Vrijdagavond heb ik tijd ingepland voor mijn allereerste afdruk in kleur.
In het weekend zal ik een update geven.
Leuk! Veel plezier, ben benieuwd hoe het zal gaan!
Zoals ik het eerder aangaf, ik heb zowel met geel bruine, zeer gedimde licht, op de muur gereflecteerd, als in compleet pikkedonker gewerkt.
Het resultaat was hetzelfde. Ik heb zelf voordat ik mee begonnen was met kleuren afdruk, een safe light test gedaan. Met een strookje papier, een muntstuk in het midden en 1 minuut laten blootstellen. Heb het ontwikkeld en was egaal wit. Zelfs heb ik daarvoor al de rode LEDs van mijn doka timer afgedekt!
Ik las het, maar het patroon en de kleur van de sluier wijst sterk naar lichtsluier. Vandaar de verdenking richting safelight, al is een andere bron ook denkbaar. Zoals je zegt, status-LEDs op apparatuur kunnen een rol spelen.
Gewoon in zo'n ontwikkeldrum, de ontwikkelaar en de blix op de aanbevolen 35 graden, voor grotere afdrukken 100ml, dan 45 sec. de drum roteren en dan terug in de fles. Afspoelen met lauw water. Trouwens koud ontwikkelen in open trays moet ik er niet aan denken, de ontwikkelaar ruikt naar oude machine olie.
Ieder het zijne; trays vind ik zelf een stuk handiger dan drums, maar je bent zeker niet de enige die een probleem heeft met de geur.
Bij drums, overweeg het volgende:
* Zorg dat de drum grondig schoon en droog is gemaakt na een print. Er mogen absoluut geen sporen van blix in achter zijn gebleven. Denk daarbij ook aan lichtsluis/schenktuit en andere 'complexe' vormen waar resten van bv. blix in achter kunnen blijven.
* Ik zou aanraden een stopbad te gebruiken tussen ontwikkelaar en blix. Een geschikt stopbad is azijnzuur in verdunning van ca. 0.5% bij eenmalig gebruik of 2% bij hergebruik tijdens de sessie. Ik gebruik zelf altijd schoonmaakazijn (6% à 7% azijnzuur) verdund op ca. 1+10 met (kraan)water. Duur van stopbad is niet kritisch; bv. 20 seconden is prima. Blix mag direct na stopbad.
Als de kans bestaat dat er blix bij je ontwikkelaar is gekomen (bv. via kruisbesmetting in de drum), dan is dat voor de ontwikkelaar uiteraard extreem slecht. Echter, ik denk niet dat dat de oorzaak is van je probleem, omdat de sluiering gelijkmatiger over het hele vel zou zijn.
Het kan toch niet zo zijn, dat er een fabricage fout is.
Nee, die kans is echt nihil. Kan ik lang over uitweiden, maar wat je hier ziet, vindt voor 99.8% zekerheid zijn oorzaak in je eigen doka. Gelukkig maar, want dat betekent dat het oplosbaar is

Heb je overigens al geprobeerd om een vel te ontwikkelen zonder het te belichten? Dus rechtstreeks uit de doos de drum in en dan normaal verwerken.
Problemen zoals deze hier zijn een kwestie van oorzaken uitsluiten en A/B testen waar mogelijk. Vandaar ook de uitnodiging, omdat het dan snel te testen is of jouw papier met mijn chemie een probleem geeft, mijn papier met jouw chemie, etc. Dat kan ook prima zelf thuis, maar je komt al gauw uit op een extra doosje papier + een extra lading chemie aanschaffen en dat is misschien niet wenselijk op dit moment (hoewel...komt wel op, toch?

)
Succes! Komt vast op z'n pootjes terecht. Problemen horen er uiteraard af en toe bij.
Ik heb hier overigens een stapeltje prints met nagenoeg exact hetzelfde defect liggen als op jouw foto. Oorzaak: experimenten met 600nm monochromatisch safelight. Vandaar de verdenking in die richting. Ondersteunend bewijs: ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met Sabatier-omkering ('solarisatie') o.a. met rode LEDs. Gaf wederom activatie van de cyaanvormende laag in het papier. Gezien het feit dat je probleem beperkt lijkt tot cyaan, lijkt me een lichtbron het meest waarschijnlijk, en wel één met een golflengte tussen 600nm en ca. 750nm (oranje tot dieprood). Bij problemen met chemie zie je doorgaans dat het probleem zicht ook uitstrekt naar andere kleuren en de sluier dus niet uitsluitend cyaan wordt, maar bv verlopend van cyaan naar groen, of zelfs het hele kleurenpalet.
Ik ga in het najaar de thermaphot weer opstarten,ga dat melden op het forum ben nu druk met andere zaken, kleur opstarten betekend 14 dagen opsluiting, moet van te voren ook een draaiboek maken wat ik afgedrukt wil hebben,
Wim
Succes Wim! Leuk om te lezen. Zelf doe ik meestal sessies van een avondje of hooguit een dag. Chemie goed bewaren tussentijds (in PET of glas zonder zuurstof) en replenishment in de gaten houden. Dan loont het in mijn ervaring prima om voor een paar uurtjes een doorloper op te warmen en zijn de resultaten ook uitstekend. Maar ieder doet het zo'n beetje op z'n eigen manier en dat is helemaal prima.