Auteur Topic: Belichting AGFA XRS 100 uit de jaren '80  (gelezen 545 keer)

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
Belichting AGFA XRS 100 uit de jaren '80
« Gepost op: 31 oktober 2022, 10:05:33 »
Via via ben ik aan twee rolletjes Agfa Color XRS 100 gekomen. De rolletjes zijn zo'n 35 jaar over de datum en de omstandigheden waarin ze zijn bewaard zijn niet bekend.

Ik heb besloten om de film 3 stops meer licht te geven. Dat betekent dat hij belicht wordt als ISO 12.
Met de huidige weersomstandigheden ontkom je er niet aan dat je lange sluitertijden gaat krijgen bij gebruik van hogere f-waarden.

Mijn vraag: indien de sluitertijd meer dan een seconde wordt, raden jullie dan aan om rekening te houden met het Schwarzschild effect?

Mijn instinct zegt dit niet te doen aangezien de film al sterk overbelicht wordt, maar wat denken jullie?

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Belichting AGFA XRS 100 uit de jaren '80
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:16:24 »
De kleurbalans zal sowieso verschoven zijn, dus over Schwarzschild zou ik in dit geval geen verdere studie maken.
Maar hoge f-waarden zou ik natuurlijk al helemaal niet opzoeken bij ISO 12.

Drie stops ruimer lijkt wel verstandig En dan maar hopen op het beste.
Mijn code blijft analoog.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:17:10 »
Via via ben ik aan twee rolletjes Agfa Color XRS 100 gekomen. De rolletjes zijn zo'n 35 jaar over de datum en de omstandigheden waarin ze zijn bewaard zijn niet bekend.

Ik heb besloten om de film 3 stops meer licht te geven. Dat betekent dat hij belicht wordt als ISO 12.
Met de huidige weersomstandigheden ontkom je er niet aan dat je lange sluitertijden gaat krijgen bij gebruik van hogere f-waarden.

Mijn vraag: indien de sluitertijd meer dan een seconde wordt, raden jullie dan aan om rekening te houden met het Schwarzschild effect?

Mijn instinct zegt dit niet te doen aangezien de film al sterk overbelicht wordt, maar wat denken jullie?

https://www.yumpu.com/en/document/read/23621074/agfa-xrg-films-jack-and-sue-drafahl

tot 0,5sec geen correctie. Tot 10 seconden 1 stop correctie. Daarna 2 stops en vanaf 100 seconden tenminste 3 stops.
Ik zou het wel doen, zeker omdat je met drie stops maar voor 30 jaar corrigeert. Je kunt natuurlijk op de eerste rol wat trapjes maken, +2,+3+4 bijvoorbeeld  :)

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:26:20 »
Voor alle duidelijkheid: ik beschreef een ander aspect van het Schwarzschild-effect dan Ernst-Jan deed. Voor zwartwit geldt de tijdafwijking; voor kleur vooral ook de verschuiving van de kleurbalans.

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:40:08 »
Dank voor jullie reacties. En dank ook voor de link, die had ik nog niet gevonden.

Ik ga het eerste rolletje maar eens als test rol gebruiken en zal daarvan verslag doen!

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:48:56 »
Mooi. Wij zijn nu wel benieuwd natuurlijk.   :)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2022, 21:18:04 »
Je krijgt een hele hoge basis sluier afgezien van kleur verschuiving en Schwarzschild effect. Dus waarschijnlijk bijna onbruikbaar afgezien nog van plakkend schutpapier (indien rolfilm).
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 1 november 2022, 10:01:05 »
Wellicht overbodig, maar ik denk dat je een goede lens moet gebruiken: hoge scherpte en contrast (helaas vaak vanaf f4, daar gaat je licht opbrengst).ten minste dat doe ik met mijn beperkte zw ervaring en verlopen film.

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2022, 06:06:44 »
Je krijgt een hele hoge basis sluier afgezien van kleur verschuiving en Schwarzschild effect. Dus waarschijnlijk bijna onbruikbaar afgezien nog van plakkend schutpapier (indien rolfilm).

We gaan het meemaken!

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2022, 06:07:21 »
Wellicht overbodig, maar ik denk dat je een goede lens moet gebruiken: hoge scherpte en contrast (helaas vaak vanaf f4, daar gaat je licht opbrengst).ten minste dat doe ik met mijn beperkte zw ervaring en verlopen film.

Dank voor de tip! Hij zit nu in mijn Yashica-Mat 124G, dus met f3,5 zit je dan al in de buurt ;-)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 2 november 2022, 08:07:21 »
Laat een Mat nou vanaf F/5,6 pas echt gestoken scherp worden.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 november 2022, 10:04:07 »
Ja, een stop of twee heb je wel nodig daarvoor. Nicky's f4 was op een kleinbeeldlens gebaseerd denk ik.   (?)