Auteur Topic: Koffieshoppen  (gelezen 11361 keer)

Lomo-art

• Gast
Re: Koffieshoppen
« Reactie #30 Gepost op: 7 oktober 2012, 14:28:40 »
Wat ik gelezen heb is dat je echt de kristallen moet hebben, geen tabletten omdat daar mogelijk weer chemicalien in zitten die de boel kunnen belemmeren (maar zoals gezegd, de vitamine c is optioneel). En Lomo-art: had ik een perfecte foto gewild dan had ik geen koffie moeten nemen  ^D of eerst heel veel oefenen.

Of oefenen met een kop koffie er bij... :)

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2012, 17:42:03 »
wat mij opvalt is dat de meeste onder ons...perfectie niet los kunnen laten...
Met experimenten zoals dit mag je überhaupt blij zijn dat je resultaat boekt want zekerheid heb je niet.

Perfectie is een belemmering voor je creatieve geest... ;)

Dat ben ik niet met je eens, ik weet ook dat ik ( ik schrijf dit voor mijzelf) met mijn Pinhole ( en ook met mijn andere camera's)  nog lang niet de perfecte foto's produceer, daarom plaats ik hier ook gewoon foto's en hoop dat ik er reakties goed of slecht op krijg daar kan ik van leren.

Ik ga binnenkort ook zeker een keer aan de ""cafenol" en daarvan weet ik nu al dat  de de eerste resultaten niet zijn zoals ik graag zou willen.

Gr Peter

Gr peter
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2012, 18:05:45 door staal571 »
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Lomo-art

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 7 oktober 2012, 17:47:35 »
Dat ben ik niet met je eens, ik weet ook dat ik ( ik schrijf dit voor mijzelf) met mijn Pinhole ( en ook met mijn andere camera's)  nog lang niet de perfecte foto's produceer, daarom plaats ik hier ook gewoon foto's en hoop dat ik er reakties goed of slecht op krijg daar kan ik van leren.

Ik ga binnenkort ook zeker een keer aan de ""cafenol" en daarvan weet ik nu als de de eerste resultaten niet zijn zoals ik graag zou willen.

Gr Peter

Gr peter

peter ik bedoel hier mee te zeggen dat men zo bezig is met maar het perfectie plaatje neer te zetten dat het soms ten koste kan gaan van de creativiteit.
Ik bedoel het ook in het algemeen.

Jij moet niet aan de cafenol gaan dat is niet goed voor je..
Maar je negatieven wel (grapje). sorry peter soms moet ik je even pesten.. :)

dnjoost

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:24:02 »
Vooruit, nog een van hetzelfde rolletje. Ziehier de witte spikkeltjes waarvan ik me afvraag of het door de min of meer uitgeputte fixeer komt.

Arena with Caffenol by dnjoost, on Flickr

Yashiholga

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:28:20 »
Eyy de hmh :-) Die spikkeltjes vind ik zelf ook al een paar keer terug op mij negatieven, in mindere mate. Ik dacht zelf dat misschien de ontwikkelaar niet overal bij was gekomen????

dnjoost

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:37:25 »
Eyy de hmh :-) Die spikkeltjes vind ik zelf ook al een paar keer terug op mij negatieven, in mindere mate. Ik dacht zelf dat misschien de ontwikkelaar niet overal bij was gekomen????

Misschien dat een routinier hier antwoord op heeft? Ontwikkelaar was bij mij natuurlijk de café Nol.

Yashiholga

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:38:39 »
Misschien dat een routinier hier antwoord op heeft? Ontwikkelaar was bij mij natuurlijk de café Nol.

Ik kan alleen wel vertellen dat bij mij de stop en fix gloedjenieuw waren.

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:51:29 »
Ik heb dat soort witte puntjes ook wel eens, lijkt me toch meer iets van stofjes of zo andere onregelmatigheden in de chemie

Gr peter
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #38 Gepost op: 7 oktober 2012, 21:54:56 »
Wat ik gelezen heb is dat je echt de kristallen moet hebben, geen tabletten omdat daar mogelijk weer chemicalien in zitten die de boel kunnen belemmeren (maar zoals gezegd, de vitamine c is optioneel). En Lomo-art: had ik een perfecte foto gewild dan had ik geen koffie moeten nemen  ^D of eerst heel veel oefenen.
Ik heb zelf afdrukken gemaakt in Cafenol-C met bruistabletten, en dan krijg je zoiets: http://s888.photobucket.com/albums/ac82/Tubefreak/?action=view&current=caffenol2.jpg
Papier gradatie 'hard' van 30 a 40 jaar oud.
Met de bruistabletten heb ik geen enkel probleem dus :)
Wel eerst de tabletten fijnmalen/slaan en toevoegen aan het water, want anders krijg je een heleboel smerig bruin koffieschuim...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #39 Gepost op: 8 oktober 2012, 01:09:28 »

Als de ontwikkelaar niet overal bij zou komen krijg je veel grotere zwarte vlekken. Dit lijkt toch meer op vervuiling. Voor gebruik goed je tank checken en ik heb ook wel eens vlokken/neerslag in de fixeer gehad (was al wel een keer gebruikt). Kan ook nog bij het drogen komen als de droogruimte niet schoon genoeg is.

Bij de Caffenol kan ik me nog voorstellen dat de soda kristallen niet goed opgelost zijn.

Jon

dnjoost

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:45:48 »
Als de ontwikkelaar niet overal bij zou komen krijg je veel grotere zwarte vlekken. Dit lijkt toch meer op vervuiling. Voor gebruik goed je tank checken en ik heb ook wel eens vlokken/neerslag in de fixeer gehad (was al wel een keer gebruikt). Kan ook nog bij het drogen komen als de droogruimte niet schoon genoeg is.

Bij de Caffenol kan ik me nog voorstellen dat de soda kristallen niet goed opgelost zijn.

Jon

Dat idee had ik ook al, vuil in de tank. Ik probeer de omgeving stofvrij te krijgen met een plantenspuit, een kwartier van te voren.
Dit zou voor mij de enige reden zijn om Photoshop aan te schaffen.

Online Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #41 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:58:38 »
Het heeft te maken met de ontwikkelaar. Een aantal zouten zijn niet volledig opgelost en gaan een verbinding aan met Calcium (uit het water).
Je moet de chemie fijner maken en goed oplossen. Daarbij EDTA-2Na of 4Na (Fotoplex) gebruiken of (Foto-) Calgon. Vaak helpt het ook al om gedestilleerd water te gebruiken.
Het EDTA helpt ook om metaalverbindingen in het water te binden. Ijzer en mangaan is heel slecht voor de levensduur van Ascorbinezuur (Vitamine-C) ontwikkelaars.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

dnjoost

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 8 oktober 2012, 12:11:05 »
Vaak helpt het ook al om gedestilleerd water te gebruiken.

Gedestilleerd als in: in een winkel kopen? Of zou gekookt leidingwater al kunnen helpen...

Online Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #43 Gepost op: 8 oktober 2012, 12:18:55 »
Citaat
Of zou gekookt leidingwater al kunnen helpen...

Je Ijzer en Mangaan raak je zo niet kwijt. Wel een gedeelte van de Calcium zouten en een bijkomend voordeel is dat je zuurstof arm water krijgt na koken. Dit is gunstig met het minder snel oxideren van je ontwikkelaar.

Gedestilleerd water is nog veel beter of Reverse Osmose water van een MilliQ systeem wat wordt gebruikt in het laboratorium. In het laatste zit na een UV bestraling helemaal niets meer..... dwz. verontreinigingen < ppb nivo. Echt H2O dus.  ^^

Maar het laatste is niet echt noodzakelijk voor goed fotochemie water. Je kunt ook een Brita filter (TM)  gebruiken. Dan ben je >95% kwijt. De Maxtra filters zijn behoorlijk effectief en goed voor ca. 80 liter water.

Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #44 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:25:03 »
Nog 1 dagje wachten............ :o
Reality is whatever stays when you stop believing in it.