De Digitale Doka > Scanners

Nikon Super Coolscan 8000 opnieuw kapot

(1/3) > >>

Coosc:
In het topic over "Scannen of laten Scannen" van STUDIO DROPOUT had ik nog een lovende reactie geplaatst over de kwaliteit van mijn Coolscan 8000.
Dat had ik beter niet kunnen doen want, toen ik weer eens een serie negatieven wilde scannen vertoonden alle scans een een hele partij mooie gekleurde lijnen. Zie onderstaande foto.

Febr2_01 by Coosc, on Flickr

Dit is me twee jaar geleden ook al eens overkomen. De scanner is toen gerepareerd en geserviced bij NSP in Beverwijk. Hierbij is de autofocus motor vervangen. Helaas doen ze dit niet meer. Volgens NSP is vermoedelijk weer de autofocus motor kapot.

Ik ben daarom op zoek naar iemand die dit nog zou kunnen repareren of een vervangend onderdeel zou kunnen leveren. Heeft iemand van jullie misschien suggesties?

Groeten,

Coos

srdlm:
Helaas kan ik je niet helpen. Wel echt balen, echt n heel mooie scanner als hij t doet, natuurlijk.

Digitaliseren met een digitale camera, is dat misschien n optie?

MacSimski:
dit is niet de autofocus motor. het beeld is scherp. dit duid meer op iets in de electronica. ik zie duidelijk 8 banen waarvan de even balken steeds een basiskleur als toon hebben: R, G, B en zwart. het zou ook zo maar eens een loszittend kabeltje intern kunnen zijn.

wel een vraag, hoe staat deze foto op het negatief? oftewel, de scanner scant in de lengterichting van het apparaat. staan de strepen ook in de lengterichting of in de breedte?

srdlm:
Dat idee had ik ook, maar  Coos schreef dat hij ditzelfde probleem enkele jaren geleden ook al had en de oplossing de focusmotor was.

Coosc:
De volgende foto is gemaakt vlak voor de vorige reparatie. De strepen staan in de richting van het transport van de filmhouder.

Sept1-1 by Coosc, on Flickr

Dat ziet er nagenoeg identiek uit als deze keer.
Bij de reparatie is inderdaad de focusmotor vervangen. Daarna functioneerde alles weer prima. Het is niet gezegd dat dit een nieuwe motor was. Onderdelen zijn nauwelijks meer te krijgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie