Nu kun je de stop en fixeer voor beiden gebruiken maar al je het bewaart kun je ze dan ook door elkaar gebruiken? Dus de ene keer voor papier en da ander keer voor film?
Stop wel, fixeer niet. Dat heeft een chemische achtergrond en heeft te maken met het feit dat een filmemulsie veel toleranter is voor een hoge zilverconcentratie in de fixeer dan een papieremulsie. Je kunt voor beiden wel dezelfde verdunning gebruiken - ik neem altijd 1 +4 - maar volg gewoon de gebruiksaanwijzing van de fabrikant waar het gaat om tijden en capaciteit en hou ze gescheiden. Wees met de capaciteit trouwens voorzichtig, want papier en film die niet goed gefixeerd is gaat na enige tijd vlekken en verkleuren en dan is het probleem niet meer op te lossen. Beter wat sneller vervangen, dan over enkele jaren tot de conclusie komen dat je te zuinig bent geweest.
Zeker als je wat meer afdrukt of regelmatig op barietpapier gebruikt, kan her verstandig zijn om trouwens een dubbel fixeerbad te nemen. Je deelt dan de fixeertijd in tweeën en gebruikt eerst een bad met fixeer dat al wat langer mee gaat. Na de helft van de tijd gaat de afdruk in het tweede bad, dat verser fixeer is. Raakt het eerste bad uitgeput, dan gaat dat naar de recycling en wordt het tweede bad het eerste en maak je een nieuw tweede bad. Je bent er dan altijd zeker van dat je papier goed gefixeerd is.
Ik heb voor mijn andere hobby ruim gedestilleerd water beschikbaar is het raadzaam om hiermee te verdunnen? Kun je dit ook gebruiken voor de laatste filmspoeling om droogvlekken te voorkomen?
Kraanwater voldoet uitstekend voor het verdunnen en oplossen van fotochemie. Alleen voor het laatste spoelbad met wat wetting agent gebruik je demi-water om het risico op kalkvlekken zo klein mogelijk te laten zijn.