Auteur Topic: Minolta XD-5 sluiter probleem  (gelezen 423 keer)

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
Minolta XD-5 sluiter probleem
« Gepost op: 31 december 2022, 09:45:25 »
Mede forumleden!

Ik heb een vraag op de laatste dag van het jaar. Ik heb van de week een hele mooie Minolta XD-5 (gratis) kunnen overnemen via marktplaats, maar bij ter hande nemen van de camera viel mij vrij snel op dat in zowel M, A, S-modus de sluitertijd hetzelfde blijft. Batterij is gecontroleerd maar die doet het gewoon goed. Op gehoor is de sluitertijd ongeveer 1/30 a 1/60 gok ik... Bulb doet het wel.... Kan het zijn dat er ergens een contactplaatje onder de bovenkap vies is geworden waardoor de sluitertijd blijft 'hangen' ofzoiets?

Hoop dat een van jullie hier meer kennis van heeft.

Fijn uiteinde allen!

Rutger

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Minolta XD-5 sluiter probleem
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2022, 09:55:08 »
Doet de camera hetzelfde zonder batterij?
Dan maakt de batterij misschien niet goed contact.

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2022, 10:07:06 »
Nee zonder batterij gaat de sluiter niet af dus daar ligt het niet aan denk ik...

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2022, 10:55:51 »
Ik heb een vraag op de laatste dag van het jaar.

We komen er volgend jaar op terug.    ;)
Mijn code blijft analoog.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2022, 10:58:02 »
Nou, goed dan. Hier alvast een beginnetje. De Minolta XD heeft één mechanische tijd. Die ligt rond de 1/90 seconde.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2022, 11:15:27 »
... en deze mechanische tijd selecteer je door de ring op O te zetten. Minolta zegt dat het 1/100 seconde is, maar dezelfde Seiko sluiter zit in de Pentax ME en in de Nikon FG en daar zeggen ze 1/90, uit mijn hoofd. Nou ja, maakt niet veel uit.

B is overigens ook mechanisch en derhalve altijd te gebruiken. Maar dat is op zichzelf geen vaste tijd.

Alle andere tijden zouden zonder stroom niet moeten werken. Dan kun je drukken wat je wilt, maar wordt er niet ontspannen. Als je op deze instellingen wel kunt ontspannen is er volgens mij iets niet jofel.

O, en als de camera stroom krijgt moeten de LEDS in de zoeker gaan branden, zodra je de ontspanknop half indrukt.

Offline Rutgerselier

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2022, 11:41:49 »
Thanks voor de reactie Mono… De camera krijgt wel stroom want de LEDs branden inderdaad bij het half ontspannen van de ontspanknop. Ben ook bang dat er echt iets stuk of smerig is binnen in de camera…

De O-stand klinkt inderdaad precies hetzelfde als alle andere tijden (exclusief bulb dan uiteraard)…