Auteur Topic: Mamiya RB67 Pro S Van 6x7 naar 6x6  (gelezen 374 keer)

Offline Echtester

• Nieuw
  • *
Mamiya RB67 Pro S Van 6x7 naar 6x6
« Gepost op: 1 maart 2023, 15:26:28 »
Ik zou graag met mijn Mamiya RB 67 ProS een formaat van 6x6 schieten.
Heeft iemand ervaring met de sensor afplakken of met een soort frame/printplaatje wat ik er tussen zou kunnen zetten?
Dat laatste heeft mijn voorkeur! Is dat ergens te koop?
Groetjes Ester

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Mamiya RB67 Pro S Van 6x7 naar 6x6
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2023, 15:43:16 »
Hoi Ester. Gaat het er om dat je vierkant wilt componeren of wil je twaalf opnames van een rol halen?
Mijn code blijft analoog.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2023, 16:14:26 »
Hallo Esther, welkom op het forum

Het mooie van de RB67 is dat er geen enkele printplaat in zit, maar alles met veertjes, tandheugels, asjes en tandwielen gaat.
Als je 6x6 wilt schieten, zou ik de foto's na het inscannen of tijdens het afdrukken gewoon vierkant maken. Eventueel kun je een masker op het matglas leggen waardoor je tijdens het bepalen van de compositie ook al vierkant ziet.

Twaalf opnamen op een rol ga je nooit krijgen, daarvoor zou het hele transportmechanisme van de achterwand aangepast moeten worden. Voor de Mamiya RZ67 en Bronica GS-1 bestaan overigens wel 6x6 achterwanden. Qua meetzoekers heb je nog de Fujifilm GF670, waarbij je ook keuze hebt tussen 6x6 en 6x7.

Offline Echtester

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2023, 16:40:29 »
Hallo Esther, welkom op het forum

Het mooie van de RB67 is dat er geen enkele printplaat in zit, maar alles met veertjes, tandheugels, asjes en tandwielen gaat.
Als je 6x6 wilt schieten, zou ik de foto's na het inscannen of tijdens het afdrukken gewoon vierkant maken. Eventueel kun je een masker op het matglas leggen waardoor je tijdens het bepalen van de compositie ook al vierkant ziet.

Twaalf opnamen op een rol ga je nooit krijgen, daarvoor zou het hele transportmechanisme van de achterwand aangepast moeten worden. Voor de Mamiya RZ67 en Bronica GS-1 bestaan overigens wel 6x6 achterwanden. Qua meetzoekers heb je nog de Fujifilm GF670, waarbij je ook keuze hebt tussen 6x6 en 6x7.

Dankjewel Ernst-Jan, Het gaat me inderdaad niet om het aantal opnames op een rol, maar om het vierkante formaat. Na inscannen vierkant maken is een goeie tip, daar zou ik eens mee kunnen experimenteren, dankjewel!

Offline Echtester

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2023, 16:41:56 »
Hoi Ester. Gaat het er om dat je vierkant wilt componeren of wil je twaalf opnames van een rol halen?

Hoi Mono, goeie vraag. Het gaat me inderdaad om het vierkante formaat, niet om het aantal opnames.  ^^

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2023, 21:49:20 »
Dat is dan geen probleem en ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het verhaal van Ernst-Jan.

O, en laat nog eens van je horen.   :)

Offline Echtester

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2023, 23:12:13 »
Dat is dan geen probleem en ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het verhaal van Ernst-Jan.

O, en laat nog eens van je horen.   :)

Ik ga het proberen met het inscannen, jij ook bedankt!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2023, 13:42:02 »
Graag gedaan. Een vierkante uitsnede kun je uiteindelijk dus altijd maken, of dat nou analoog (onder de vergroter) of digitaal (na het inscannen) gaat. Tijdens het scannen, met een masker, lijkt me minder handig. (Maar het zal met 6 x 6 maskers wellicht kunnen.)

Anders is dit tijdens de opname. Als je bij het componeren "vierkant wilt denken", dan helpt een masker wel. Maar de Mamiya heeft geloof ik horizontaal twee rode lijnen en verticaal twee stippellijnen op het instelglas. En binnen die lijnen hou je dan vanzelf een vierkant over.

Het negatiefformaat is trouwens niet precies 6 x 7 cm. Het is bijvoorbeeld 55 x 70 mm of 56 x 68 mm. Hangt een beetje van het merk af (Mamiya is volgens mij iets anders dan Pentax). Om vierkant te verkrijgen zal er aan beide kanten zo'n 7 mm afvallen, schat ik. Voor wat het waard is.

De grap van zo'n Mamiya is natuurlijk dat je de achterwand kunt draaien, van horizontaal naar verticaal. Deze voorziening ga je dan niet meer gebruiken en da's een beetje zonde. Voordeel is dan weer dat je niet steeds eh... die achterwand hoeft te draaien.   ^^
En de hele handel inruilen voor een Hasselblad is ook weer zo wat.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2023, 18:28:28 »
En de hele handel inruilen voor een Hasselblad is ook weer zo wat.

Dan zal ze ook haar spaarvarken met een hamer aan moeten gaan vallen :)
Kalm aan maar, ontspan :)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2023, 18:52:24 »
Voor in Bronica inruilen is ook niet verkeerd, en misschien wel interessant.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2023, 19:27:20 »
Heb ik ook zitten denken.

Of een Rolleiflex, als er geen extra lenzen nodig zijn.

Maar voorlopig gaat dit prima natuurlijk. Je hebt alleen wat minder foto's van de rol. En wellicht wat onnodige ballast.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2023, 20:53:29 »
wat een mooie naam; echt Ester of echte ster....
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2023, 20:56:27 »
Ja, ik zag hem ook. Leuk.  :)