Auteur Topic: Grootformaat 300mm - welke merk/type?  (gelezen 485 keer)

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
Grootformaat 300mm - welke merk/type?
« Gepost op: 12 november 2022, 09:37:10 »
Ik ga morgen tijdens Fotografica op zoek naar een 300mm voor mijn 4x5 Intrepid. Ik vraag me alleen af of een Fuji, die veel goedkoper is dan een Nikkor, ook echt veel slechter is.

Verder, waar moet ik op letten bij het kopen van een objectief? Ik koop sws niet zonder sluiter dus daar kan ook van alles mee aan de hand zijn.

Online Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
Re: Grootformaat 300mm - welke merk/type?
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2022, 10:22:25 »
Welke Fujinon en welke Nikkor, ze hebben denk ik meerdere gemaakt?
Zelf heb ik geen grootformaat ervaring, maar ik heb een Fujica GW690 (met Fujinon 90mm f/3.5) en een Fujifilm GSW680 (met Fujinon 65mm f/5.6) en ik vind de lenzen een aangenaam contrast en scherpte hebben. Ook de Fuji EX 105 5.6 vergroterlens is erg goed, deze zou zich kunnen meten met de duurdere Scheiders en Rodenstocks. Ik zag op een grotere vergroting wel wat verschil met de Ysaron ("instapmodel")

Ik heb ook wel eens gelezen dat Fuji eigenlijk meer een lenzenfabrikant is dan een camerafabrikant. Ik heb zelf wel een zwak voor Fuji (is ook goed te zien in m'n diepvries) maar ik zou zeker wel een Fuji grootformaat durven kopen zeker als ie ook nog goedkoper is.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2022, 10:27:09 »
Redt je dat wel, 300 mm op een intrepid?
Blijft volgens mij niet veel balguitrek meer over dan.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2022, 13:40:12 »
De Nikkkor 300 mm F9 schijnt wel erg goed te zijn maar ik kan me niet voorstellen dat de Fuji veel slechter is. En de kans dat je verschil gaat zien lijkt me niet zo groot.

De kans dat je de keuze hebt tussen deze lenzen komende zondag lijkt me ook niet zo groot.

De sluiters zijn voor beide Copal dus daar zal het niet aan liggen. De Nikkor is wat kleiner en misschien lichter - dat zou voor de Intrepid wel fijn zijn denk ik.

In het algemeen heb ik bij grootformaat lenzen heel af en toe wel eens wat separatie tussen de elementen gezien. Daar moet je dus wel op letten.

Jon

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2022, 10:00:59 »
Redt je dat wel, 300 mm op een intrepid?
Blijft volgens mij niet veel balguitrek meer over dan.

Volgens Entripid is dit de maximale lengte voor deze camera

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2022, 12:29:02 »
De consensus onder groot-formaatwerkers is een beetje dat het niet uitmaakt wat je er opzet, het is allemaal goed. Fuji, Nikon, Rodenstock, Schneider en dan nog enkele kleinere en minder bekende fabrikanten maakten allemaal goed spul.

Waar je een beetje op moet letten zijn de volgende zaken:
1. Loopt de sluiter goed. Probeer een aantal sluitertijden - zowel de korte als de lange, en luister hoe ze klinken. Er moeten duidelijk verschillen te horen zijn tussen de verschillende tijden en klinken ze allemaal hetzelfde, dan is de sluiter kapot. Het maakt trouwens weinig uit of je een Copal of een Synchro-cumpor hebt: allebei goed.
2. In de 300mm klasse zijn er grofweg twee soorten objectieven: die met een lichtsterkte van f 5.6 en die met een lichtsterkte rond f 9. Beide typen zijn scherp en uitstekend, maar de f 5.6 objectieven zijn groot en zwaar: de lichtste (de fujinon CM-W) is net onder een kilo en heeft een filtermaat van 77mm, de andere zijn nog groter. Het zijn eigenlijk de standaardobjectieven voor 8x10 en hebben een beeldcirkel dat daarbij hoort. De lichtzwakkere hebben een kleinere beeld cirkel, maar nog steeds meer dan voldoende voor 4x5. Op een interprit zou ik op zoek gaan naar een dergelijk objectief: een nikkor M, een apo-ronar, een g-claron of een fujinon-c, die andere zijn veel te groot en zwaar voor je camera, ook al omdat je met volle balguittrek moet gaan werken en daar wordt beslist niet stabieler van.
3. Multi-coating. Niet per se noodzakelijk, maar het helpt wel in lastige licht situaties. Een goede, verstelbare zonnekap helpt trouwens ook.
4. Zoek ook meteen een tophat-lensplankje, zodat je voldoende balguittrek houdt. Die zien er ongeveer zo uit: https://www.ebay.fr/itm/Lens-Board-for-Linhof-Wista-Shen-hao-Ebony-copal-0-Top-Hat-50mm-extension/333295093531

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2022, 16:55:47 »
Zelf ben ik erg tevreden over mijn Rodenstock Geronar 300 mm, f9. Klein, compact, is eigenlijk een repro of doka objectief, dacht ik. Scherp, alhoewel het een "simpele"lens formule is. Heb hem maar weinig gebruikt, toch meer standaard/groothoek lens fotograaf merk ik

Succes,

Cor

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2022, 22:01:26 »
Huub dank voor de tip van de tophat. Ik heb u een convertible objectief maar als ik de tele strand gebruik kan ik ook niet ver genoeg rekken. Dat leek me ook wel logisch want alle elementen liggen bij het converteren achter de lensplank. Een top hat zou dan moeten werken...