Auteur Topic: Kleur RA4 afdrukken - wie is er nog mee bezig of in geïnteresseerd?  (gelezen 1523 keer)

Offline Polderjongen

• Vaste bezoeker
Re: Kleur RA4 afdrukken - wie is er nog mee bezig of in geïnteresseerd?
« Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2023, 22:23:35 »
Citaat
Polderjongen, die kleur sluier krijg je met gebruik van een oranje tot rood safelight. RA4 papier gaat het best in het donker. Probeer het eens zonder lamp. Dat went sneller dan je denkt. NB: paper dat in de doos blootgesteld is aan je "safe"light kan ook gesluierd zijn bij het openen van de zak. Papier van onderop de stapel heeft de minste kans om gesluierd te zijn.
Zoals ik het eerder aangaf, ik heb zowel met geel bruine, zeer gedimde licht, op de muur gereflecteerd, als in compleet pikkedonker gewerkt.
Het resultaat was hetzelfde. Ik heb zelf voordat ik mee begonnen was met kleuren afdruk, een safe light test gedaan. Met een strookje papier, een muntstuk in het midden en 1 minuut laten blootstellen. Heb het ontwikkeld en was egaal wit. Zelfs heb ik daarvoor al de rode LEDs van mijn doka timer afgedekt!

Citaat
Vertel eens wat meer over je proces: gebruik je een tank of schalen? Wat is stap voor stap je ontwikkelproces?
Gewoon in zo'n ontwikkeldrum, de ontwikkelaar en de blix op de aanbevolen 35 graden, voor grotere afdrukken 100ml, dan 45 sec. de drum roteren en dan terug in de fles. Afspoelen met lauw water. Trouwens koud ontwikkelen in open trays moet ik er niet aan denken, de ontwikkelaar ruikt naar oude machine olie.

Het handelen met het papier heb ik met zo groot mogelijk voorzichtigheid gedaan. De doos is altijd in het donker opgeslagen.
Het kan toch niet zo zijn, dat er een fabricage fout is.

Citaat
PM gerust voor hulp/advies of een keer hier langskomen voor een rondje troubleshooting. Zou zonde zijn als je het opgeeft door een klein foutje in je aanpak.
Ik ga nog een keer proberen, ik geef nooit op, maar soms moet je het even laten leggen en nadenken wat er fout gaat.
En als ik echt niet voormekaar krijg om de probleem op te lossen, dan kan ik nog altijd een PM naar je sturen

mvg Peter
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2023, 22:27:39 door Polderjongen »

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2023, 22:31:50 »
Ik ga in het najaar de thermaphot weer opstarten,ga dat melden op het forum ben nu druk met andere zaken, kleur opstarten betekend 14 dagen opsluiting, moet van te voren ook een draaiboek maken wat ik afgedrukt wil hebben,
Wim

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2023, 22:41:56 »
Vrijdagavond heb ik tijd ingepland voor mijn allereerste afdruk in kleur.
In het weekend zal ik een update geven.
Leuk! Veel plezier, ben benieuwd hoe het zal gaan!

Zoals ik het eerder aangaf, ik heb zowel met geel bruine, zeer gedimde licht, op de muur gereflecteerd, als in compleet pikkedonker gewerkt.
Het resultaat was hetzelfde. Ik heb zelf voordat ik mee begonnen was met kleuren afdruk, een safe light test gedaan. Met een strookje papier, een muntstuk in het midden en 1 minuut laten blootstellen. Heb het ontwikkeld en was egaal wit. Zelfs heb ik daarvoor al de rode LEDs van mijn doka timer afgedekt!
Ik las het, maar het patroon en de kleur van de sluier wijst sterk naar lichtsluier. Vandaar de verdenking richting safelight, al is een andere bron ook denkbaar. Zoals je zegt, status-LEDs op apparatuur kunnen een rol spelen.

Citaat
Gewoon in zo'n ontwikkeldrum, de ontwikkelaar en de blix op de aanbevolen 35 graden, voor grotere afdrukken 100ml, dan 45 sec. de drum roteren en dan terug in de fles. Afspoelen met lauw water. Trouwens koud ontwikkelen in open trays moet ik er niet aan denken, de ontwikkelaar ruikt naar oude machine olie.
Ieder het zijne; trays vind ik zelf een stuk handiger dan drums, maar je bent zeker niet de enige die een probleem heeft met de geur.
Bij drums, overweeg het volgende:
* Zorg dat de drum grondig schoon en droog is gemaakt na een print. Er mogen absoluut geen sporen van blix in achter zijn gebleven. Denk daarbij ook aan lichtsluis/schenktuit en andere 'complexe' vormen waar resten van bv. blix in achter kunnen blijven.
* Ik zou aanraden een stopbad te gebruiken tussen ontwikkelaar en blix. Een geschikt stopbad is azijnzuur in verdunning van ca. 0.5% bij eenmalig gebruik of 2% bij hergebruik tijdens de sessie. Ik gebruik zelf altijd schoonmaakazijn (6% à 7% azijnzuur) verdund op ca. 1+10 met (kraan)water. Duur van stopbad is niet kritisch; bv. 20 seconden is prima. Blix mag direct na stopbad.

Als de kans bestaat dat er blix bij je ontwikkelaar is gekomen (bv. via kruisbesmetting in de drum), dan is dat voor de ontwikkelaar uiteraard extreem slecht. Echter, ik denk niet dat dat de oorzaak is van je probleem, omdat de sluiering gelijkmatiger over het hele vel zou zijn.

Citaat
Het kan toch niet zo zijn, dat er een fabricage fout is.
Nee, die kans is echt nihil. Kan ik lang over uitweiden, maar wat je hier ziet, vindt voor 99.8% zekerheid zijn oorzaak in je eigen doka. Gelukkig maar, want dat betekent dat het oplosbaar is :)

Heb je overigens al geprobeerd om een vel te ontwikkelen zonder het te belichten? Dus rechtstreeks uit de doos de drum in en dan normaal verwerken.

Problemen zoals deze hier zijn een kwestie van oorzaken uitsluiten en A/B testen waar mogelijk. Vandaar ook de uitnodiging, omdat het dan snel te testen is of jouw papier met mijn chemie een probleem geeft, mijn papier met jouw chemie, etc. Dat kan ook prima zelf thuis, maar je komt al gauw uit op een extra doosje papier + een extra lading chemie aanschaffen en dat is misschien niet wenselijk op dit moment (hoewel...komt wel op, toch? :))

Succes! Komt vast op z'n pootjes terecht. Problemen horen er uiteraard af en toe bij.

Ik heb hier overigens een stapeltje prints met nagenoeg exact hetzelfde defect liggen als op jouw foto. Oorzaak: experimenten met 600nm monochromatisch safelight. Vandaar de verdenking in die richting. Ondersteunend bewijs: ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met Sabatier-omkering ('solarisatie') o.a. met rode LEDs. Gaf wederom activatie van de cyaanvormende laag in het papier. Gezien het feit dat je probleem beperkt lijkt tot cyaan, lijkt me een lichtbron het meest waarschijnlijk, en wel één met een golflengte tussen 600nm en ca. 750nm (oranje tot dieprood). Bij problemen met chemie zie je doorgaans dat het probleem zicht ook uitstrekt naar andere kleuren en de sluier dus niet uitsluitend cyaan wordt, maar bv verlopend van cyaan naar groen, of zelfs het hele kleurenpalet.

Ik ga in het najaar de thermaphot weer opstarten,ga dat melden op het forum ben nu druk met andere zaken, kleur opstarten betekend 14 dagen opsluiting, moet van te voren ook een draaiboek maken wat ik afgedrukt wil hebben,
Wim
Succes Wim! Leuk om te lezen. Zelf doe ik meestal sessies van een avondje of hooguit een dag. Chemie goed bewaren tussentijds (in PET of glas zonder zuurstof) en replenishment in de gaten houden. Dan loont het in mijn ervaring prima om voor een paar uurtjes een doorloper op te warmen en zijn de resultaten ook uitstekend. Maar ieder doet het zo'n beetje op z'n eigen manier en dat is helemaal prima.

Offline Polderjongen

• Vaste bezoeker
« Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2023, 22:03:18 »
Citaat
* Ik zou aanraden een stopbad te gebruiken tussen ontwikkelaar en blix. Een geschikt stopbad is azijnzuur in verdunning van ca. 0.5% bij eenmalig gebruik of 2% bij hergebruik tijdens de sessie. Ik gebruik zelf altijd schoonmaakazijn (6% à 7% azijnzuur) verdund op ca. 1+10 met (kraan)water. Duur van stopbad is niet kritisch; bv. 20 seconden is prima. Blix mag direct na stopbad.
Ik heb nog geen stopbad gebruikt bij kleur, er wordt er niks over gezegd, dat er een stopbad wordt aanbevolen, wat is het voordeel bij kleur, zo'n stopbad?
Ik gebruik Adostop eco als stopbad, is dat goed? En moet het ook op temperatuur?

P.S interessante site heb je 8)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 16 maart 2023, 22:49:34 »
Een stopbad spaart in elk geval de levensduur van je blix en voorkomt kruisbesmetting van de blix met developer. Zeker in kleine volumes kan dat op een gegeven moment problemen geven.
Een reukloos ze/w stopbad is eigenlijk niet bedoeld voor kleur. Daarvoor wordt toch echt azijnzuur voorgeschreven i.p.v. citroenzuur. Sorry, ik weet niet precies wat er mis gaat in kleurmateriaal als je citroenzuur gebruikt, want heb gezien de verwaarloosbare kosten nooit de moeite genomen het in de diepte uit te zoeken. Scheutje azijn bij water, klaar is kees.
Hoeft niet per se op temperatuur, maar ik zou proberen abrupte temperatuurwisselingen toch te vermijden. Nou kan papier daar doorgaans best goed tegen, naar toch.

Dankjewel m.b.t de site; ik doe m'n best!

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2023, 14:33:41 »
Gisteravond mijn allereerste kleuren afdruk gemaakt!

Zoals jullie zien zit er nog n behoorlijke cyaan zweem op.
Filter waarden zijn 90 M en 90 Y.
Daar moet ik dus nog aan werken.
Tips zijn welkom.
Met mijn filters kan ik tot maximaal waarde 107,5 gaan.

Gewerkt met drum, en zoals Polderjongen ook al aangaf is de geur niet echt prettig.
Misschien heeft het te maken met de temperatuur van 35 C.
Geen idee als ik in schaal zou ontwikkelen bij 20 C of de geur dan veel minder is.
Ik heb ook geen idee aan welke tijden je bij 20C moet denken en nog belangrijker, hoe monitor je die tijden omdat dan alles in volledige duisternis plaats moet vinden.

Maar het is zeker wel leuk om te doen en smaakt naar meer :)
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #51 Gepost op: 18 maart 2023, 21:03:33 »
Hallo srdlm,

..........
Tips zijn welkom.
Met mijn filters kan ik tot maximaal waarde 107,5 gaan.

Gewerkt met drum, en zoals Polderjongen ook al aangaf is de geur niet echt prettig.
Misschien heeft het te maken met de temperatuur van 35 C.
Geen idee als ik in schaal zou ontwikkelen bij 20 C of de geur dan veel minder is.
Ik heb ook geen idee aan welke tijden je bij 20C moet denken en nog belangrijker, hoe monitor je die tijden omdat dan alles in volledige duisternis plaats moet vinden.
..........

1. Ontwikkeldampen, en dus ook de daarmee gaande hinder van geur en vocht en gezondheidshinder, zullen veel minder erg zijn bij lagere temperatuur.
2. Tijden in de duisternis: héél lang geleden gebruikte ik daarvoor een kleine cassettespeler (met afgekleefde lampjes), waarop ik bandje afspeelde met daarop door mezelf ingesproken tijden. Die dingen hadden toen nog een grote en dus makkelijk te voelen pauze-knop voor indompelen in het volgende bad. Maar vandaag zullen er wel handiger dingen bestaan, zo neem ik aan.

Offline Polderjongen

• Vaste bezoeker
« Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2023, 01:15:33 »
Nou srdlm gefeliciteerd met je eerste kleuren afdruk.
Als je de filterwaardes naar 100M en 100Y gaat, dan moet het wel kloppen.

Je kan ook in open bakken ontwikkelen op kamer temperatuur, geen probleem.
De ontwikkeltijden hierin, het antwoord staat in de link hieronder.

Koraks heeft ook een youTube video gemaakt, hierover https://www.youtube.com/watch?v=EXKYnbcizaw&t=324s
De uitleg over de ontwikkeltijden begint vanaf 33:00.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #53 Gepost op: 19 maart 2023, 09:58:05 »
Dankjewel, Polderjongen.
Ik zal straks de link eens bekijken.
Wat de waarden betreft, komende dagen denk ik wel dit te kunnen gaan uittesten.
Ben je inmiddels overgegaan op lagere temperaturen, en scheelt dit in geur?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #54 Gepost op: 19 maart 2023, 10:41:02 »
Zoals jullie zien zit er nog n behoorlijke cyaan zweem op.

Succes! Die cyaanzweem zie ik niet; wel iets anders:
1: Het wit van het papier in de scan is erg geel. Ik neem aan dat dat een probleem is met de digitalisering en dat de onbelichte rand in het echt gewoon wit is.
2: Als ik voor die gele zweem compenseer, dan hou ik een beeld over met een nogal koele toon; een blauwzeem zo je wilt. Een paar puntjes minder geel in je filtermix en dan zou het eruit moeten wezen.

Citaat
Jein - lagere temperatuur is iets minder geur, maar omdat je met een schaal een groter oppervlak permanent blootstelt aan de lucht, ruik je het toch.
Geurtjes hoort bij RA4; hier is helaas niets aan te doen.

Citaat
Anderhalf à twee minuten. Bv. een (digitale) eierwekker of een ouderwetse doka timer; denk aan Durst Colortim, Hauck ATUxxx, etc. Opties zat. Of, als je handig bent met Arduino enzo, is een timertje zo gemaakt met een Nano, een buzzer, een LCD en een knopje. In het ergste geval een ouderwetse metronoom en dan tikken tellen. Al word je daar bijna net zo gek van als van dat cassettebandje van @Kwibus ;)

@Polderjongen allemachtig, die video was ik alweer bijna vergeten...was nog in ons vorige huis met de psychedelisch geschilderde doka. Zit een verhaal aan vast, maar in onze huidige woning is het een stuk conventioneler! Maar die video laat de gang van zaken wel goed zien. Inmiddels werk ik meestal met een RCP20 doorloper, hoewel een enkele keer nog wel in schalen/bakken. Gaat allebei prima. Papier snijd ik van de rol met een doodsimpele opstelling: https://tinker.koraks.nl/photography/a-round-roll-in-a-square-box-cutting-ra4-color-paper-sheets-from-roll/
Ingewikkeld is gelukkig lang niet altijd nodig! :)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #55 Gepost op: 19 maart 2023, 11:50:04 »
Het papier is idd echt wit, ligt we aan het digitaliseren.
Is natuurlijk lastig om vanaf beeldscherm de kleur goed te beoordelen.
Er zit naar mijn ideee een blauw paarse gloed over de grijze delen zoals het stukje straat.
Ik ga komende week nog wat experimenteren met filtering en op 20C.
Wel in eerste instantie nog in drum.
Die video zal ik straks eens bekijken, nu hier te lekker weer om binnen te blijven.
Ook wat elektronica bij elkaar sprokkelen  voor n timertje. Idd niet moeilijk met n arduiono, goed idee!
Wordt dus vervolgd.🙂

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #56 Gepost op: 19 maart 2023, 14:45:52 »
Er zit naar mijn ideee een blauw paarse gloed over de grijze delen zoals het stukje straat.
Dat kan; ik vermoed dat je vooral wat blauwzweem hebt, dus geel filterpack iets aanpassen. Hou je dan nog een beetje magenta over, dan kun je dat langs die as wegfilteren.

Let op terminologie; cyaan is de groep tinten tussen blauw en groen in. Wat jij beschrijft, is eerder een blauwe variant van violet, dus de hoek tussen blauw en rood in. In het begin kan het handig zijn op even een kleurenwiel uit te printen zodat je makkelijk(er) kunt zien welke kant(en) je op kunt filteren. Mocht je nu aan de slag gaan met het wegfilteren van een cyaanzweem, dan leid je jezelf dieper het bos in doordat je op de magenta-as het tegenovergestelde gaat doen van wat je eigenlijk zou willen bereiken. Daarnaast is het sowieso verstandig om (zeker in het begin) één filterkleur tegelijk te veranderen en niet allebei. Je raakt anders al snel in de war.

Tot slot, kijk eens goed naar de kleuren van 'dingen' in het echt. Bv. die kasseien waar je naar zit te kijken - je brein denkt misschien dat die neutraal grijs zijn. Ik wed dat ze dat helemaal niet zijn, zeker niet in het licht waarin je ze fotografeerde (namelijk, een koele schaduw). Tuurlijk, je kunt de kleur prima wegfilteren naar neutraal grijs, maar kijk eens wat er in de rest van het beeld gebeurt. Een groot deel van kleurdrukken is jezelf afvragen wat je precies wilt bereiken - en onder ogen zien dat de realiteit er iets anders uitziet dan wat je als argeloze waarnemer denkt. Nog even en je begint te begrijpen waar Van Gogh c.s. die kekke kleurtjes vandaan haalden. Die blijken helemaal niet zo fantasievol - ze waren/zijn er echt zo, hooguit iets minder heftig aangezet.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #57 Gepost op: 19 maart 2023, 14:52:26 »
Hallo,

Toen ik begon met kleurenvergroten was het toch altijd wat nadenken over welke filters ik nu eigenlijk moest steken. Tot een ouwe rot in het vak me ooit dit ezelsbrugje meegaf: "wat er onderaan te veel inzit, moet je er dan maar bovenaan insteken", waarbij hij met onderaan het vergrotingsbord bedoelde, en met bovenaan de filterschuif in de vergroter.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #58 Gepost op: 19 maart 2023, 17:42:14 »
Zou kunnen dat de kasseien niet grijs waren.
Voor het leerproces wil ik wel proberen die zweem eruit te krijgen en zien wat voor effect het op het totaal plaatje heeft.
Bedankt zover voor jullie adviezen, ik ga er mee aan de slag.

Offline Polderjongen

• Vaste bezoeker
« Reactie #59 Gepost op: 25 maart 2023, 14:38:07 »
Even een update...

De problemen met een mysterieuze cyaanachtige  zweem of patronen op de randen van het papier, lijk ik opgelost te hebben.
De oorzaak licht kennelijk toch totaal anders te liggen, n.m. het ligt aan de handschoenen, die ik gebruik!
Het komt doordat ik dezelfde handschoenen gebruikte bij z/w afdrukken daarvoor. De binnenkant van de handschoenen ziet wat viezig uit, een klein beetje lichtbruin. Ik heb ook aan mijn handen geroken en het gaf een wat bittere geur af, en de geur doet mij ergens denken aan formaline, wat dus een fixeer bestanddeel is
Het kan zijn dat er ooit z/w fixeer resten is aan blootgesteld aan de binnenkant, maar de oorzaak dat is moeilijk na te gaan.
Als de geelbruine doka licht de oorzaak zou zijn, dan zou de zweem gelijkmatig moeten zijn op de foto, maar dat is het niet het geval. De cyaanachtige zweem, vertoont onregelmatige patronen en plekken en dat kan alleen veroorzaakt zijn van mijn blote handen, als ik dan de fotopapier ieder keer vastpak en onder de vergroter leg.

Gelukkig heb nog een paar handschoenen liggen nieuw in verpakking en die maar gebruikt.
Sindsdien helemaal geen cyaanachtige zweem meer op de papieren te zien.

De definitieve afdruk,

De afdrukgrootte is 7" bij 7" (178 bij 178mm) en heb nog wat aan de belichtingstijd gewerkt, voor meer contrast.
Lentetuin 2018

Nu ik de smaak te pakken heb, nog een afdruk.

Alliums in volle bloei.

Wel opvallend dat er een moiré patronen te zien zijn op de afdruk. Komt absoluut niet van het scannen

groeten Peter