De Fototas > Overige Uitrusting

Ideale Pinhole gaatje maken

(1/5) > >>

cmug:
Een goed Pinhole gaatje maken belangrijk weet ik. Normaal zou ik aanraden een Pinhole te kopen.
Maar ik ga nu een mini/snel cursus pinhole fotografie geven. Leerlingen bouwen zelf een camera.  En heb heel veel pinhole gaatjes nodig en dan is goede pinhole zelf maken qua kosten betere optie.
Prikken met naald geeft best rond gat, maar als je aan de achterkant kijkt zie je een soort koker, met rafel rand. (foto 1)

Ik heb nu HM boortjes gekocht van 0,3 en 0,4 mm en messing plaat van 0,1 mm . Dat werkt heel aardig.
Je moet na het boren het messing naschuren, daar voor gebruik ik schuurpapier in korrel orde 3000 a 6000.
Met polijsten krijg je de ruwe rand niet netjes.  (foto 2)

Vuil na schuren krijg je weg van het plaatje door het even in het ultrasoon-bad te leggen. Dan heb je heel aardig resultaat (foto 3)
Moet later nog nameten wat de exacte diameter is (belangrijk om f te berekenen en goed te belichten)

(foto 1)

(foto 2)

(foto 3)

srdlm:
Goed bezig!
Hoe ging het belichten met de ortho film waar je laatst vragen over had?

cmug:
Belichting met Ortho film heb ik onder controle. Deze opname was een test opname. Ik sta 7 minuten in grauw miezer regen met witte jas (wit voor het contrast met de achtergrond) . Daarna nog eens 7 minuten belichten dus totaal klein kwartier belicht. Wilde beetje doorschijnend effect creeeren van de persoon. Geen zoeker, dus mijn kop perongeluk eraf gekaderd. 

Mono:

--- Citaat van: cmug op 10 januari 2023, 14:09:07 ---Ik sta 7 minuten in grauw miezer regen

--- Einde van citaat ---

Wat een mens er al niet voor over heeft.   ^D

Maar goed bezig hoor. En van het een komt het ander.

Yankee Zulu:
Wat een gaaf project, dat zou ook wel wat voor mijn leerlingen zijn.

Is 3D printen of ponsen een idee voor het ideale gaatje?

groet

jos

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie