De Fototas > Overige Uitrusting

Rollei platen adapterset

(1/3) > >>

Antoinette:
Puur bij toeval kwam ik er achter dat Rollei ooit een platen adapterset heeft gemaakt. Daarmee zou je, als de set compleet is tenminste zowel glasplaten als vlakfilm kunnen gebruiken. Ze worden best wel aangeboden, maar ik kom er niet achter wat er allemaal in een complete set hoort te zitten en hoe die onderdelen er uit zien (want de meeste aanbieders beschrijven vooral met foto's). Heeft iemand hier misschien zo'n set compleet of is iemand handiger in het vinden van zowel een omschrijving als foto's van de onderdelen van zo'n set. Ik durf nu steeds niet toe te happen uit angst een set te kopen waar ik niks mee kan.

Mr_Flibble:

Is dit niet alles dan? De L-vormige achterwand, het matglas en de afzonderlijke platenhouders.
Lijkt me niet dat je meer nodig hebt dan dat.

Antoinette:

--- Citaat van: Mr_Flibble op  8 december 2022, 09:23:00 ---

Is dit niet alles dan? De L-vormige achterwand, het matglas en de afzonderlijke platenhouders.
Lijkt me niet dat je meer nodig hebt dan dat.

--- Einde van citaat ---

Dat weet ik dus niet. Ik hoor dat het deel wat er voor zorgt dat je ook film kunt gebruiken (wat je waarschijnlijk vaker gaat doen dan glasplaten) vaak ontbreekt en die indruk heb ik hier ook wel. Dat mapje is leuk, maar daar kan ik wel zonder.

Mono:

--- Citaat van: Antoinette op  8 december 2022, 09:27:13 ---Ik hoor dat het deel wat er voor zorgt dat je ook film kunt gebruiken (wat je waarschijnlijk vaker gaat doen dan glasplaten) vaak ontbreekt en die indruk heb ik hier ook wel.

--- Einde van citaat ---

Het deel voor gewone film is toch de standaard achterkant die al op de camera zit?

Mono:
Of bedoel je vlakfilm? Heel veel voordeel geeft dat niet boven rolfilm, behalve dan natuurlijk wel dat je op een matglas kunt scherpstellen, bijvoorbeeld bij kritisch macrowerk.

O, en was er ook niet een systeem waarbij rolfilm achter een glazen aandrukplaat loopt, voor betere vlakligging?

Ik zou er weer eens in moeten duiken.   8(

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie