Auteur Topic: 6x6 afdrukken met een meopta opemus 5??  (gelezen 1876 keer)

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
Re: 6x6 afdrukken met een meopta opemus 5??
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2023, 22:11:53 »
Hallo,

Ondertussen wat gesurft, en daarbij terechtgekomen op http://www.jollinger.com/photo/enlargers/meopta.html . Daar wordt melding gemaakt van één en dezelfde condensor voor 6x6 en voor kleinbeeld, en er wordt bij vermeld dat de uitlichting voor beide goed is. Dat sterkt dus mijn vermoeden dat je met de 6x6-lens wél dat formaat goed zal kunnen weergeven.

Terloops: op de afbeeldingen hierboven kan je de ietwat donkerder "uitlopers" terugvinden die zich bevinden ter hoogte van de perforatiegaten.

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2023, 22:13:30 »
Hallo,

Mono zat er al op, toen ik mijn bericht nog aan 't intikken was  :)

Offline dyanemaniac

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2023, 23:09:30 »

Probeer toch maar eens het 80 mm objectief! Het probleem zou wel eens aan de dekking van het objectief kunnen liggen, en niet aan de verlichting.

Ik ga ernaar opzoek! dank.

Terloops: op de afbeeldingen hierboven kan je de ietwat donkerder "uitlopers" terugvinden die zich bevinden ter hoogte van de perforatiegaten.

Grappig, ik dacht dat dat kwam door het ontwikkelen (dat de ontwikkelaar daar te hard door die gaatjes stroomde ofzo). Noem me raar, maar ik vind het wat hebben (bij dit soort afdrukken).

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2023, 23:18:21 »
Hallo,

..........Grappig, ik dacht dat dat kwam door het ontwikkelen (dat de ontwikkelaar daar te hard door die gaatjes stroomde ofzo). Noem me raar, maar ik vind het wat hebben (bij dit soort afdrukken).
Die "gaatjes" zitten in het negatief. En het is mogelijk dat daar een verhoogde ontwikkelaar-turbulentie optreedt. Maar àls dat dan al zichtbaar zou zijn, dan zouden dat op het papier meer heldere uitlopers moeten zijn. Hier zijn ze net donkerder (je kan de positie van de perforaties terugvinden op het eerste beeld). Besluit: plaatselijk stroolicht bij het vergroten, als gevolg van niet afgedekt zijn van onbelichte randen op het negatief.

Offline dyanemaniac

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2023, 22:51:26 »
Hoi,

Ondertussen weer wat verder gekomen. Ik heb gelukkig een hele fijne analoge fotospeciaalzaak bij mij om de hoek; Foto den Boer in Amsterdam West. Naast weer een verse voorraad papier en chemicaliën, konden ze mij ook voor een habbekrats (€20,- vind ik niet duur) aan een 80mm objectief helpen en voor €5,- aan een lensplankje waarmee je kan onthoeken. Toen later bleek dat mijn objectief niet oppaste (is waarschijnlijk ooit eens omgebouwd naar schneider objectief) kreeg ik er nog een schneider objectief bij voor nop. Dikke hulde voor deze mannen dus!

Maar goed, terug naar de 80mm objectief, daarmee krijg ik inderdaad de volle 3 halfkleinbeelden in 1 foto. Ik ben er blij mee. Ik moet nog even iets beters verzinnen als masker (nu een stukje zwart papier).

IMG_0693 by la soixante neuf, on Flickr

IMG_0700 by la soixante neuf, on Flickr

IMG_0701 by la soixante neuf, on Flickr

IMG_0702 by la soixante neuf, on Flickr

Let wederom niet op de kwaliteit en contrast van de foto's, Mijn scanner is stuk en dit zijn iphone foto's van de prints.

Iedereen bedankt voor alle tips en waarschijnlijk kom ik binnenkort nog wel weer in de lucht als ik met mijn onthoekingslensplankje ga spelen.

Grtz Douwe

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2023, 22:53:40 »
Opgelost.   :)
Mijn code blijft analoog.