Auteur Topic: beste scanresultaat, silverfast (RAW) opties?  (gelezen 635 keer)

Offline bullitshot

• Regelmatige bezoeker
  • **
beste scanresultaat, silverfast (RAW) opties?
« Gepost op: 25 oktober 2022, 09:38:03 »
Hoi hoi,

Net zoals anderen ongetwijfeld ben ik al enige tijd bezig met het krijgen van de beste scan vanuit een negatief. Ik laat de negatieven ontwikkelen door een lokale fotowinkel. Schiet voornamelijk gold 200, tussendoor wat portra, cinestill en zwart/wit ook.

Scanner: plustek8200i
Software: Silverfast 9 SE, Lightroom classic

Huidige proces: Ik scan met de setting 48-24 (geen RAW) en gebruik SDRx voor het verwijderen van stof en lijnen. Met settings kun je aangeven hoeveel detectie etc moet zijn. Wel gemerkt, met veel detectie wordt de kwaliteit van je foto minder maar al met al krijg ik wel goede resultaten hiermee.

Momenteel scan ik nog geen RAW bestand en wil graag overstappen hierop. Echter, wat is de beste manier inclusief stofjes etc verwijderen zonder kwaliteitsverlies. De opties die ik zie:

Negative Lab Pro, met Silverfast SE kan ik RAW scannen en die in NLP laden. Wat uitgeprobeerd met de demo, maar voor ik zie kan ik in NLP geen stofjes etc verwijderen. Klo
Vraag: Klopt dit of heb ik het mis?

Silverfast HDR software: Scannen HDR met SE en in HDR de stofjes etc verwijderen. Lijkt een goede optie te zijn, iemand ervaringen mee?

Momenteel heb ik nog geen licentie voor beide, de vraag is dus welke ik het beste kan aanschaffen. Wat zijn jullie ervaringen en tips? Heb ik wat gemist?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: beste scanresultaat, silverfast (RAW) opties?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2022, 09:40:13 »
Ook hoi hoi.  :)

Helaas ben ik niet de juiste persoon om je te helpen in dezen, maar ik wou je toch even begroeten.
Mijn code blijft analoog.

Offline bullitshot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2022, 09:49:06 »
En een groet terug! Heb net een voorstel topic aangemaakt voor een betere kennismaking

Offline Gilex_35mm

• Vaste bezoeker
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2022, 12:42:03 »
........
Scanner: plustek8200i
Software: Silverfast 9 SE, Lightroom classic

Huidige proces: Ik scan met de setting 48-24 (geen RAW) en gebruik SDRx voor het verwijderen van stof en lijnen. .....
Bij scannen van kleurennegatief (C41) en ook dia's kan je beste geen SDRx gebruiken dat zorgt voor een lichte vervaging van de scherpte.Je kan dan het beste ISRD gebruiken, dat is de optie voor detectie en verwijdering van stofjes dmv een extra infrarood scan tijdens het scannen.ISRD werkt dan juist weer niet bij zwart/wit (geen C41) ivm de zilververbindingen die nog aanwezig zijn in zwart/wit negatieven
Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline bullitshot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2022, 13:48:34 »
Thanks! dat is al een goede tip, zal is kijken wat de verschillen zijn tussen beide

Offline LJ

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2022, 19:03:16 »
Ik heb nu epsonscan gebruikt icm mijn V600. Schijnt dat je op basis van je serienummer een gratis kopie van silverfast krijg. Ga er eens mee aan de slag.

Offline bullitshot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2022, 20:08:04 »
kleine update, ik heb HDR gekocht en met RAW krijg ik echt betere resultaten qua scannen, ook qua verwijderen van stofjes, workflow is voor mij wel echt verbeterd

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2022, 07:18:04 »
Ander advies: als je een blaasbalg koopt en de negatieven, voordat je het in de plustek doet, van flink wat wind voorziet heb je al een stuk minder last van stofjes.

Ik gebruik NLP en ben daar zeer over te spreken. Lightroom heeft ook een hele eenvoudige tool om zelf de stofjes snel te kunnen verwijderen. Ietsje meer werk, maar dan behoud je wel alle kwaliteiten van de scanner.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2022, 07:19:03 »
kleine update, ik heb HDR gekocht en met RAW krijg ik echt betere resultaten qua scannen, ook qua verwijderen van stofjes, workflow is voor mij wel echt verbeterd

Goed om te horen, niet voor niks geïnvesteerd dus :)
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Weselaar

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Fotografie als hobby, Film als vak
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2022, 07:19:11 »
Ik heb nu epsonscan gebruikt icm mijn V600. Schijnt dat je op basis van je serienummer een gratis kopie van silverfast krijg. Ga er eens mee aan de slag.

Dat is correct! Je moet de klantenservice even mailen dan helpen ze je verder.

Offline bullitshot

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2022, 11:49:17 »
Ander advies: als je een blaasbalg koopt en de negatieven, voordat je het in de plustek doet, van flink wat wind voorziet heb je al een stuk minder last van stofjes.

Ik gebruik NLP en ben daar zeer over te spreken. Lightroom heeft ook een hele eenvoudige tool om zelf de stofjes snel te kunnen verwijderen. Ietsje meer werk, maar dan behoud je wel alle kwaliteiten van de scanner.

mijn ervaring is dat met infrarood het beter wordt verwijderd dan de retouching tool van lightroom. Mocht je iets anders gebruiken dan hoor ik het graag.

De retouching tool zoekt als het ware naar andere pixels in de afbeelding om het geselecteerde mee te vervangen. Als het gewoon zwart is dan zie je hier niks van, maar als het meerdere kleuren zijn of tekst in een foto, dan gaat het naar mijn ervaring wel fout. Infrarood gaat hier netter mee om, dat haalt als het ware een laagje weg.

heb zelf ook gekeken naar NLP maar omdat ze niet kunnen omgaan met infrarood ben ik er niet voor gegaan. Deels voor de kwaliteit van de foto en deels het gemak en snelheid. Scheelt toch heel wat werk als je 36 foto's netjes wilt maken