Hoi hoi,
Net zoals anderen ongetwijfeld ben ik al enige tijd bezig met het krijgen van de beste scan vanuit een negatief. Ik laat de negatieven ontwikkelen door een lokale fotowinkel. Schiet voornamelijk gold 200, tussendoor wat portra, cinestill en zwart/wit ook.
Scanner: plustek8200i
Software: Silverfast 9 SE, Lightroom classic
Huidige proces: Ik scan met de setting 48-24 (geen RAW) en gebruik SDRx voor het verwijderen van stof en lijnen. Met settings kun je aangeven hoeveel detectie etc moet zijn. Wel gemerkt, met veel detectie wordt de kwaliteit van je foto minder maar al met al krijg ik wel goede resultaten hiermee.
Momenteel scan ik nog geen RAW bestand en wil graag overstappen hierop. Echter, wat is de beste manier inclusief stofjes etc verwijderen zonder kwaliteitsverlies. De opties die ik zie:
Negative Lab Pro, met Silverfast SE kan ik RAW scannen en die in NLP laden. Wat uitgeprobeerd met de demo, maar voor ik zie kan ik in NLP geen stofjes etc verwijderen. Klo
Vraag: Klopt dit of heb ik het mis?
Silverfast HDR software: Scannen HDR met SE en in HDR de stofjes etc verwijderen. Lijkt een goede optie te zijn, iemand ervaringen mee?
Momenteel heb ik nog geen licentie voor beide, de vraag is dus welke ik het beste kan aanschaffen. Wat zijn jullie ervaringen en tips? Heb ik wat gemist?