Auteur Topic: Minolta x-700 sluitergordijn werkt niet.  (gelezen 1222 keer)

Offline Sem

• Nieuw
  • *
Minolta x-700 sluitergordijn werkt niet.
« Gepost op: 7 september 2022, 15:43:05 »
Goedendag,
Ik ben Sem en al een aantal jaar bezig met analoge fotografie.

Onlangs heb ik Minolta x-700 gekocht op marktplaats. Deze heb ik toen getest, zonder rolletje, en geen gekke dingen gezien. Laatst heb ik mijn eerste rolletje met foto’s terug gekregen en zijn de laatste 10 foto’s blanco / 1/3de belicht. Ik heb toen gekeken en het gordijn ging idd maar 1/3 open met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1 seconden. Ik heb toen de idler gear, dat blauwe tandwieltje, een tandje verplaatst en toen werkte hij perfect. Een paar dagen later testte ik hem opnieuw en ineens ging mijn spiegel niet meer naar beneden en bleef het gordijn hangen. Ik heb toen rustig het gordijn terug gedrukt en de spiegel ging weer naar beneden. Nu gaat het gordijn dus helemaal niet meer open en gaat het winden ook een stukje zwaarder. Weet iemand wat ik wellicht kan doen? Alle adviezen zijn welkom. Ook beschik over, denk ik, genoeg technische kennis om het wellicht zelf te repareren als het te repareren is uiteraard.. Alvast bedankt!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Minolta x-700 sluitergordijn werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2022, 15:56:45 »
Hallo Sem en welkom hoor.   :)

We gaan de reacties maar even afwachten.
Mijn code blijft analoog.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2022, 16:08:38 »
Om alvast van wal te steken: het is een automatische/elektronische camera, dus altijd eerst absoluut verse batterijen erin.

Ook beschik over, denk ik, genoeg technische kennis om het wellicht zelf te repareren als het te repareren is uiteraard..

Een mens kan meer dan hij/zij denkt en angst is een slechte raadgever. Maar camera's zijn best wel complexe apparaten ...

https://learncamerarepair.com/downloads/pdf/minolta-x700-service-manual.pdf

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2022, 16:16:55 »
Bedankt voor uw reactie,
Ik heb er, toen ik ging schieten, nieuwe batterijen erin gedaan. Ik denk niet dat dit daar mee te maken heeft. Ik heb meer het idee dat het gordijn geblokkeerd wordt omdat het niet goed terug gaat op zijn plek. Verder heeft u inderdaad gelijk, het zijn complexe apparaten. Echter ben ik wel van mening dat het het proberen waard is aangezien hij het niet doet. Ik ben ook niet op dit moment van plan om hem weg te brengen omdat ik dan waarschijnlijk meer aan reparatie kosten kwijt ben dan dat de camera heeft gekost. Bedankt voor de handleiding!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2022, 16:27:32 »
Ik heb zelf ooit flink wat problemen met een X-700 gehad maar dit is allemaal nieuw voor me. Klinkt in ieder geval niet goed. 
Ga er van uit dat de camera stuk is en dat er minimaal onderdelen nodig zijn die niet meer los te koop zijn.
Leuk om te kijken hoe het werkt en als je het defecte gedeelte vindt kan je er altijd een andere (defecte ) bijkopen om van twee weer één te maken.

De eerste problemen zouden nog met verdikt vet te maken kunnen hebben maar als het transport zwaarder gaat lopen na het terug duwen van onderdelen (eigenlijk altijd een enorm risico om te doen) kan het zijn dat er een hevel of pal is verbogen of gebroken.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2022, 16:36:33 »
Ja, ik denk persoonlijk dat het in eerst instantie  verdikt vet was.  Ook zat ik te denken aan een gordijn die niet meer lekker op zijn plek zit in de rail. Maar zeker weten doe je het nooit. Misschien maar binnenkort uit elkaar halen en kijken of ik het probleem kan vinden. Het is alleen wel balen dat ik deze camera pas net heb gekocht en maar 1 rolletje heb kunnen schieten. Hij was nog redelijk aan de prijs maar ja, dat is het risico. Bedankt voor uw antwoord!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2022, 21:18:18 »
Hou ons op de hoogte.   :)

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2022, 09:03:58 »
Goedendag,

Afgelopen week heb ik de camera compleet uit elkaar gehaald tot ik bij het gordijn kwam. Zag hier in eerst instantie niks aan. Voor de kenner, van de  2 grijze en een blauwe tandwieltjes was de onderste grijze van het rechter gordijn was vastgelopen. Na dit gesmeerd te hebben liep deze perfect. Het was dus idd vet wat verdikt was. Nu heb ik de camera weer compleet in elkaar gezet en werkt hij bijna. Nu gaat het winden soepel en wanneer je de foto wilt maken, gaat het gordijn open. Alleen niet meer dicht, tot ik de camera uitzet. Heeft iemand enig idee wat dit misschien kan zijn? Ik denk zelf dat het iets elektronisch is dus misschien dat een draadje los is gekomen.
Alvast bedankt voor een reactie!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2022, 09:32:34 »
Ik heb exact het zelfde probleem met een van mijn Minolta's 110 Zoom markII. Ik heb geen idee wat er fout gaat maar ik vermoed iets elektronisch omdat de sluiter in flitsstand en op B wel doet wat hij moet doen.  Hoe zit heb bij die van jou in de flits en B stand?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2022, 17:40:23 »
In flitsstand en b doet hij het ook niet bij mij. Nog maar een keertje uit elkaar halen en kijken wat het probleem is. Wellicht is er idd een draadje los of iets dergelijks. Wel was er een draadje af die aan het sluitergordijn zit aan de achterkant. Dit is een paars draadje die je kunt zien vanaf de onderkant van de camera. Ik denk dat deze aan de flitsaansluiting aan de zijkant zit maar weet dit niet zeker. Weet u dit misschien?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2022, 20:37:17 »
Helaas, ik ben zelf niet zo technisch dat ik me zover in de camera durf te wagen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2022, 22:08:24 »
gordijn niet meer dicht zou op een defecte condensator kunnen duiden. en dan niet die onderop, maar die bij de terugspoelhandel zit on der de printplaat. met een scherp soldeerboutje moet je die kunnen verwisselen. als het een blauw epoxy drupeltje is ipv een aluminium tonnetje, hoef je hem niet te vervangen en is het iets anders.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2022, 10:51:03 »
Ik zat er inderdaad aan te denken om ze te vervangen alleen deze zijn idd de blauwe versie. Moet iets van een draadje zijn of iets dergelijk. Tijdens het demonteren waren ook twee draadjes los gekomen omdat ze zo ongelofelijk fragiel zijn. Wellicht dat ik tijdens het monteren iets over het hoofd heb gezien.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2022, 12:01:26 »
dat kan ook. het tweede doek wordt door de computer bediend via een electromagneet. het kan dus overal zitten. maar als er wel ledjes zichtbaar zijn verdenk ik eerder de draadjes naar de electromagneet.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Sem

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2022, 21:04:27 »
Goedenavond,

Ik heb de hele camera afgelopen week weer uit elkaar gehaald, opnieuw in elkaar gezet en nog steeds ging het gordijn niet meer dicht tot dat ik de camera uit zetten. Ik was op het punt om op te geven maar dacht probeer het even zonder de bovenplaat erop. Tot mijn stomme verbazing deed hij het ineens wel. Ik denk zet hem in elkaar, doet hij t weer niet meer. Weer de bovenplaat eraf enz. Ik vermoed dat er ergens een connectie/draadje niet helemaal lekker zit(hierdoor deed trouwens ook de lichtmeter het niet of af en toe).  Ook kwam ik erachter dat het belangrijk is dat je de on off on schakelaar goed uitlijnt want anders doet hij het ook niet. Maar hij zit nu weer in elkaar en doet het (tot op heden) perfect. De sluitertijden leken ook te kloppen, zo even snel te horen. Maar om dit natuurlijk zeker te weten, moet ik het testen met een rolletje.