Auteur Topic: Altijd voorbelichten? ja of nee?  (gelezen 949 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Altijd voorbelichten? ja of nee?
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2022, 20:39:27 »
Het heeft zeker met elkaar te maken, maar bij doordrukken/tegenhouden verklein je het verschil of "contrast" tussen (meestal) twee afzonderlijke gedeeltes in een foto. En dat kan in principe nog steeds resulteren in een harde of een zachte foto, al naargelang voorkeur of smaak.

:\

Mijn code blijft analoog.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #31 Gepost op: 17 november 2022, 20:58:03 »
Vergeet de kerk ramen een balans vinden tussen binnen en buiten geeft je een betere kans een doortekening te krijgen.
Nogmaals beginnen met afdrukken dan zal je nog heel veel beren tegen komen :'(
Wim

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #32 Gepost op: 18 november 2022, 09:46:16 »
Citaat
Maar kan splitgrade het voorbeeld met de kerkramen oplossen of zul je ook daar moeten doordrukken?

Splitgrade printen en doordrukken en tegenhouden horen bij elkaar. De essentie is dat verschillende delen van je afdruk een verschillende gradatie krijgen. Hoge lichten vaak zachter, schaduwen vaak harder. Dat doe je door zowel in de harde als in de zachte belichting tegen te houden en extra te drukken, naar gelang nodig is om een goede afdruk te krijgen. Om dat goed uit te zoeken kost doorgaans wel een paar vel papier en een hoop geduld, tenzij je hulpmiddelen als een R&H Design stopclock of iets vergelijkbaars gebruikt. Net als voorbelichten is het een van de gereedschappen die je hebt om van lastige negatieven een goede afdruk te maken.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 18 november 2022, 10:09:22 »
Wat een gedoe eigenlijk die analoge fotografie.   

:P

Offline Clemens

• Vaste bezoeker
  • Nikon FE, F2 en F2a
« Reactie #34 Gepost op: 18 november 2022, 11:24:00 »

Maar je code verandert toch niet?  :P

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 18 november 2022, 11:38:59 »
Over mijn lijk!

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 18 november 2022, 15:05:46 »

Maar dat vind ik juist zo leuk hieraan. ^^
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2022, 22:41:31 »
Het is bijna erger dan AI, deze hobby.

De uitnodiging om bij Wim in de doka mee te kijken klinkt als een AFF uitje  :)
@sir_canalogue op instagram

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2022, 23:46:36 »
Dan zal je zien dat ik met eenvoud een afdruk maak, met 60 jaar ervaring moet dat wel kunnen, ook in kleur geen gepiel met analyzers maar doen kennis vergaren fouten maken oplossen, en meevaren met de ervaring van anderen daar leer je van.
Ook Split grade help je daar niet mee, ervaring opdoen is de remedie,40 jaar een bedrijf gerund alles meegemaakt, digitaal geprint de machines zelf onderhouden weten hoe het werkt niks geen service contracten van 5000 euro per jaar ,koekebakkers zijn het.
Zelf doen beginnen en begrijpen.
Wim Willemse :)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #39 Gepost op: 20 november 2022, 18:55:38 »
In het verleden wel gebruikt om op wat ouder papier toch een fatsoenlijke afdruk te krijgen.
Ja, ook omdat ik niet 10 enveloppen met grote vellen had van 30x40 cm of groter en dan om de zoveel tijd zo'n afdruk te kunnen maken. Dus had ik bijvoorbeeld alleen origineel hardheid 3 die inmiddels hardheid 4.5 was geworden.

In de DOKA op dat 1ne vel na alles dichtdoen, ergens in de ruimte een flits als voorbelichting. Daarna een proefstrook maken van dat vel en de rest goed afdekken voor de eind-instellingen.
Als die goed was, dan dus de afdruk maken en ontwikkelen.

