Films > 120 Films

Belichting AGFA XRS 100 uit de jaren '80

(1/4) > >>

Weselaar:
Via via ben ik aan twee rolletjes Agfa Color XRS 100 gekomen. De rolletjes zijn zo'n 35 jaar over de datum en de omstandigheden waarin ze zijn bewaard zijn niet bekend.

Ik heb besloten om de film 3 stops meer licht te geven. Dat betekent dat hij belicht wordt als ISO 12.
Met de huidige weersomstandigheden ontkom je er niet aan dat je lange sluitertijden gaat krijgen bij gebruik van hogere f-waarden.

Mijn vraag: indien de sluitertijd meer dan een seconde wordt, raden jullie dan aan om rekening te houden met het Schwarzschild effect?

Mijn instinct zegt dit niet te doen aangezien de film al sterk overbelicht wordt, maar wat denken jullie?

Mono:
De kleurbalans zal sowieso verschoven zijn, dus over Schwarzschild zou ik in dit geval geen verdere studie maken.
Maar hoge f-waarden zou ik natuurlijk al helemaal niet opzoeken bij ISO 12.

Drie stops ruimer lijkt wel verstandig En dan maar hopen op het beste.

Ernst-Jan:

--- Citaat van: Weselaar op 31 oktober 2022, 10:05:33 ---Via via ben ik aan twee rolletjes Agfa Color XRS 100 gekomen. De rolletjes zijn zo'n 35 jaar over de datum en de omstandigheden waarin ze zijn bewaard zijn niet bekend.

Ik heb besloten om de film 3 stops meer licht te geven. Dat betekent dat hij belicht wordt als ISO 12.
Met de huidige weersomstandigheden ontkom je er niet aan dat je lange sluitertijden gaat krijgen bij gebruik van hogere f-waarden.

Mijn vraag: indien de sluitertijd meer dan een seconde wordt, raden jullie dan aan om rekening te houden met het Schwarzschild effect?

Mijn instinct zegt dit niet te doen aangezien de film al sterk overbelicht wordt, maar wat denken jullie?

--- Einde van citaat ---

https://www.yumpu.com/en/document/read/23621074/agfa-xrg-films-jack-and-sue-drafahl

tot 0,5sec geen correctie. Tot 10 seconden 1 stop correctie. Daarna 2 stops en vanaf 100 seconden tenminste 3 stops.
Ik zou het wel doen, zeker omdat je met drie stops maar voor 30 jaar corrigeert. Je kunt natuurlijk op de eerste rol wat trapjes maken, +2,+3+4 bijvoorbeeld  :)

Mono:
Voor alle duidelijkheid: ik beschreef een ander aspect van het Schwarzschild-effect dan Ernst-Jan deed. Voor zwartwit geldt de tijdafwijking; voor kleur vooral ook de verschuiving van de kleurbalans.

Weselaar:
Dank voor jullie reacties. En dank ook voor de link, die had ik nog niet gevonden.

Ik ga het eerste rolletje maar eens als test rol gebruiken en zal daarvan verslag doen!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie