nog wel lukken als je de film opnieuw nat maakt. Maar dan natuurlijk met water zonder kalk en met toevoeging van wat ""wetting agent" (of eventueel afwasmiddel). Maar niet aan de emulsiekant gaan poetsen, helemaal niet als die nat is.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2023, 17:12:27 »
Kalkvlekken die op de gladde kant van de film zitten (dus niet op de emulsie) kun je met een vochtig doekje verwijderen - en dan kan met gewoon water zonder wetting agent zolang je het maar meteen droog maakt. Gebruik wel een doekje wat geen krassen maakt bijv. een microfiber doek. Je kunt zeker ook wel demi water gebruiken als je dat liever hebt.

Alles wat op de emulsie zit zou ik van af blijven. De kans dat je het erger maakt is groot. Je zou 1 strook weer kunnen spoelen met (demi) water maar of het er daar mee af gaat betwijfel ik. Stof wat er met een blaasbalgje of kwastje niet afgaat zit meestal goed ingebakken in de emulsie.

Als het niet al te dramatisch is kan je stofjes in de scans met bewerkings software vrij goed verwijderen - ik doe dat handmatig met klonen en repareren in GIMP.

Er zijn ook scanners die een stofverwijdering kunnen toepassen - persoonlijk vind ik die meestal geen mooie resultaten geven maar je zou een poging kunnen wagen als je scanner die optie wel heeft.

Jon