Auteur Topic: Staining ontwikkelaar van Barry Thornton?  (gelezen 688 keer)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
Staining ontwikkelaar van Barry Thornton?
« Gepost op: 19 september 2022, 23:00:44 »
Ik kwam dit tegen en was niet bekend met het bestaan van deze ontwikkelaars.

https://pictorialplanet.square.site/

Iemand die hier iets van weet?
Ik zie ze ook niet in de massive Dev chart.

Hij heeft ook n YouTube kanaal er verteld erover.

https://youtu.be/3N4E__UAG3s
« Laatst bewerkt op: 19 september 2022, 23:04:50 door srdlm »
Vriendelijke groeten, Hans

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Staining ontwikkelaar van Barry Thornton?
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2022, 09:27:18 »
Variaties op Pyro naar ik begrijp. Met verdere eh... fijn-afstemming.

Wel een erg gepolijst verkooppraatje in die video.   ;)

Maar ik geloof wel dat er nog steeds rek zit in de ontwikkeling van fotochemie. Als de wil er is en de middelen voorhanden zijn.

Kodak X-tol werd ook nog even genoemd als vrij recent uitgebrachte ontwikkelaar. Daarbij werd ook gekeken naar milieutechnische aspecten. Pyro met zijn varianten is in die zin weer een of meerdere stappen terug. Bij verantwoord gebruik komt dat wel goed, maar het is de vraag hoe lang het nog "toegelaten" wordt. Ben je net ergens helemaal op ingesteld of ingewerkt en dan krijg je dat.
Mijn code blijft analoog.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2022, 09:37:57 »
O, en deze ontwikkelaars lijken me best prijzig. Maar om dat zeker te weten zou ik eerst wat rekensommetjes moeten maken. En zaken als hergebruik en houdbaarheid moeten daarin ook meegewogen worden.
Bij de stopsoep is het meteen wel duidelijk denk ik. Een 1 + 9 alkalisch stopbadje voor 23 pond hakt er aardig in. En dat moet simpel zelf te maken zijn.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2022, 11:00:10 »
Maar genoeg over de eventuele haken en ogen. Net als jij Hans ben ik zeer benieuwd hoe goed dit spul is. Want extra kwaliteit is een loffelijk streven. En dat is zonder ironie bedoeld.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2022, 11:41:00 »
Ik ga dat spul niet kopen maar was benieuwd of iemand hier van had gehoord.
Gebruik nu 510Pyro icm Rollei RPX 100.
Heel mooie ontwikkelaar en film.

Van alkalisch stopbad had ik nog niet gehoord, maar gebruik water als stopbad.
Wel alkalisch fixeerbad uiteraard.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2022, 14:11:33 »
Hallo Mono,

..........
Maar ik geloof wel dat er nog steeds rek zit in de ontwikkeling van fotochemie. Als de wil er is en de middelen voorhanden zijn...........
Die eerste zin klopt helemaal... als je geen rekening houdt met die tweede. Daarom is het zo belangrijk dat jij die tweede er ook bij vermeldde  (!)  :)

Er zit zeker nog rek in chemie die slechts voor één bepaald lichtgevoelig materiaal, en onder één bepaalde soort verwerking, moet dienen. Maar in de praktijk is er die wil om zo veel mogelijk verschillende emulsies onder zo veel mogelijk verschillende ontwikkelomstandigheden te kunnen verwerken, en daarbij ook nog rekening te houden met "backwards compability" van oudere lichtgevoelige materialen. Wat dit laatste betreft: een fabricant van chemie paste* niet alleen van tijd tot tijd zijn formules aan voor nieuw op de markt verschijnende emulsies, maar deed soms ook eerdere aanpassingen teniet omdat die werden ingebracht voor emulsies die ondertussen niet meer verkrijgbaar zijn (en ook rekening houdend met de vervaldatum van de laatste gietingen) en ondertussen alleen maar tijd en/of geld en/of kwaliteit kostten.

Idem wat betreft het voorhanden zijn van de middelen, zowel materiële als financiële. Maar daarbij denk ik ook hier weer aan die economische wetmatigheden waarover ik het al eerder had.

Uiteraard belet dit alles niet dat men individueel kan experimenteren met individuele oplossingen voor individuele toepassingen. Ik wil darbij toch graag toevoegen dat ik al meerdere contacten had met zulke would-be uitvinders, maar nog geen enkele ontmoette die een oplossing bood die zijn eigen erg gerichte toepassingen te buiten ging.

*[/b] "paste", in de verleden tijd - want nu vermoed ik niet dat er nog veel zal gedaan worden op dit gebied.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2022, 14:49:02 »
Maar jij hebt ook geen ervaring met deze ontwikkelaar, als ik het goed begreep?

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2022, 15:02:07 »
Hallo srdlm,

Nee, ik heb geen ervaring daarmee.

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2023, 21:34:55 »
Ik kwam deze oude vraag tegen en wil graag reageren.

Ook ik was in eerste instantie onder de indruk van alle mooie verhalen over deze ontwikkelaar. Het spul werd geleverd in een paar goedkope plastic flesjes, géén PE in elk geval. De flesjes heb ik in de woonkamer ( :'() op de grond gezet met de bedoeling om ze naar de doka te brengen.

Ik heb er geen moment bij stilgestaan dat de flesjes zouden kunnen lekken. Dat was mij de afgelopen 40 jaar in elk geval nog nooit overkomen. Toch bleek één van de flesjes lek (een scheur) en bijgevolg is de inhoud in het parket van de woonkamer getrokken. We keken tegen een grote zwarte vlek aan die er niet meer uit ging en die ik na drogen met een schuurmachine een halve centimeter heb moeten weghalen. Wanneer een opgeloste vaatwastablet in contact komt met eikenhout, krijg je hetzelfde.

Zelf heb ik met deze ontwikkelaar in het verleden één of hooguit twee keer gewerkt. Wat ik mij daarvan kan herinneren is dat er in de UK maar 1 plaats is die het verkoopt.

Wat mij betreft geen bijzondere ontwikkelaar en weinig stain, althans bij mij op FP4+. Verder zou ik mij voor de stain niet al te druk maken over stopbad en fixeer. Zuur of alkalisch maakt waarschijnlijk niet uit, ook al wordt dat vaak gezegd.

Als je een sterk stainende ontwikkelaar zoekt, kom je bij andere types terecht. Zelf werk ik alleen nog maar met een pyrogallol receptuur die ik zelf aanzet. Groot nadeel van Pyrogallol is de toxiciteit wanneer je onbeschermd ermee werkt. Het is een van de oudste ontwikkelaars die je vooral inzet bij grotere negatieven omdat hij geen fijne korrel oplevert.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2023, 21:43:28 »
Wat mij betreft geen bijzondere ontwikkelaar en weinig stain

Toch bleek één van de flesjes lek (een scheur) en bijgevolg is de inhoud in het parket van de woonkamer getrokken. We keken tegen een grote zwarte vlek aan die er niet meer uit ging en die ik na drogen met een schuurmachine een halve centimeter heb moeten weghalen.

Op (en in) parket geeft-ie toch een beste stain.   :o

Offline Jos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2023, 12:25:08 »
 :'D