De Fototas > Lichtmeters

Overbelichte foto's na meeting met losse lichtmeter

(1/3) > >>

Rick T:
Gisteren heb ik mijn Bronica aan de tand gevoeld door op locatie foto's te maken.
Om een beetje een beeld te krijgen wat het resultaat is heb ik mijn polaroid achterwand gebruikt.

Voor het meten van de juiste belichting en diafragma maak ik gebruik van een Sekonic flashmate L308s ingesteld op hele stops.
Normaal gesproken neem ik Opvallende lichtmeting van mijn onderwerp (meestal portretten) in combinatie met losse flitsers.

Nu wou ik foto's schieten met alleen bestaand licht maar kreeg iedere keer finaal overbelichte foto's uit mijn cam.
Ook na het composers van de waardes bv de meter zegt 1/8 sec op f4 waar ik dan bv 1/4 op f4 instelde maar nog geen goed resultaat.
Daarna heb ik geprobeerd zowel de sluiter als diafragma een stop lager in te stellen maar weer geen succes.

Wat doe ik fout?
Ik heb mij keurig aan de ontwikkelingstijd gehouden van de polaroid camera op statief gezet en een draad ontspanner gebruikt.

HoodedOne:
Zoals je het beschrijft, lijkt het erop dat je sluiter blijft hangen.

En als je foto's overbelicht zijn, moet je niet van 1/8 naar 1/4 gaan. Want dan wordt hij nog meer overbelicht.....

Als je Fuji FP100C film gebruikt, maakt de ontwikkelingstijd niet zo heel veel uit. De tijden op het pakje moet je meer zien als minimale ontwikkelingstijd.

Schotc:
Het eerste wat mij te binnen schiet ,de juiste asa waarden aangehouden.
Batterij van de Bronica wel goed ,leeg zal je sluitertijd altijd 1/500 zijn.(bij overbelichting niet aan de orde)
Hoe oud is de film.
Werkt de camera goed met negatief film.

Bas

Luciens zoon:

--- Citaat van: HoodedOne op  8 oktober 2012, 17:45:54 ---Zoals je het beschrijft, lijkt het erop dat je sluiter blijft hangen.

En als je foto's overbelicht zijn, moet je niet van 1/8 naar 1/4 gaan. Want dan wordt hij nog meer overbelicht.....

Als je Fuji FP100C film gebruikt, maakt de ontwikkelingstijd niet zo heel veel uit. De tijden op het pakje moet je meer zien als minimale ontwikkelingstijd.

--- Einde van citaat ---

Ik weet het niet zeker, maar ik heb al meerdere malen gelezen dat als de temperatuur 'normaal' (boven 15) de chemicaliƫn na 2 minuten voor het grootste gedeelte zijn uitgewerkt bij de Fuji FP100C.

midas:
Is het een Bronica met centraal-sluiter in de lens? Dan zou het best eens 'vette' sluiterlamellen kunnen betreffen. Dan worden de ingestelde sluitertijden bij lange na niet gehaald en is overbelichting een feit. In dat geval even proberen met een ander objectief waarvan je zeker weet dat-ie wel goed functioneert :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie