Auteur Topic: kleine mijlpaal : 25e rolletje van mijn aanrecht  (gelezen 847 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: kleine mijlpaal : 25e rolletje van mijn aanrecht
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2022, 18:11:08 »
Citaat
Fred is gewoon eindbaas

Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik dat gezegd heb.   oO

Maar in dat geval zou je (net als hij) de ingebouwde belichtingsmeter helemaal niet meer moeten gebruiken. Dat is een optie natuurlijk.
Mijn code blijft analoog.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 21 november 2022, 18:13:08 »
Volgende x dat ik 'm gebruik licht meten, en vergelijken met losse lichtmeter en de FM2

Dat wou ik nou net voorstellen. Maar er moest eerst even iets gegeten worden. 

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 21 november 2022, 18:42:23 »
Eindbaas ben ik niet en wil ik ook helemaal niet zijn joh. Maar ik heb denk ik wel het lek boven gekregen en daar ging het om geloof ik.   :{}

Dan wat betreft de oplossing. Ik ga altijd graag uit van het goede. Narigheid kan altijd nog.  ;) 
Ja, het kan allemaal kapot of gaan afwijken. Geldt ook voor sluiters en andere onderdelen. Maar als je daar bij voorbaat al van uitgaat wordt het een droevige missie.

Bij mijn reflexen uit de jaren zeventig (en ik heb er wel een paar) werken de belichtingsmeters - mits niet echt overleden -nog behoorlijk nauwkeurig. Met de juiste batterij erin dan.
Bij de OM-1 met een 1,5 of (1,55) V kan de afwijking volgens sommige bronnen wel twee stops zijn. En dat is aanzienlijk meer dan afwijkingen door ouderdom die ik heb kunnen constateren. Andere bronnen melden zelfs dat Olympus indertijd waarschuwde voor batterijen met een spanning boven de 1,35 volt, omdat dit schade aan de elektronica zou kunnen toebrengen. Ik denk dat dit wel wat meevalt hoor. Maar zonder spanningsregulator is dat - theoretisch - mogelijk. Misschien dat Marcel nog iets over dit vermoedelijk overtrokken doemscenario kan zeggen. Die heeft heel dicht bij het Oly-vuur gezeten.

Op het net vond ik iemand die de wijzer niet in het midden tussen - en + hield (horizontaal), maar in het hart van de +. Dan kreeg hij goede negatieven met een 1,5 V batterij. Waarvan akte.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 21 november 2022, 19:15:31 »
We gaan weer teveel off topic waar ik ook schuldig aan ben  :D maar misschien eens een topic wijden aan lichtmeten cq lichtmeters en de zin en onzin
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 21 november 2022, 19:20:14 »
De titel "kleine mijlpaal : 25e rolletje van mijn aanrecht" suggereert misschien iets anders, maar het onderwerp in de openingspost, samengevat, is mijns inziens toch echt onderbelichte negatieven uit een OM-1. Met daarbij een oproep:

Dat is niet overal goed uitgekomen, maar er zaten een paar leuke bij. Wat had ik anders kunnen doen? Of heb ik een denkfout gemaakt?

Veel kijkplezier, nogmaals dank. Opbouwende kritieken zijn altijd welkom!
(ik leer zoveel van mijn fouten, ik denk dat ik er nog een paar ga maken)

Dan zitten we nog aardig in de richting toch?   :)

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2022, 09:07:19 »
Mooie serie! Ook bijpassende titels ervoor gekozen 8)

Trust society!

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 23 november 2022, 17:14:59 »
Goede tip die Agfa Rodinax. Toch eens naar op zoek gaan. Ik vind het fimpje goed op het spoeltje krijgen eigenlijk het meest moeilijke van zelf ontwikkelen en dat lijkt met dat apparaatje toch erg handig te gaan.

Ik heb zelf wel eens een rolletje Tmax3200 gedaan op 3200 maar dat werd wel korrelig. Blijkbaar is dat ook de limiet en zou je beter wat lager gaan zitten. Dacht dat ISO 800 eigenlijk de "normale" waarde van die film is maar dat je hem dus tot 3200 kan pushen. Maar zwart wit analoge concert fotografie lijkt me echt wel heel gaaf om te doen. Dus wie weet nog eens proberen.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #37 Gepost op: 24 november 2022, 21:22:48 »
Mooie serie! Ook bijpassende titels ervoor gekozen 8)

Trust society!

Dank Jokor. Metrostation Blijdorp. Zouden ze nu ergens een opname van mij met een OM1 en zoomende beentjes?

Inderdaad Eric, die Rondinax gaat volt, zelfs met een natte spoel (=meer rolletjes achter elkaar)

Ik had een bakelieten van marktplaats, 
die heb ik hier doorverkocht toen ik een ongebruikte in de kringloop vond.
@sir_canalogue op instagram