De Fototas > Lichtmeters

1,35 V kwikbatterij

(1/6) > >>

Ton Elden:
Ik heb vraag over een lichtmeter met origineel een 1,35 V kwikbatterij.
Ik kan voordelig aan een Gossen Lunasix lichtmeter komen.
Hier kun je een vervangende 1,5 V batterij in doen.
Hij zal dan iets afwijken.
Er zit wel een correctieschroef op.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Ed Post:
Ik heb een speciale adapter van Gossen voor mijn Lunasix III. Deze past ook in andere modellen.

https://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_px14_adapter.htm

Eef:
2 losse knoopcellen lossen e.e.a. op. Achterop de lunasix kan je daarna de meter weer op 0 zetten.

Fred:
De correctieschroef is niet om de meter te ijken maar om de naald in rust op nul te zetten.

Ik heb het wel vaker geschreven maar de boodschap komt niet altijd over, veel oude lichtmeters maken gebruik van een CDS cel en dat zijn vaak ook de meters die gebruik maakten van een 1,35 volt kwik batterij.
Nadeel van de CDS cellen was niet alleen dat zij traag zijn door hun geheugeneffect maar de gevoeligheid van die cellen gaat ook achteruit wat er op neer komt dat je met een onbetrouwbare meter werkt, nou is de afwijking vaak niet zo heel groot zodat je met zwart/wit foto's meestal nog binnen de belichtingsspeelruimte werkt.

Ik persoonlijk zou die lichtmeters links laten liggen, het grappige is dat mijn meer dan 70 jaar oude Weston-master II met seleencel het beter doet dan mijn veel jongere Goosen Sixtomat en Seconic micro leader.

beeperhorrie:
Ik gebruik ook een stokoude en verder merkloze seleen meter.  Geeft de zelfde adviezen die ik ook verkrijg uit de digitale camera's. Ik heb alle andere meters weggedaan wegens niet meer goed aangeven.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie