Auteur Topic: Vraag over Ilford Warmtone Bariet papier (glanzend)  (gelezen 358 keer)

Offline Jos

• Nieuw
  • *
Vraag over Ilford Warmtone Bariet papier (glanzend)
« Gepost op: 23 januari 2023, 09:19:42 »
Goedemorgen,

Graag zou ik een vraag over dit type papier willen stellen. Bijna twee jaar geleden heb ik bij Silverprint UK een grote verpakking aangeschaft van 50 vel 40x50 cm. Daarvan heb ik tot nu toe enkele vellen gebruikt.

Ik dacht dit type papier al redelijk te kennen maar begin nu te twijfelen of ik iets over het hoofd zie.

In vergelijking met mijn andere papieren heeft mijn pak Multigrade Warmtone bariet glanzend een naar mijn ervaring overdreven warme kleur. Het wit is niet wit maar meer een gelige chamois kleur. Het zou een eigenschap kunnen zijn die bij dit papier hoort. Dit wil ik graag uitzoeken en zeker weten. De meest praktische manier zou voor mij zijn om een ander pak te proberen om uit te sluiten dat er met mijn papier iets fout gaat.

Het gaat mij te ver nu een heel nieuw pak te kopen. Dus daarom aan de ervaringsdeskundigen van deze groep de vraag wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk dank voor jullie tips. Als iemand hier op het forum in het bezit is van een velletje dat hij/zij kan missen dan zou ik dat graag overnemen. Uiteraard tegen een normale vergoeding. Want dan heb ik iets om te vergelijken.

Wie o wie kan mij helpen?

Groet,
Jos.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Vraag over Ilford Warmtone Bariet papier (glanzend)
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2023, 11:28:08 »
Allereerst, welkom Jos.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline Jos

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2023, 11:48:27 »
Dank voor je welkom :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2023, 12:08:33 »
In vergelijking met mijn andere papieren heeft mijn pak Multigrade Warmtone bariet glanzend een naar mijn ervaring overdreven warme kleur. Het wit is niet wit maar meer een gelige chamois kleur.

Er staat Warmtone op en dat zal niet voor niets zijn schat ik.
En chamois was altijd een van de opties bij de meeste fabrikanten van fotopapier.
Maar of en in welke mate het bij dit papier overdreven is zou ik niet kunnen zeggen.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2023, 18:32:06 »
RTFM  (hier)
warme kleur ?? ***
Het wit is niet wit  ***
ILFORD MULTIGRADE FB WARMTONE is a premium quality, variable contrast black and white paper which has a warm black image tone on a warm white base.

Prachtig papier overigens mijn favoriet. Met keuze film ontwikkelaar kun je wat spelen met de beeldtint.

Offline Jos

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2023, 22:15:32 »
Fijn dat je deze informatie hebt opgezocht en ook interessant dit papier jouw persoonlijke voorkeur heeft :)

Ik geloof zeker dat dit een van de beste papieren op de markt is en dat er perfecte resultaten mogelijk zijn. Ik heb ook geen moeite met de warme kleur van zwart tot lichtgrijs want dat is een kenmerk van dit papier.

Het gaat mij vooral om de onbelichte delen van de afdruk. Die zijn niet wit waardoor de foto niet fris oogt. Dat heeft dus niet met het gekozen contrast van de foto te maken of een fout die ik heb gemaakt maar met de kleur van de drager. Gisteren heb ik een onbelichte proefstrook gefixeerd en dit vergeleken met het Variotone, ook een prime warmtone papier van Adox. Het laatstgenoemde heeft een witte drager en daardoor oogt een afdruk van hetzelfde negatief op dit papier wat frisser. Dit is mij in het verleden niet opgevallen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2023, 22:26:16 »
Chamois, crème, warmtoon etc. is anders dan grijs of grauw. In het laatste geval zou het papier gesluierd kunnen zijn. Bijvoorbeeld door dokaverlichting dat niet geschikt is voor het betreffende papier.
Maar ook warmtoon is per definitie niet heel fris natuurlijk.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2023, 22:38:13 »
Ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger hadden sommige papieren een soort optische witmaker, waardoor de witten een beetje leken te stralen. Experts kunnen hier wellicht wat meer over zeggen. Als het überhaupt relevant is.

Offline Jos

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2023, 22:39:06 »
Afgelopen week heb ik van éénzelfde negatief op verschillende papieren van Ilford, Adox en Foma proefstroken gemaakt. Het Ilford Warmtone bariet glanzend heeft duidelijk een andere weergave.

Ik zou op dit moment geen eenvoudige manier weten om met zekerheid te kunnen vaststellen of mijn papier in orde is. Ik heb eerder meegemaakt dat een levering niet klopte. Toen kon ik zelf eenvoudig vaststellen dat de contrastweergave niet deugde. Dat papier werd daarop door de leverancier vervangen.

Nu ligt dat anders. Ik zou op dit moment geen eenvoudige manier weten om met zekerheid te kunnen vaststellen of mijn papier in orde is.

