Auteur Topic: 1,35 V kwikbatterij  (gelezen 437 keer)

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
Re: 1,35 V kwikbatterij
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2022, 12:43:32 »
Maar hoe kun je dit kontroleren?
Vakfotografen testen vroeger de belichting van camera met lens gewoon via opnamen en pasten de belichting daar op aan.
Ik heb wel eens een camera van zo'n fotograaf hersteld maar ik mocht de belichting niet afstellen omdat hij dan weer eerst moest gaan testen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2022, 12:46:06 »
Na best wel veel lichtmeters getest te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat als er een batterij in moet je het beste een relatief nieuwe kan kopen. Ik heb nu zelf een nieuw gekochte Sekonic L208 en die bevalt prima.  Die zijn ook helemaal niet zo duur en gemakkelijk mee te nemen.

Gek genoeg doet mijn oude Super Actino met seleniumcel het ook nog heel behoorlijk.

Testen van sluiter/diafragma zou ik ook niet te moeilijk maken. Als je merkt dat je foto's bij normaal gebruik steeds onder of overbelicht zijn kun je hier eens naar gaan kijken.

Jon

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2022, 12:47:57 »
Voor de Lunasix is/was een Gossen adapter leverbaar met 2* zilveroxide batterij. Werkt prima. Andere optie's krijg je een afwijking. Mijn meter is rond 2000 opnieuw bij Gossen gekalibreerd. Dat zullen ze nu 22 jaar later wel niet meer doen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2022, 13:26:21 »
Het komt niet zo heel vaak voor maar behalve dat de cel van een lichtmeter in kwaliteit achteruit gaat kan het draaispoelmetertje ook slijten bij het draaipunt.

Dat had ik meegemaakt bij een Zenit E, de meter sloeg niet verder uit dan tot de helft en bleef op dat punt hangen.
De seleencel was nog goed en die kon ik voor een andere camera gebruiken.

Maar er is nog een detail wat nog al eens over het hoofd wordt gezien, de sluiter in een camera mag ook niet een te grote afwijking hebben anders heb je zelfs niets aan de beste lichtmeter.
En met een te grote afwijking hebben we het over meer dan 30%
Zelfde geld natuurlijk ook voor het diafragma en de combinatie sluiter diafragma.

Diafragma's zullen niet zo snel afwijken, soms blijven automatische diafragma's wat plakken maar de volledig handbediende van b.v. een TLR of meetzoeker zullen niet snel een afwijking geven.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2022, 14:38:13 »
De correctieschroef is niet om de meter te ijken maar om de naald in rust op nul te zetten.

Ik heb het wel vaker geschreven maar de boodschap komt niet altijd over, veel oude lichtmeters maken gebruik van een CDS cel en dat zijn vaak ook de meters die gebruik maakten van een 1,35 volt kwik batterij.
Nadeel van de CDS cellen was niet alleen dat zij traag zijn door hun geheugeneffect maar de gevoeligheid van die cellen gaat ook achteruit wat er op neer komt dat je met een onbetrouwbare meter werkt, nou is de afwijking vaak niet zo heel groot zodat je met zwart/wit foto's meestal nog binnen de belichtingsspeelruimte werkt.

Ik persoonlijk zou die lichtmeters links laten liggen, het grappige is dat mijn meer dan 70 jaar oude Weston-master II met seleencel het beter doet dan mijn veel jongere Goosen Sixtomat en Seconic micro leader.

Ik heb ook een paar Weston lichtmeters liggen maar, en dat kan aan mij liggen, ik wordt tureluurs van al de cijfertje op die dingen.
En de enige van het stel welke ik echt vertrouw is een cine en daar kan ik niets mee met rolfilm.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2022, 14:56:53 »
Ik heb ook een paar Weston lichtmeters liggen maar, en dat kan aan mij liggen, ik wordt tureluurs van al de cijfertje op die dingen.
En de enige van het stel welke ik echt vertrouw is een cine en daar kan ik niets mee met rolfilm.

Weston master heeft ook allerlei tussenliggende waarden voor diafragma en sluitertijden, dat komt omdat in de dagen dat zij gemaakt werden zowel de moderne als de oudere sluitertijden/diafragma waarden werden gebruikt.

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 3 augustus 2022, 16:30:45 »
Licht meten is toch wel een dingetje, voor mij althans, ik heb zojuist mijn Seconic L-208 vergeleken met de Lunasix 3(met 1.5 v batterijen) en die meten het zelfde.
Vergelijk ik die twee weer met wat mijn Fm 2n dan zit daar een stop verschil in.

I am puzzled.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2022, 21:34:14 »
Citaat
Licht meten is toch wel een dingetje, voor mij althans, ik heb zojuist mijn Seconic L-208 vergeleken met de Lunasix 3(met 1.5 v batterijen) en die meten het zelfde.
Vergelijk ik die twee weer met wat mijn Fm 2n dan zit daar een stop verschil in.

I am puzzled.

De meethoek (of beeldhoek waaronder gemeten wordt) wil nog wel eens verschillen, spiegelreflex camera's werken vaak met een integraal meting. (omdat er anders teveel lucht wordt meegemeten) Als referentie gebruik ik sinds kort een brightpad en een EOS 350 die ik op spot, totaal en integraalmeting kan zetten.

Als je bij fotograferen onder normale omstandigheden op normale sluitertijden en diafragmawaardes uitkomt, is er geen reden tot paniek. 
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2022, 22:21:44 »
Die ene stop verschil zie ik ook wel als ik de lichtmeter vergelijk met de meting van de Nikon F-501.   Ook die meet meer van de onderkant van het beeld dan de bovenkant, mijn lichtmeter meet gewoon alles.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 3 augustus 2022, 23:43:24 »
Om lichtmeters te vergelijken moet je eigenlijk een grijskaart nemen die de meethoek van de verschillende meters overlapt en dan ook nog bij daglicht omdat verschillende soorten cellen hun gevoeligheidspiek niet allemaal bij dezelfde kleur hebben.

Ik had ooit eens een grafiek gezien die de verschillen in kleurgevoeligheid van diverse lichtgevoelige cellen vergeleek.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 4 augustus 2022, 12:24:28 »
Als we dan toch bezig zijn ...  Ik zit te denken om bij mij één muur helemaal 18% grijs te sauzen. Waarom niet.
Mijn code blijft analoog.

Offline Ton Elden

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2022, 12:56:31 »
Dan kom ik een keer langs :'D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 4 augustus 2022, 12:58:31 »
Ton, je bent van harte welkom.   ^^