De Doka > Papier

Bariet papier fatsoenlijk vlak krijgen

(1/4) > >>

Polderjongen:
Hallo doka liefhebbers,

Ik ben al een tijdje bariet papier aan het afdrukken (fomabrom variant 111).
Helaas heeft deze papier het nadeel dat het, eenmaal goed gedroogd, behoorlijk begint te krullen.
Ik heb wel zware boeken, om ze onder te leggen, maar dat helpt niet echt.

Hebben jullie bruikbare tips om deze papieren goed vlak te krijgen?

srdlm:
Ik plak het vast op n glasplaat, beeld naar buiten.
De randen helemaal rondom vastplakken met aquarel tape.
Daarna is het best strak.

Seb:
Ik gebruik een zelfgemaakte "pers" die ik ooit gemaakt heb voor het belichten van printplaat. Eigenlijk een frame met een glasplaat waar je een plaatje multiplex achter klemt en goed strak aandraait met een paar vleugelmoeren. Daartussen gaat mijn gedroogde afdruk, met een dag of 2 is ie daarna al redelijk vlak. Wat voor mij werkt is om niet te wachten tot de print kurkdroog is voordat ik m in mn pers stop.
Het effect zou niet anders moeten zijn dan een stapel zware boeken, alleen wat praktischer in gebruik vind ik.

defotobakker:
ik ga voor de aquareltape op glas optie.. zo krijg ik ze in ieder geval plat..

Kwibus:
Hallo,

Ik heb vele honderden of mischien wel duizenden barietfoto's vlak gekregen door ze diagonaal over een ietwat afgeronde tafelrand te trekken. Vraagt veel Fingerspitzengefühl, zeker bij glanzend papier, maar eens je dat onder de knie hebt lukt het altijd - ook nu nog (en zelfs met een gewoon vel papier van 80 g/m²), nadat ik toch al langere tijd de praktijk verlaten heb).

Ik meen me vaag ook te herinneren dat er een speciale oplossing bestond om krullen tegen te gaan... maar ben hiervan niet meer echt zeker...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie