Auteur Topic: Maureen op wetplate  (gelezen 494 keer)

Offline henk47

• Analoog liefhebber
Maureen op wetplate
« Gepost op: 12 september 2022, 13:19:08 »
Zoals beloofd, als aanvulling op de middenformaat foto's, een wetplate (tintype) van Maureen. Wat ik al eerder gezegd heb, papiernegatief en film vind ik qua resultaat veel mooier dan collodionfoto's. Waar dat aan ligt weet ik niet, behalve dat ik lang bezig ben met te veel onvolkomenheden van een wetplate in Photoshop weg te poetsen, is er nóg een verschil dat ik eigenlijk niet kan omschrijven...

Vergelijk zelf maar eens met haar portretten op middenformaat....

Meningen worden gewaardeerd, bedankt voor het kijken, groetjes Henk

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
Re: Maureen op wetplate
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2022, 16:56:15 »
Persoonlijk vind ik de foto’s van haar met de hassy mooier.
Deze komt wat harder over.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2022, 17:02:03 »
Bij die mening moet ik mij aansluiten.

Wat niets afdoet aan de technische uitvoering.
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2022, 17:16:48 »
Ja wat hard beeld maar de ogen knallen wel het beeld uit. Er zit 'leven' in dit beeld.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline henk47

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2022, 02:05:51 »
Persoonlijk vind ik de foto’s van haar met de hassy mooier.
Deze komt wat harder over.

Dat vind ik zelf ook. En over het algemeen zijn ook de foto's met papiernegatief veel mooier dan wetplate. Wetplate is eigenlijk wel weer interessanter, omdat het resultaat niet te voorspellen is. Maar als het over het resultaat gaat, ja, papiernegatief heel mooi, ook al omdat ik dan met 5x7inch of 18x24cm werk....

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2022, 21:15:04 »
Ik vindt de foto's gemaakt met de Hasselblad ook veel mooier.
Tintype is leuk daar niet van, moeilijk, onvoorspelbaar en weet ik wat niet meer
Maar toch lijkt dat meer op elkaar dan negatief foto's op een of andere manier
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2022, 21:33:41 »
Tintype is leuk zoals Polaroid leuk is. Vanzelfsprekend geven 150 jaar nieuwere technieken technisch betere foto's.

Wat bij deze plaat opvalt is dat de combinatie flits/huid niet altijd even flatterend is met collodium. Ik hou daarvan, maar snap dat langs iedere objective meetlat de negatief foto's meer gewaardeerd worden.

Op negatief zijn ook maar drie van de 12 foto's geslaagd. Ik denk dat je bij een volgende poging de flitsen wat verder weg zou hebben gezet en wat meer difuus licht zou hebben gebruikt. Denk dat de foto dan serieus zou wedijveren met de Hasselblad.

Offline henk47

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2022, 23:08:28 »
Tintype is leuk zoals Polaroid leuk is. Vanzelfsprekend geven 150 jaar nieuwere technieken technisch betere foto's.

Wat bij deze plaat opvalt is dat de combinatie flits/huid niet altijd even flatterend is met collodium. Ik hou daarvan, maar snap dat langs iedere objective meetlat de negatief foto's meer gewaardeerd worden.

Op negatief zijn ook maar drie van de 12 foto's geslaagd. Ik denk dat je bij een volgende poging de flitsen wat verder weg zou hebben gezet en wat meer difuus licht zou hebben gebruikt. Denk dat de foto dan serieus zou wedijveren met de Hasselblad.

Goeie reactie, maar weet wel dat collodion en vrouwen eigenlijk niet samengaan ;-) , daar tekent het geheel te scherp voor.... Probleem bij mij is dat ik eigenlijk te weinig licht heb, deze opname is tweemaal geflitst (dank je wel Maureen dat je tussendoor niet hebt bewogen...) Minn collodionmix was eigenlijk te oud, en ik weet niet of de ontwikkelaar na zoveel tijd nog wel voldoende krachtig is.... Het was ook eigenlijk mijn opzet om alleen met de Hassie te fotograferen, maar ik kon het toch niet laten haha

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2022, 23:48:06 »
.... maar weet wel dat collodion en vrouwen eigenlijk niet samengaan ;-) , daar tekent het geheel te scherp voor....

De meeste vrouwen zien zich inderdaad het liefst gefotografeerd met een softfocus en vlekken in de huid eliminerende filters of film. Eigenlijk is het een soort standaard geworden door de eeuwen heen, kijk maar eens naar de schilderijen waar vrouwen altijd met egaal gekleurde huid en zonder lijntjes en vlekken al eeuwen worden afgebeeld.    Ik vind die huidstructuur en kleurnuances juist iets van een rauwe kunst, zo van: dit is wat het is!  Het is niet lelijk of geknutseld maar gewoon puur.

Gelukkig met alles is dit maar mijn mening en ieder mag zijn eigen hebben. Ik ga er alleen prat op dat ik het platgelopen pad naar wat mooi is niet altijd volg en ook gewoon probeer dingen vanuit geen enkele algemeen geaccepteerde mening probeer te bekijken. <:)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2022, 08:14:57 »
Het is niet alleen het grote opnameformaat; het is ook de gevoeligheid voor een zeer smal gebied uit het kleurenspectrum. Hierdoor krijgt menselijke huid iets lederachtigs. Dus in plaats van verzachting (softfocus, zacht contrast etc.) is er eigenlijk juist sprake van overdrijving. Puur zou ik het derhalve niet willen noemen. Wel karaktervol, als je dit effect zoekt. Verweerde mannenkoppen komen er bijvoorbeeld nog dramatischer uit.
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2022, 09:22:00 »
Ja daar heb je gelijk in.  Juist het accent inderdaad de andere kant op leggen, van glad naar grof, geeft in mijn ogen echt een prachtig beeld. 

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2022, 14:28:02 »
nou ja, de ongevoeligheid voor rood en de gevoeligheid voor blauw gecombineerd met huid, dat maakt het al snel grof, dit gecombineerd met de ongevoeligheid, en dus de problemen die het licht opleveren, die nodigen niet uit tot het gebruik van de lichtslurpende maar zachter tekenende softboxen.. kleine scherptediepte en ga zo maar door, het is geen makkelijk medium..
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2022, 21:58:07 »
Ik ben er ook niet erg enthousiast over. De foto is wel leuk, maar de wetplate is niet voor ieder gezicht geschikt.