Foto's > Panorama

Problemen aan de Horizon(t)

(1/6) > >>

beeperhorrie:
Vandaag het rolletje kunnen ophalen en waar ik voor vreesde is dus realiteit verworden: de eerste vijf foto's zijn mislukt.

Transporteren ging altijd al goed. Vooraf ook al getest met een dood rolletje wat ik alleen gebruik om camera's te testen hoe ze het doen met een rolletje erin.
Rolletje de dag van tevoren geladen. In het Spoorweg museum de camera op statief gezet. Draadontspanner ingedraaid en na waterpas zetten en belichting instellen dus afdrukken.........  Niets! Ik hoor een tikje maar het front draait niet. Voorzichtig met de hand gedraaid en de film getransporteerd. Weer afdrukken en weer niets. Derde keer herhaalt met wederom geen draaiend front.
Lens weer goed gezet op de hand en getransporteerd. Van het statief af en de draadontspanner eruit. En daar ging spontaan het apparaat af met een luchtfoto als resultaat.

Hierna zonder draadontspanner gebruikt en daar ging alles dus goed.
Wat kan dat nu zijn?   De draadontspanner gaat gewoon in de ontspanknop dus dat zou toch altijd goed moeten gaan denk ik dan toch.

Nu ja, hieronder de provisorisch gescande mislukte negatieven.

beeperhorrie:
Ꙭk maar even als positief, kijkt toch wat makkelijker.

FotovBueren:
Vreemde resultaten, het lijkt wel of de rol slipt, maar als ik je goed lees draait het filmhuis niet goed mee. Vreemd dat het met de draadontspanner niet goed werkt, heb je het nog met een andere draadontspanner geprobeerd?

Ik zou deze negatieven wel inscannen, wellicht levert het nog wat spannends en dynamisch op.

Mschekkerman:
De trommel wordt afgedicht met een combinatie van vilt en schuim. Die drukken tegen de wand van de trommel. Als de camera lange tijd niet is gebruikt, komt dat vaak na een paar keer proberen langzaam los. Dan komt het op plekken waar de boel vastloopt. De trommel zelf loopt in kleine kogellagers. Ik repareer zelf geen Horizont, maar er is wel een adres voor in Nederland. Die kan ook de reflecties in de trommel verminderen.

Stuur me een PB bij interesse.

FotoHans:
He wat vervelend!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie