Auteur Topic: Meetverschil lichtmeters.  (gelezen 146 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Meetverschil lichtmeters.
« Gepost op: 13 maart 2023, 20:14:57 »
2 lichtmeters, een Gossen Lunasix F en een Gossen Multisix. De Lunasix geeft dezelfde waardes aan gemeten met een reflexcamera en de Multisix zit daar ver naast zoals te zien op de foto. Doe ik iets verkeerd met de Multisix? De instelling voor beide meters staan hetzelfde zoals de Iso waarde etc, het vreemde is dat als ik het witte bolletje in het midden zet, opvallend licht dus, komt de meting wel overeen.

Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
Re: Meetverschil lichtmeters.
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2023, 22:29:31 »
Lastig om daarop een antwoord te geven. Ik heb hier al eens eerder geschreven dat je probleem begint zodra je meerdere belichtingsmeters naast elkaar gaat gebruiken, gebruik er een en stem je fotograferen daarop af.
Je hebt een luxe probleem zodra je meerdere meters hebt, want  vrijwel alle lichtmeters hebben afwijkingen.je probleem is heel herkenbaar. Ik heb 2 lunasix 3 meters en die zijn identiek, in hun aanwijzingen. Maar de lunasix f heb ik ook en die wijkt vooral bij minder licht af. Mijn reflexen  ( f5, f2, f3, d3 en d800) komen heel aardig overeen, maar mijn Hasselblad met PME prisma wijkt weer flink af naar onder.
Er ligt ook nog een minolta autometer, die qua bediening op de multidsix lijkt, ergens in de kast en die gebruik ik eerlijk gezegd vrijwel nooit, juist omdat ik de resultaten van dat ding nooit direct begrijp.
Ervaring zorgt ervoor dat ik met goede resultaten thuiskom, zelf een beetje nadenken blijft gewoon nodig.
Mijn digisix heeft als je de resultaten vergelijkt met de Nikon bodies de beste aanwijzingen, dat kleine ding vind ik een aanrader, maar hij is zo klein dat ik hem voortdurend kwijt ben
Natuurlijk wil je dat je meters eenduidig aanwijzen, maar zelfs als ze technisch in orde zijn(!) gaat dat niet lukken.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: Meetverschil lichtmeters.
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2023, 23:40:07 »
Dat verschillende belichtingsmeters onder elkaar wat kunnen afwijken, daar was ik in het verleden ook al achter gekomen. Maar dit verschil is wel heel erg groot.  oO
Vaak komen die verschillen ook door de meethoek en gevoeligheid voor lichte en donkere partijen.