De Doka > Vergroters zwart-wit

ADOX LUPEX Silver Chloride Contact Paper

(1/2) > >>

giovanni:
Hallo, merry x-mas vandaag!

Ik ben de voorbereiding aan het treffen om contactafdrukjes te maken van de middenformaatnegatieven. Ik heb zo'n patersonboxje. Papier (ADOX LUPEX Silver Chloride Contact Paper) en chemicaliƫn. Een luchtdichte ruimte is in deze dagen bijna gerealiseerd. Maar ik kan nog niet zo vinden hoe lang de belichting van zoiets moet zijn. Een richting is fijn om te hebben. Seconden, minuten.

Kwibus:
Dag Giovanni,

In elk geval zou ik je een luchtdichte kamer ten sterkste wil afraden, en eerder voor een lichtdichte opteren.  ;)

De contactpapieren hebben meestal het voordeel van onder vrij heldere (meestal gele) dokaverlichting te kunnen verwerkt worden. Daar tegenover staat hun lage gevoeligheid. Belichtingstijden hangen uiteraard af van de belichtingsintensiteit. Deze papieren vragen normaal gezien een afdrukraam met sterke verlichting. Je kan ook proberen om onder een vergroter te belichten. Deze instellen op de grootste diafragma-opening, en met een vergrotingsinstelling die net voldoende is om her formaat uit te lichten zou ik in elk geval doen. Maar dan nog valt het af te wachten of de belichtingstijden wel werkbaar zullen zijn.

Wat bedoel je met zo'n patersonboxje?

Fred:
Een Patersonboxje heet eigenlijk een afdrukkastje, was van geel plastic gemaakt en diende tevens als dokaverlichting.

In de rijd dat ik het gebruikte werd Agfa Lupex al 3 jaar niet meer gemaakt, dus kocht ik overal oude voorraad.
Gemiddelde belichtingstijd was 3 tellen in het afdrukkastje met een 15 wat gloeilamp.

giovanni:

--- Citaat van: Kwibus op 25 december 2022, 11:25:31 ---Dag Giovanni,

In elk geval zou ik je een luchtdichte kamer ten sterkste wil afraden, en eerder voor een lichtdichte opteren.  ;)

--- Einde van citaat ---

Haha, idd. Al zou de 3 tellen beluchtingstijd van Fred wel lukken vermoed ik.

Fotohuis:
In zo'n Paterson kastje kun je beter een 5 Watt lampje in zetten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie