Auteur Topic: Sofia  (gelezen 317 keer)

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
Sofia
« Gepost op: 11 september 2022, 11:17:38 »
Driemaal in India geweest wat jaartjes terug. Tijdens de reis in 2011 ontmoette ik Sofia in Kerala. Een Poolse maar woonde/woont in Edinburgh. In 2012 heb ik haar een aantal keer opgezocht aldaar. Uiteindelijk strandde dat contact maar wel sporadisch contact gehouden via Instagram. Onlangs was ze in Amsterdam en zagen we elkaar weer. Blijft bijzonder!

Trip 35
Tri-X
Rodinal

Sofia by Jelmer Gremmen, on Flickr
~ Grain is life ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Sofia
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2022, 11:34:55 »
Oude liefde/vriendschap roest niet.  :)
Mijn code blijft analoog.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2022, 11:38:39 »
En een sympathiek portret, in een Amsterdams decor.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2022, 13:11:06 »
Erg leuke foto zo van op de brug. Door de hellende horizon geeft het het effect van dat de foto op een boot is gemaakt en dat er stevige deining is. 
Vraag ik me af: horizon bewust scheef of een 'happy accident'?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2022, 13:23:30 »
Leuke foto
Minder ‘artistiek’ dan jouw werk gewoonlijk, kan mij wel bekoren :)
Kalm aan maar, ontspan :)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2022, 13:38:22 »
Precies dat, en vanwege de artistieke kwaliteiten van Jelmer vraag ik me dus af of de horizon bewust scheef staan en de railing recht. <:)
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2022, 13:39:52 »
Zeker een sympathiek portret, maar ik heb een beetje moeite met de "afgehakte handjes"

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2022, 13:43:24 »
Dat heb ik nou weer helemaal niet.
Ondanks het feit dat dat er wel bij mij ingeslagen is.
Bij wijze van.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2022, 10:09:42 »
Horizon per ongeluk scheef. Zag het pas nadat de foto hier al stond.

Ja, de afgehakte handen ben ik nog niet over uit wat ik daar nu van vind. Maar goed.
~ Grain is life ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2022, 10:30:33 »
De foto heeft een duidelijke en aangename symmetrie. Geen perfecte symmetrie als van een spiegel en dat moet ook niet natuurlijk. Precies goed zo. De bomenrijen en de kades werken hierin mee en ook Sofia's armen. Afgehakte handen zouden misschien storend zijn als ze er net niet helemaal opstonden; net onder de pols of zonder vingertoppen of zo. Dat is hier niet aan de eh... hand.
Maar dit is slechts mijn mening uiteraard.

Haar benen staan er ook niet op trouwens.   ;)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2022, 10:42:16 »
De handen storen mij ook niet. Blijft een fijne foto.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2022, 12:32:13 »
Nou, het is me wat. Post je een foto van een kennis tijdens een uitje in de stad, wordt die weer helemaal tot de laatste druppel uitgemolken.   ^^
Tja, zo gaat dat hier. Maar Jelmer vindt dat vermoedelijk niet zo erg, anders had hij hem niet op dit forum geplaatst.

Wat trouwens wel degelijk bijdraagt aan zo'n foto is het verhaal erachter. De details van de relatie tussen model en fotograaf gaan ons niet aan, tenzij de betrokkenen dat zelf wensen natuurlijk. Maar een globale uitleg helpt zeker. Alleen dat al maakt het meer dan zomaar een toeristisch kiekje met een compact-camera. Niet dat daar iets mis mee zou zijn.
Maar ook technisch gezien is het wel iets meer dan een kiekje, denk ik, en een deel daarvan hebben we al besproken.

Als je een mooi gezicht en een lieve blik weet te vangen sta je al met 2-0 voor natuurlijk. Waarbij dat laatste belangrijker is dan het eerste, maar als het er allebei is is dat alleen maar rijkdom.
Over de symmetrie en de handen hebben we het al gehad.
Dan de scherptediepte. Door het kleinbeeldformaat en zo te zien niet zo'n grote opening is er achter het model best nog veel te onderscheiden. Dit heeft voor- en nadelen. Puur als portret gezien was het wellicht beter geweest als er minder scherptediepte was. Dan was ze meer losgekomen van de achtergrond. Maar dan was er van het Amsterdamse weinig meer overgebleven. Nu is het een portret in samenhang met de karakteristieke omgeving.
Een risico is dan wel dat bijvoorbeeld de bomen één geheel met het haar gaan vormen, helemaal in zwartwit. Aan de andere kant, als er iets uit het hoofd groeit kun je maar beter zien wat dat dan is. Gelukkig heeft het haar een lichtkrans waardoor samensmelting goeddeels wordt voorkomen. En de reflectie op het water maakt haar hals mooi vrij.

Zo, ik ben uitgemolken hoor.   ;)

O, en ja, de boel nog even "in het lood" zetten kan nooit kwaad inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2022, 12:51:17 door Mono »