Als je even kijkt naar de data sheet van
Fomapan 400:
http://fotohuisrovo.nl/documentatie/F_pan_400_en.pdfDan zie je dat de fabrikant deze gevoeligheids verhogende ontwikkelaars publiceert: Microphen, Excel/Xtol en hun eigen referentie ontwikkelaar LQN en de universele D76/ID11.
Geen R09/Rodinal die ze zelf ook in het Foma programma hebben want dan blijft er van deze film nog geen iso 200 van over als je eea. gaat nameten.
Wil je dan gaan pushen naar iso 1600 dan moet je ruim 3F stops gaan overbruggen wat technisch niet mogelijk is.
Derhalve is R09/Rodinal een ongelukkige keuze. Bij alle films lever je met deze para-amino fenol ontwikkelaar gevoeligheid in wat soms 1/3F stop is, bij andere films een hele F stop kan zijn.
Uiteindelijk blijft er geen enkele doortekening in de schaduwen over en de korrel wordt enorm groot doordat er altijd onderbelichting ontstaat.
Fomapan 200 wat een mix is tussen klassieke kubische en hexagonale zilver kristallen gaat dan zelfs nog iets beter om deze te pushen.
Derhalve mijn keuze voor een Delta 3200 of Tmax 3200 of een Tri-X 400 die deze film gevoeligheid wel kunnen halen. Natuurlijk verkoop ik veel liever
Fomapan films want ik ben al importeur van deze films sinds 1997, maar je moet de grenzen van je producten wel goed kennen.