Auteur Topic: Metz CT1 flitser  (gelezen 3096 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Metz CT1 flitser
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2022, 17:13:02 »
Dat weerstandje heeft zonder condensator geen enkele functie.
De condensator kan ook verstopt zijn achter een randje of achter de batterijhouder. Hoeft ook niet rond te zijn.

Dit is het batterijvak van een Agfa Clibo, de flitser van de Clack en Click.
Stamt uit de late Middeleeuwen... :D

De condensator is dat blauwe ding achterin net zichtbaar door een smalle opening.
Ik kan het niet zien maar ik neem aan dat er dus nog ergens iets moet zitten Misschien direct onder het lampje?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2022, 17:15:07 »
Een stroomkringschema voor een lampjes flitser.

De condensator "C" wordt via de weerstand ¨R" en het lampje "B" opgeladen tot de batterijspanning "U".
De laadstroom is veel te laag om de lamp te ontsteken maar als de schakelaar "S" wordt ingedrukt dan komt de volledige lading van de condensator over de lamp te staan en die ontbrandt dan wel.

De schakelaar "S" is het flitscontact van de camera.

Als je het lampje in de flitser plaatst moet je wel even wachten tot de condensator is geladen hier is geen verklikker voor maar meestal staat de wachttijd in de gebruikshandleiding.

Met het groen verklikker lampje kun je de status van de batterij testen, daar zit inderdaad een 6 volt fietslampje in.

Als ik de tekening zo bekijk dan kan het dikke stukje onder het lampje dus de condensator zijn.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2022, 17:26:51 »
Even van Wikipedia gepikt, maar zo zien elco's er uit.

En tegenwoordig zijn er ook wat kleinere tantaal elco's maar die zijn er niet in grote waardes (max. 100 micro Farad).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #48 Gepost op: 12 september 2022, 18:22:47 »
prachtig!
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/