Dát ging natuurlijk ook individueel per vel dus kon je dan ook de hardheid van de afdruk beeinvloeden door heel simpel je ontwikkelaar verder te verdunnen en meer geduld te krijgen.

Een middag voor 1 afdruk was soms behoorlijk normaal natuurlijk zeker met ouder papier.
Voor dat formaat had ik toch meestal al belichtingstijden van enkele minuten natuurlijk wat ook 'verzachtend werkte'. Andere methodes zijn een opaalglas gebruiken ipv. condensor in de vergroter of de temperatuur lager te houden van de ontwikkelaar.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2022, 16:11:19 »
Hallo,

Een papier voorbelichten, in de zin zoals srdlm het hier stelt in zijn openingsposting, is eigenlijk hetzelfde dan het papier laten sluieren, of het blootstellen aan strooilicht. In de hoge lichten wordt de belichting dus verhoogd, maar in de schaduwen zo goed als niet. Resultaat is een zachtere weergave in die hoge lichten, en daar dus een grotere omvang die wordt weergegeven. In de middentonen zal dit geen merkbaar verschil teweeg brengen, en in de donkere partijen al helemaal geen.

Het principe klinkt aanlokkelijk, maar in de praktijk valt dat bijna steeds dik tegen. Om die voorbelichting juist te doseren spelen er heel veel parameters mee waarvan sommige zo goed als niet in de hand te houden zijn. Het resultaat is daardoor bijna steeds ofwel bijna onbestaande, ofwel een zichtbare grijze sluier, maar bijna nooit wat men graag zou willen bereiken.

Het gebruik van een zachter papier is een alternatief, maar daarbij gaat ook de gradatie van middentonen en schaduwpartijen verlaagd worden – wat meestal niet gewenst zal zijn.

Is de beste oplossing dan niet doordrukken op de plaatsen van die hoge lichten? Dan komen die “verloren” grijswaarden ook tevoorschijn, en dan nog wel in in volle rijkdom aan tonen in plaats van te worden “platgedrukt” door zulke voorbelichting! Doordrukken is ook vaak niet zo eenvoudig en reproduceerbaar te doseren, maar zeker een pak makkelijker dan voorbelichten.

In de truukendoos van een gedreven laborant kunnen nog wel een aantal andere dingen zitten. Ik herinner me dat ik, bij het manueel rewind-ontwikkelen van de soms meters-lange papieren op een rollenbreedte van 1,27 m, een kannetje met opgewarmde ontwikkelaar bij de hand had om plaatselijk achterwege gebleven grijswaarden te voorschijn te toveren…

Nog dit: bij de opkomst van de o&a-labo’s (vanaf de tweede helft van de jaren ’50) stelde zich bij de printers het probleem van slechts één rol papier die alle gradaties moest aankunnen. Voorbelichting werd toen nog vaak gebruikt voor “verzachten” van de gradatie van het gebruikte nogal kontrastrijke papier (vooral door Agfa toegepast). Een andere techniek daartoe bestond in het spelen met diffuseren van het licht (vergelijk het met een vergroter met condensor- of met diffusor als belichtingseenheid) – vooral door Pako printers toegepast: gaf vergelijkbare maar in de praktijk wel beter aan te sturen resultaten. Het is slechts de verbreiding van multigrade (= polycontrast) papier die dit issue goed kon oplossen: was toen het stokpaardje van Kodak.

N.B.: volledigheidshalve: voorbelichten (en ook nabelichten) zijn belichtingstechnieken die heel courant gebruikt werden bij het rasteren van foto’s om deze te gaan drukken. Maar dat zijn totaal verschillende technieken, en hebben niets te maken met waar het hier over gaat.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2022, 16:22:55 »
^

Nuttige post wederom.   :)

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2022, 16:40:39 »
Dank u, Mono.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2022, 17:01:55 »
Zoals altijd weer heel wat van bijgeleerd.

Kwibus, ge blijft mij maar verbazen!
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!