Auteur Topic: 50mm vs 80mm  (gelezen 452 keer)

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
50mm vs 80mm
« Gepost op: 22 november 2022, 20:48:06 »
Hallo,

Is er een wenselijk verschil in kwaliteit qua scherpte, contrast, lichtspreiding etc als men een 80mm i.p.v. 50mm vergroterlens gebruikt voor Kleinbeeld. Je zult minder (gemakkelijk) grote vergrotingen kunnen maken. Maar neem 13x18/10x15cm.

Nu hangt het natuurlijk ook af van de gebruikte materialen: vergroter en objectieven.

Ik gebruik Nikkor EL objectieven resp. 50/2.8 en 80/5.6. De vergroter is een  Meopta Opemus 5 (geschikt voor 6x6 en kleinbeeld). Mocht de vergroter alleen geschikt zijn voor Kleinbeeld dan zou een 80mm objectief wellicht andere problemen veroorzaken.

Ik zag wel een Topic op Photo.net. Bijvoorbeeld:
'"De 80mm lens zal een scherpere afdruk opleveren dan een 50mm lens van hetzelfde type lens ontwerp...; bij gebruik op dezelfde f stop... De lens gebruikt minder hoekdekking; die het grootste deel van de lens gebruikt ..... Een ander pluspunt is ook een betere meer uniforn-verlichting<BR><BR>Het nadeel is dat de toegestane hoeveelheid vergroting wordt verminderd ..."

of: "Heb je ooit Post Exposure van Ctein gelezen. Zijn uitgebreide onderzoek en experimenten met vergrootglas geven aan dat het gebruik van een langer dan benodigde lens contraproductief is met moderne lenzen. Hij keek naar 6 elementlenzen, maar ik vind zijn punten erg overtuigend en zou verwachten dat het ook voor 4 elementen geldt. Maar ik kan me vergissen. Het is in ieder geval de enige plek waar ik op de hoogte ben waar dit veel voorkomende advies van het gebruik van een langere lens daadwerkelijk is onderzocht."

Hier is het Topic waar de 2 teksten vanaf komen:
https://www.photo.net/forums/topic/35088-nikkor-enlarging-lens/
« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 21:17:21 door Nicky »

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
Re: 50mm vs 80mm
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2022, 21:07:13 »
Hallo Nicky,

Het enige mogelijke nadeel dat ik zie is dat een langere brandpunt meer strooilicht gaat meepakken, waardoor de lichte gedeelten wat kunnen platgedrukt worden. Maar mits de juiste maskerplaatjes in de vergroter zal dat wel beperkt blijven.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2022, 21:22:26 »
'"De 80mm lens zal een scherpere afdruk opleveren dan een 50mm lens van hetzelfde type lens ontwerp...

Daar heb ik toch wel mijn vraagtekens bij. De 80mm zal wellicht een grotere beeldcirkel hebben om een groter negatief te dekken. Het centrum van een beeld is altijd wel wat scherper, dat is waar. Maar als je niet de hele beeldcirkel gebruikt verlies je ook weer wat optisch potentieel. Zo zal een grootformaatobjectief op de vierkante centimeter minder presteren dan een kleinbeeldobjectief.

Verder is de grootste opening nooit de beste en jouw 80mm heeft dan van meet af aan al twee stops goed te maken op je 50mm.

Qua lichtspreiding heeft de 80mm misschien een voordeel (bij een kleinbeeldnegatief), maar ook hierbij geldt dat er op de grootste opening altijd meer lichtafval zal zijn. En dan krijg je dus hetzelfde verhaal als hierboven. Maar misschien in wat mindere mate.

Bij grote afdrukken kom je inderdaad in de problemen en bij kleine afdrukken is het de vraag of je überhaupt verschil gaat zien.
Mijn code blijft analoog.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2022, 22:18:56 »
bij kleine afdrukken is het de vraag of je überhaupt verschil gaat zien.

Inderdaad bij kleine afdrukken ga je totaal geen verschil zien.

Ik kan bij kleine vergrotingen ook al geen verschil zien tussen een Meopta Belar en een Schneider Componon of Nikkor lens. En die verschillen waarschijnlijk mee dan een 80 en 50mm Nikkor.

Een 80 mm zal je wel langere belichtingstijden opleveren.

Jon

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2022, 22:23:44 »
Ik gebruik ze zelden volledig open met voorkeur op f8 met de 50 en f11 bij de 80mm.

Klopt dat de 80mm minder lichtsterk is, maar in Nikon catalogus van dezelfde rangorde t.o.v. de 50.

Mocht iemand een interessant en kritisch artikel / vergelijking/ review hebben over deze vergrotende lenzen dan graag.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2022, 23:12:39 »
Ik weet een zeer uitvoerig artikel uit een oude Focus m.b.t. vergrotings lenzen (ik heb het niet digitaal)
De conclusie was helder: Alle A merken* zijn vergelijkbaar in kwaliteit en beter dan B merken**
* = Componon, Rodagon en Focotar
** Meopta Belar e.a.
Mijn ervaring is dat je prima met 80 mm kb afdrukken kunt maken. Soms was ik te lui om de lens te verwisselen en maakt zelfs met 50 mm afdrukken van 6x6 negatieven. Met flink diafragmeren merk je er alleen wat van als je test kaarten fotografeert.

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2022, 07:45:22 »
Dankjewel voor de info. Wisselen van de lens en ook soms van lamp. Bij vergrotingen op mf soms 150w. Bij kb met een 50mm zit je dan op 2 tot 3 sec....
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 08:00:41 door Nicky »

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2022, 08:10:28 »
Waarschijnlijk iets marginaals, maar als je voor kb een 80 mm lens gebruikt maak je gebruik van het centrum van de lens. Deze is meestal beter dan de rand van de beeldcirkel. Zou iets kwaliteitswinst kunnen opleveren.
Maar of dit echt zichtbaar is als je diafragmeert en een goede kwaliteit lens hebt, bv Rodagon, betwijfel ik.
Wel is de afstand tussen papier en kop bij 80 mm groter. Dit geeft langere belichtingstijden.
Dit kan handig zijn bij bv doordrukken of tegenhouden.
Vriendelijke groeten, Hans

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2022, 09:21:32 »
Waarschijnlijk iets marginaals, maar als je voor kb een 80 mm lens gebruikt maak je gebruik van het centrum van de lens. Deze is meestal beter dan de rand van de beeldcirkel. Zou iets kwaliteitswinst kunnen opleveren.

Misschien wel, misschien ook niet. Zie #2.
Mijn code blijft analoog.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2022, 10:48:05 »
Maar of dit echt zichtbaar is als je diafragmeert en een goede kwaliteit lens hebt, bv Rodagon, betwijfel ik.
Wel is de afstand tussen papier en kop bij 80 mm groter. Dit geeft langere belichtingstijden.
Dit kan handig zijn bij bv doordrukken of tegenhouden.
Op deze site staat het nodige over verschillende vergrotingsobjectieven
http://16-9.net/delta-lens-archive

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2022, 20:07:50 »
Ik gebruik Rodenstock objectieven en tussen de 50mm-60WA en 80mm zit eigenlijk geen zichtbaar verschil. De objectieven presteren optimaal tussen F/5,6-F/8.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2022, 23:16:45 »
60WA heb ik ook. Deze lens is erg handig voor 6x6 als je wilt uitvergroten en je kolom hoogte is beperkt.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2022, 16:24:42 »
Of voor KB wanneer je een wat groter 4-banden vergrotingsraam gebruikt. Mijn zuil is 1,20m
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/