Auteur Topic: Waarom heb ik steeds zulke dunne negatieven?  (gelezen 886 keer)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Waarom heb ik steeds zulke dunne negatieven?
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2022, 12:03:58 »
http://fotohuisrovo.nl/documentatie/Rodinal.pdf

Ik heb er in 2002 (20 jaar geleden inmiddels dus), een discussie met Agfa in Leverkusen over gehad. 5,5ml zit je op de kritische grens omdat dan het resultaat afhankelijk wordt van de hoeveelheid zwart en wit wat in je belichte negatief film gaat voorkomen. Agfa-Gevaert later Agfa-Photo hield altijd 10ml aan ivm. de marge hierop.
De actuele R09/Rodinal blijft in een glazen flesje met drijfgas tenminste 3 jaar goed. In de geleverde Silar flesjes iets korter maar zeker >2 jaar.
Destijds ging de discussie overigens over het overnemen van de APX25 productie door Foma, maar de Duitsers vroegen te veel. Iedereen weet het: in 2005/2006 was het ... afgelopen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline _Jesse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2022, 21:57:01 »
Flesje nog vrijwel vol??
Als ik even een sommetje maak dan heb je een verdunning van 1:50 gebruikt en voor kleinbeeld gebruik je dan 6 ml. concentraat voor 300 ml gebruiksoplossing, als je 10 rolletjes hebt ontwikkeld dan zou je 60 ml gebruikt moeten hebben en dan is het flesje met 40 ml restant niet echt "vrij vol" tenzij je een grotere fles hebt dan de 100 ml fles.

Overigens adviseerde Agfa om minimaal 10 ml concentraat te gebruiken maar voor zover ik het heb begrepen zit je met 6 ml concentraat tegen de kritische grens aan.

Ik verdun ook graag 1:50 maar ik maak ook voor kleinbeeld 500 ml gebruiksoplossing aan om toch aan de 10 ml concentraat te komen.

De aanloopstrook is in dit geval een slechte indicator, die is zo zwaar belicht dat die eigenlijk altijd wel zwart wordt, randopdruk is dus een betere indicator.

Het is een 500ml fles en er is inderdaad rond de 60 uit, dus nog voor bijna 90% vol.

Voor 135 film gebruik in meestal om het makkelijk afmeetbaar te houden 10ml Rodinal + 500ml water. Dus dat lijkt me geen probleem.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2022, 22:12:33 »
Net als ik, Rodinal is zo goedkoop dat je net zo goed 500 ml kan aanmaken.
Ik maak mijn eigen Rodinal dan ook niet uit besparing want het verschil tussen zelfgemaakt en kant en klaar is minimaal maar ik ben er zeker van dat mijn ontwikkelaar vers is.

Het beste is wel om alle lucht uit een fles te krijgen, dit kun je doen met glazen knikkers tot de vloeistof weer tot de rand komt of zoals ik dat doe met een pufje butaan (aanstekergas) dat is zwaarder dan lucht.

Als de Rodinal te donker uit de fles komt (zoals sterke koffie) of dat er teveel kristallen neerslaan op de bodem (ik dacht dat dat 30% kristallen was) zou ik geen risico meer nemen ondanks dat het in theorie misschien nog een half jaar bruikbaar is.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline gerbran

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2022, 11:32:01 »
Ik wil nog even toevoegen dat ik bij deze film met HC110 1:50 8 1/2 minuut bij ong. 25 din qua dekking en contrast  goede resultaten krijg. Afdrukbaar met een vergroter met mengbox en ook met condensor. Maar de iets duurdere Rollei RPX 400 heeft een fijnere korrel en is zo zacht dat zelfs met HC110 geconcentreerder en/of langer ontwikkeld moet worden om voldoende contrast te halen. Het gevolg van die zachtheid is, dat de gevoeligheid royaal gehaald wordt. (400 iso).

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 11 november 2022, 11:54:43 »
En zo'n toevoeging kan helemaal geen kwaad natuurlijk. Dus bedankt.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #20 Gepost op: 11 november 2022, 22:07:02 »
Informatief draadje, altijd nuttig.

Ik gebruik ID11 die ik aanmaak en dan verdeel over kleine glazen flesjes, met een beetje gas bovenin.

Zelf heb ik dit ook gehad en hier goede adviezen gekregen.
Ik werk niet zo nauwkeurig als jullie, maar ik was al geholpen met deze twee tips:
- liever wat overbelichten dan onderbelichten met schieten
- bij instabiele temperatuur van je ontwikkelaar en/of je timer vergeten liever wat langer dan korter in de tank.

Ik heb sindsdien dikkere negatieven,  met meer informatie.
Digitaal kun je ze dan naar smaak maken, ik hoop ooit eens in een doka.

Succes,  veel fotoplezier,

Jos

@sir_canalogue op instagram

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2022, 13:05:36 »
Als de randopdruk ook te dun is dan is er toch iets niet goed met de ontwikkelaar.
Bedankt voor de tip! Ik heb laatste tijd erg dunne negatieven gehad.. 'k zal er eens op die manier naar kijken.
Geladen met film: Bronica SQ-b + 80/2.8

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2022, 17:12:15 »
En bij deze temperaturen helpt het vaak ook om de film en de tank met getempereerd water voor te spoelen: dan zijn die ook op temperatuur ipv. de 6-11 graden die het momenteel buiten (en bij mij op de DoKa ook of iets erboven) is.
Sinds ik dit ben gaan doen heb ik veel concequentere en vaak betere resultaten dan zonder voorspoelen met verwarmd (en in de zomer soms minder warm) water op ontwikkeltemperatuur.

Verder helpt het om zeker de eerste minuut met Rodinal een goed kiepritme aan te houden. Dan worden met name de lichtere delen meer belicht (dus donker/zwart op negatief) en alles wat 'harder
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.