Daarom wil ik vragen of er iemand in dit forum die op hetzelfde type papier van Ilford afdrukken maakt, mij (een deel van) een onbelicht vel uit eigen voorraad wil verkopen. Met een onbelichte en gefixeerde proefstrook zou ik ook al geholpen zijn.

Het is misschien een ongebruikelijk verzoek, zeker ook omdat ik zelf nieuw ben op deze plek. Ik hoop echter dat iemand mij hiermee verder kan helpen :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2023, 22:40:57 »
Niet geschoten is altijd mis. 

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2023, 23:05:40 »
Hallo,

In de jaren na de tweede wereldoorlog  was "Chamois" papier heel erg in. En dat was echt niet zo maar een beetje warmtonig hoor, maar echt héél geelachtig van kleur. Het betrof het papier zelf, dus voor- en rugzijde waren hetzelfde gekleurd - en dat is meteen toch een simpele methode om te controleren of er iets mis is met de fotografische kant (letterlijke en figuurlijke kant  :)) van dat papier (een miniem verschil is evenwel mogelijk omwille van de emulsie).

Op zulke chamois papieren werd ook een eerder warm zwart zilverbeeld nagestreefd. De ontwikkelaar kon daar ook veel aan doen, maar ook de emulsie zelf gaf een andere zwarttoon (in vergelijking met een wit papier in dezelfde ontwikkelaar).

Witmakers werden heel veel gebruikt bij barietpapieren. Of dit ook het geval is met polyethyleen-bekleed papier weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Deze fluorescerende stoffen zetten het UV-licht om in wit licht - vergelijk het maar met wat in een fluorescentielamp gebeurt. Ook in waspoeder zit dit in: "wast witter dan wit" is dus geen leugen!

Enkele bemerkingen over witmakers:
1. als de verlichting geen UV bevat, zoals gloeilampen bvb., zijn die witmakers uiteraard niet werkzaam;
2. die witmakers verliezen hun werking na enige weken tot enige jaren (erg afhankelijk van de bewaringsomstandigheden);
3. witmakers kunnen ook nadelig zijn: laboranten die reproducties dienden te maken van zulke beelden waren helemaal niet happy met de gevolgen daarvan: belichting niet betrouwbaar aan te sturen op basis van densiteitsmetingen, ontstaan van plaatselijk stroolicht, ...).

Offline Jos

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2023, 10:39:58 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips :)

Ik bestel vandaag toch een kleinere hoeveelheid papier van het Ilford bariet warmtone glanzend bij RetroCamera in België en laat binnenkort weten wat het resultaat is. Ik leer er in elk geval iets bij (l). En anderen hebben er misschien ook iets aan.

Groet,
Jos.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2023, 10:51:30 »
Volgens mij levert Ilford de laatste jaren nog maar 1 type Warmtone bariet papier - en dit is een normale variant die niet gelig (Chamois) zou moeten zijn.

Ik heb zelf wel oud warmtone papier gekocht wat verkleurd was - dit werd duidelijk meer geel.

Misschien zou je bij Silverprint eens na moeten gaan hoe lang het papier bij hun op de plank heeft gelegen. Warmtone wordt denk ik niet veel meer gebruikt (het is ook vrij duur) dus een winkelvoorraad kan er zomaar een paar jaar liggen.

Jon

Offline Jos

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2023, 11:26:26 »
Dat is belangrijke informatie voor mij Jon. Nu ik de verpakking bekijk, valt mij op dat ik een witte doos (!) heb terwijl het Warmtone al jaren in een bruine doos wordt geleverd. Wanneer ik een overjarig produkt van Silverprint heb gekregen waarvan de kwaliteit niet meer goed is, dan kom ik daar binnenkort achter. Want ik heb zojuist een nieuwe doos besteld.

Ik laat je weten wat hier uit komt.

Overigens wordt dit papier toch nog steeds veel verkocht aan professionele printers. Zij beweren dat het een van de beste papieren op de markt is.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2023, 10:16:25 »
Er zijn verschillende versies van dit papier. De oudere gebruikte een veel geler papier dan de nieuwere en ook de emulsie is een keer aangepast, dus de vraag is wat je precies gekocht hebt. Dat het in een witte doos zit is een veeg teken, want ik ken het alleen in bruine dozen. Maar wellicht heeft Silverprint ooit eens een speciale serie laten verpakken in eigen dozen.

In principe heeft het oude warmtone een wat ander label dan het nieuwe. Het oude heeft een gekleurde rechthoek - roze voor glossy - waarin bijvoorbeeld MGW.1K is geprint. Het nieuwere heeft een roze vlak aan de rechterzijde van het label, dat leeg is. Verder moet er een code achterop het label staan. Met de volgende site kun je met die code de datum traceren: https://www.palomarkovic.net/mobile/BatchNumberDecoder/

Overigens hebben beide papieren een uitstekende roep onder veel printers. Maar je moet wel van warmtoon houden.