Auteur Topic: wie helpt me aan een afdruk op fotopapier?  (gelezen 295 keer)

Offline annoh

• Vaste bezoeker
wie helpt me aan een afdruk op fotopapier?
« Gepost op: 20 oktober 2022, 14:28:19 »
Ik ben bezig met wat te schrijven over digitaal en analoog fotopapier. Ik heb hier diverse goed bewaarde afdrukken op Agfa Record Rapid papier. Grijswaarden en maximale zwarting kan ik ervan meten. Dat kan ik vervolgens vergelijken met digitaal fotopapier.

Ik ben op zoek naar andere soorten zwart wit papiertjes/foto's die ik op maximale zwarting kan doormeten. Ook kan ik zien hoe warm of juist koel de grijstinten zijn.

Wie kan mij helpen?

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: wie helpt me aan een afdruk op fotopapier?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2022, 14:39:44 »
Misschien heeft iemand zo’n sample boekje. Van Agfa Geveart. Dan heb je de gehele set papieren die Agfa ooit leverde.
Al vraag ik mij af of je met een tabel met meetwaarden veel indruk maakt.
De meerderheid van de afdrukken ging op PE papier in jaren 70-80 i.v.m. gemak van verwerking. Blijkbaar was beeldkwaliteit niet doorslag gevend bij papier keuze.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2022, 16:18:16 door cmug »

Offline frans van kuijen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2022, 15:17:01 »
ik heb hier een kodak projection print scale  zo een ding https://www.ebay.com/p/1301425744. Ik kan geen foto's bij dit bericht plaatsen..

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2022, 16:24:08 »
Hallo annoh,

Vooreerst: ik neem aan dat je 't hebt over zwartwit vergrotingspapieren, dus gelijkaardig aan Record Rapid of andere papieren met een oppervlaktebehandeling (bariet, polyethyleen, ...)  waarbij het wegzakken van het beeld in de vezels wordt tegengegaan.

Om te vergelijken moeten al die beelden wel op gelijke manier gemaakt zijn, zeker wat betreft de maximale densiteit. Fabrikanten gaan uiteraard met zo goed mogelijke resultaten willen voor de dag komen. Eén van de mogelijkheden daartoe is belichten in contact - iets wat ze altijd zullen doen bij het maken van voorbeeldfoto's ("samples"). Dat maakt vergelijken overigens ook makkelijker, want de factor strooilicht wordt zo uitgeschakeld. Strooilicht zou er anders kunnen voor zorgen dat er, behalve op de plaatsen die tijdens het belichten werden afgedekt (door het vergrotingsbord bijvoorbeeld), op het ganse beeld steeds een kleine densiteit zou aanwezig zijn.

Verder wil ik nog meegeven dat in de praktijk niet zozeer de maximale densiteit belangrijk is, maar wel de densiteitsomvang. Als je op een onbelichte plaats je densitometer op nul instelt, krijg je automatisch die densiteitssomvang uitgelezen. Ons oog en onze hersenen doen dat als het ware ook, dat op nul instellen op de helderste zone van het beeld.

Mijn ervaring leerde me dat de verschillen in maximumdensiteit tussen vergelijkbare papieren eerder miniem zijn. Vergelijkbare papieren zijn bvb. alle blinkende versies van bariet- en met polyethyleen beklede papieren, en zowel papieren voor zilverfotografie (zeg maar de "klassieke" analoge papieren zoals die Record Rapid) als zogenaamde "digitale" papieren - en zelfs met een pers gedrukte beelden op gekoetst papier zijn hierop geen uitzondering. Die zullen volgens de fabricanten allemaal een densiteitsomvang hebben van 2.0 à 2.15... maar in de praktijk zal je eerder stranden op waarden van 1.90 à 2.0 .

Wel van groot belang is het oppervlak van het papier. Matte papieren halen meestal maar een densiteitsomvang van 1.6 à 1.7 (en sommige nog minder!), supermatte (maar die zijn tegenwoordig niet meer courant te vinden) halen dat zelfs niet. Halfmatte, soms ook met satijn aangeduid, zullen daar tussenin zitten, voornamelijk afhankelijk van de mate van matheid.

Merkbare verschillen, zelfs op hetzelfde papier, krijg je wel door andere dingen: zo speelt bij analoge papieren de ontwikkeling een rol, bij digitale de gebruikte toners (dye, pigment, latex,...), bij drukwerk de gebruikte inkten/persen/druksnelheid/... .

Tenslotte nog een randnoot: een densitometer voor doorzichtmeting (film) is eenvoudiger van constructie dan één voor opzicht (papier). Nochtans worden sommige opzichtdensitometers erg goedkoop aangeboden, goedkoper dan doorzichtdensitometers... Ik heb persoonlijk heel veel ervaring met het meten van gelijke stalen met verschillende densitometers. De onderlinge afwijkingen, zeker bij opzichtmetingen, zijn soms ontzettend!

Waarom dit lange epistel? Niet om je te ontmoedigen om toch die testen te doen. Wel om op de relativiteit van de bekomen resultaten te wijzen.

N.B. (later nog toegevoegd): heel uitzonderlijk waren er wel eens papieren de niet "passen" in bovenstaande. Het meest bekende en meest hoogwaardige daarvan was waarschijnlijk wel het Gevaluxe papier.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2022, 17:00:21 door Kwibus »

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2022, 16:26:06 »
Dit bedoel ik

Je had ze ook als losse blaadjes.

Offline annoh

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2022, 16:59:04 »
@Kwibus,

Dank voor je toelichting.

Ik bedoelde inderdaad zwart wit.

Ik heb toevallig hier nog wat Record Rapid afdrukken liggen, indertijd ontwikkeld in Neutol. Ik herinner me dat ik met die combinatie een hogere zwarting kreeg dan met Ilford papier. Type weet ik niet meer. Ons huis is ooit een keer uitgebrand, ik ben veel kwijt, ook de foto's waarbij ik dat papier gebruikt heb.

Ik heb het genoemde Record Rapid papier vergeleken met een digitaal bariet papiertje, zie mijn artikel daar over. De oppervlakten lijken op elkaar, vandaar die keuze. Met een X-rite meet ik de Lab waarden. Ik was benieuwd naar mat of half mat (analoog) papier om dat te vergelijken met een mat fine art digitaal papiertje. Het voordeel van mat digitaal papier is de afwezigheid van bronzing.