Auteur Topic: Checkvraag geelfilter  (gelezen 829 keer)

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
Checkvraag geelfilter
« Gepost op: 4 februari 2023, 11:41:14 »
Hoi, even een check: als je een geelfilter gaat gebruiken met een correctie van 1 stop, pas je de verlichting daar nu wel of niet op aan. Mijn 1 ste gedachte is niet, immers door de correctie “verdwijnt “ het effect van de filter. Juiste aanname?

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Checkvraag geelfilter
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2023, 11:44:30 »
Ligt aan je lichtmeter. Als die door de filter heen meet (zoals bij veel slr-en het geval is), past hij de boel al voor jou aan. Zit je lichtmeter boven de lens, of gebruik je een externe meter dan "moet" je de compensatie zelf doen, of een knopje op je camera daarvoor gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk
Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2023, 11:47:28 »
En zo zit dat.
Mijn code blijft analoog.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2023, 12:24:48 »
Mijn vraag is waarschijnlijk niet duidelijk gesteld 😀. Ik gebruik een externe lichtmeter. Maar het gaat het er om: wel of niet compenseren, mijn gevoel zegt dat als je de tijd aanpast aan het gebruik van de filter, dus+1 stop, ga je dan niet juist het filtereffect corrigeren?

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2023, 12:27:48 »
Wel compenseren  ^^

En zo zit dat.

Maar toch volgens mij niet altijd. Op mijn Kiev 60 zit de lichtmeter in het prisma, maar daar moet je op de lichtmeter ook het maximale diafragma van de lens instellen. Daar moet je die extra stop wel doorgeven omdat de lichtgevoeligheid van de lens is afgenomen.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2023, 12:29:13 »
Nee, je moet idd de gevoeligheid daarop aanpassen of de correctie naderhand uitvoeren.
Overigens klopt volgens mij de redenatie niet dat bij TTL de correctie door de meter wordt uitgevoerd in geval van kleuren filters.
Ik moet het even opzoeken maar las daar een goed onderbouwd artikel over.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2023, 12:45:12 »
Overigens klopt volgens mij de redenatie niet dat bij TTL de correctie door de meter wordt uitgevoerd in geval van kleuren filters.

Waarom niet? We moeten er overigens wel vanuit gaan dat die meter alle kleuren evenredig meet.

Nou ja, het filter doet twee dingen en die moeten niet verward worden.

1. Het verandert de kleurbalans en in zwartwit derhalve de toonbalans.

2. Het absorbeert een deel van het licht. Je moet dus (bijvoorbeeld) een stop langer belichten. Door-de-lens gemeten krijgt de meter dus al minder licht en moet je niet nog eens compenseren.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2023, 13:51:59 »
Hoi, even een check: als je een geelfilter gaat gebruiken met een correctie van 1 stop, pas je de verlichting daar nu wel of niet op aan. Mijn 1 ste gedachte is niet, immers door de correctie “verdwijnt “ het effect van de filter. Juiste aanname?

Nee, het effect van een geelfilter verdwijnt niet door eventuele belichtingscompensatie.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2023, 14:04:19 »
Juist.
En voor de eventuele instapper: geel wordt lichter (grijs) en blauw wordt donkerder (grijs).
Op de foto dus.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2023, 14:09:00 »
Hallo wouthazel,

Hoi, ..........Juiste aanname?
Wel juist en niet juist.

Laten we eerst even een paar andere aannames vastleggen:
  • de opgegeven filterfactor is gegeven voor een film met dezelfde spectrale gevoeligheid dan degene die je gebruikt - bijna steeds dus opgegeven voor een klassieke panchromatische film (en dus bijvoorbeeld niet voor eentje met uitbreiding naar infrarood
  • als je doorheen het filter zou meten: de spectrale gevoeligheid van je lichtmeter is dezelfde dan die van je film
De opgegeven filterfactor zal altijd een aanvaardbaar compromis zijn tussen de normale gebruiksverwachtingen. Maar inderdaad zal de correcte filterfactor theoretisch onbestaande zijn voor het doorgelaten licht  (geel dus, in geval van een geelfilter), en theoretisch oneindig groot voor het geabsorbeerde licht (dus blauw, in geval van een geelfilter).

Dat is dus theorie, want wat er ook nog meespeelt - en nu neem ik weer dat geelfilter als voorbeeld:
  • gaat dat geelfilter inderdaad dat gele (dus dat rode plus groene) licht allemaal 100% doorlaten...? (nee dus!)
  • gaat dat geelfilter inderdaad dat blauwe licht allemaal 100% absorberen...? (nee dus!)
Dus in de praktijk: als jij niet dat hogergenoemde "aanvaardbaar compromis tussen de normale gebruiksverwachtingen" nastreeft, maar bijvoorbeeld de blauwe hemel donkerder wil weergeven in verhouding tot de lichte wolken, dan hangt het af van de mate waarin je dat wil doen: een beetje donkerder, of gitzwarte wolken - en de weergave van de rest van de onderwerpen in beeld, de huisjes en/of bomen en/of mensen en/of ... die daar onder die wolken staan zullen dat mee bepalen. Je vraag "ga je dan niet juist het filtereffect corrigeren?" is dus zeer terecht - en het antwoord hangt van de omstandigheden af.

Volledigheidshalve: in het geval van de blauwe lucht met de heldere wolken zal een geelfilter inderdaad het kontrast verhogen, maar dit is geen ijzeren wet. Anecdote in dit verband: de verkeerslichtcamera's in zowat alle landen gebruiken een roodachtig filter - overblijfsel van toen die nog met analoge opnamen werkten, want daar geeft meer langgolvig licht voordelen. Voor zowat alle voorkomende kleurencombinaties van nummerplaten is dat ook contrastverhogend... behalve voor die dwarsliggende Belgen met hun rood-op-wit nummerplaten - want daar verminderde juist het contrast, en dus de leesbaarheid . Onder druk van de E.U. zijn die tenslotte ook overstag moeten gaan met een aangepaste nummerplaten: de nieuwere vertonen onder normale verlichtingsomstandigheden wat donkerder rode karakters, maar bij gericht licht (flits, koplampen, ...) vrijwel zwart (selectieve diffusie). Maar in Belgenland zelf, waar nog een groot aantal oudere nummerplaten in gebruik zijn, blijven de verkeerscamera's nog altijd flitsen met een groen- in plaats van een rood filter. :'D

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2023, 14:27:26 »
Hoe een ogenschijnlijk simpele vraag op vele manieren benaderd kan worden😀. Ik ga gewoon stoeien en verschillende tijden gebruiken.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2023, 14:49:23 »
Ik ga gewoon stoeien en verschillende tijden gebruiken.

Kan ik daaruit opmaken dat het nog niet helemaal duidelijk is?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2023, 15:06:06 »
Ik zeg dat het juiste antwoord in reactie 1 al gegeven is.

Maar om het nog korter aan te vliegen; op welke camera gebruik je dat geelfilter?
En welke film zit er in de camera?

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2023, 20:16:41 »
Waarom niet? We moeten er overigens wel vanuit gaan dat die meter alle kleuren evenredig meet.

Nou ja, het filter doet twee dingen en die moeten niet verward worden.

1. Het verandert de kleurbalans en in zwartwit derhalve de toonbalans.

2. Het absorbeert een deel van het licht. Je moet dus (bijvoorbeeld) een stop langer belichten. Door-de-lens gemeten krijgt de meter dus al minder licht en moet je niet nog eens compenseren.

Hier een artikel van Ilford.
https://www.ilfordphoto.com/colour-filters/?___store=ilford_brochure&___from_store=ilford_uk
Hierin staat dat niet bij alle filters de correctie door de TTL meter juist wordt gecorrigeerd.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2023, 20:39:29 »
Ik heb het nog niet gelezen, maar weet natuurlijk wel dat als je in heel geel licht staat te werken of als je film niet panchromatisch is je aanpassingen zou moeten maken. Maar om het niet nodeloos ingewikkeld te maken ga ik vooralsnog uit van daglicht en panfilm.