Graag gedaan. Een vierkante uitsnede kun je uiteindelijk dus altijd maken, of dat nou analoog (onder de vergroter) of digitaal (na het inscannen) gaat. Tijdens het scannen, met een masker, lijkt me minder handig. (Maar het zal met 6 x 6 maskers wellicht kunnen.)
Anders is dit tijdens de opname. Als je bij het componeren "vierkant wilt denken", dan helpt een masker wel. Maar de Mamiya heeft geloof ik horizontaal twee rode lijnen en verticaal twee stippellijnen op het instelglas. En binnen die lijnen hou je dan vanzelf een vierkant over.
Het negatiefformaat is trouwens niet precies 6 x 7 cm. Het is bijvoorbeeld 55 x 70 mm of 56 x 68 mm. Hangt een beetje van het merk af (Mamiya is volgens mij iets anders dan Pentax). Om vierkant te verkrijgen zal er aan beide kanten zo'n 7 mm afvallen, schat ik. Voor wat het waard is.
De grap van zo'n Mamiya is natuurlijk dat je de achterwand kunt draaien, van horizontaal naar verticaal. Deze voorziening ga je dan niet meer gebruiken en da's een beetje zonde. Voordeel is dan weer dat je niet steeds eh... die achterwand hoeft te draaien.

En de hele handel inruilen voor een Hasselblad is ook weer zo wat.