De Doka > Chemicaliƫn
Vuile aanslag in fixeerfles verwijderen
Laurens:
In mijn fles fixeer werkoplossing zit veel vieze aanslag. Het fixeer heeft er te lang in gezeten, minstens 3 jaar, waarschijnlijk 5. Zelfs tot op het punt dat er donkere zilverneerslag op de bodem lag.
Ik wil voorkomen dat mijn nog aan te maken verse werkoplossing verontreinigd raakt daardoor. Wat kan ik het best gebruiken om 't schoon te maken? Mechanische reiniging is lastig - je komt moeilijk in iedere ribbel van de samendrukbare fles. De laag is zachter dan kalk, het doet een beetje aan harde zeep denken qua consistentie.
Ik weet dat tray cleaner bestaat, maar dat is kaliumdichromaat en ik ga niet mijn fotospullen meenemen naar m'n werk waar ik de werkruimte heb om daar veilig mee te werken. Thuis kan ik dat niet.
(ter zijde: op dat moment kreeg de fixeer nog steeds een stukje onbelichte film in 1 minuut doorzichtig. Ik had verwacht dat het zilver pas neer zou slaan als de fixeer echt verzadigd is).
koraks:
Fles wegdonderen en andere pakken.
Die harmonicaflessen zijn sowieso hopeloos m.b.t. schoonmaken, zoals je gemerkt hebt.
cmug:
Fles wegdonderen en andere pakken.
+++ sluit ik mij bij aan.
Kwibus:
Hallo,
Inderdaad: nieuwe fles - en meteen ook fixeercontrolestrips kopen.
koraks:
--- Citaat van: Kwibus op 17 maart 2023, 00:45:42 ---fixeercontrolestrips kopen.
--- Einde van citaat ---
Of:
* gebruik de fixeer voor het aantal films/oppervlakte papier zoals door de fabrikant opgegeven
* gebruik stukjes filmleader om de fixeertijd te bepalen
Heb zelf eerlijkgezegd nooit controlestrips voor fixeer nodig gehad. Zie het nut er ook niet zo van in. Fixeer is best goedkoop; beetje conservatief gebruiken c.q. valse zuinigheid vermijden en dan kan er weinig misgaan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie