Auteur Topic: Panorama foto 360 °  (gelezen 352 keer)

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
Re: Panorama foto 360 °
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2022, 10:39:48 »
Hallo,

Gewoon enkele opnamen tegen mekaar kleven, ook al zijn ze gemaakt vanop dezelfde plaats maar enkel in verschillende richtingen, geeft nooit een echt panorama-zicht. Dat kan je alleen maar krijgen door een "ronde" belichting of door digitaal nabewerking (stitchen). Dat geldt voor elke soort lens - maar hoe groter de afstand tot het onderwerp, hoe minder dat zal storen. Dat is allemaal pure geometrische optica.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2022, 13:47:52 »
Als de vertekening niet gewenst is dan is het standaard objectief misschien nog wel de beste keus. Alleen dat betekent nog meer foto's (8) om aan de cirkel te komen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2022, 14:31:24 »
Met meer foto’s en groter brandpunt krijg je beter (aansluitende) foto’s. Maak eerst maar eens een test met bijv. 3 foto’s . Gebruik dan matige tele 90 mm kb equivalent, standaard en groothoek. Je zult merken dat de groothoek erg gaat tegenvallen.
Ik zelf gebruik meestal 50 mm en dan staande foto’s , dat is aardig compromis tussen niet te veel foto’s en mooie aansluiting.
Hoe beter je opstelling waterpas staat hoe gunstiger. Kan prima met plankje op statief en gewone waterpas. 
Echt strak wordt het pas als je rekening houdt met het nodal point
https://panosociety.com/pages/how-to-set-no-parallax-point

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 2 augustus 2022, 16:57:30 »
De makkelijkste manier is volgens mij de Lomography spinner. Maar ik weet niet of die nog gemaakt wordt.

De  Lomography spinner  hebben  we opgezocht  & dat ziet er  zeker  een leuk ding uit  maar  toch  niet geschikt voor mijn doel ,  we willen een  mooi aansluitende   heel brede fotosamenstelling van  A tot Z

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:03:22 »
In een goed balhoofd zit ook in de snelsluit plaat een waterpasje, dan is het zeker niet moeilijk
  Dat  is  meestal zo ,maar die waterpasjes  zijn  meestal van dattum  en overjaars;
heel moeilijk   zal het niet  zijn  maar toch oppassen geblazen ; de  mensen in de fotozaken  stellen ook dat het heel makkelijk is  en toch is er geen een  die uit ondervinding kan spreken

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:05:38 »
Anders meer foto's maken met meer overlapping?
Dat lijkt mij ook    een oplossing te zijn Marcel , daar gaan we zeker rekening mee houden!

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:10:12 »
Als de vertekening niet gewenst is dan is het standaard objectief misschien nog wel de beste keus. Alleen dat betekent nog meer foto's (8) om aan de cirkel te komen.

Ook een hele  goede tip om zeker rekening mee te houden Ben; gelukkig  heb ik  deze hulplijnen  op het forum!!

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:16:57 »
Met meer foto’s en groter brandpunt krijg je beter (aansluitende) foto’s. Maak eerst maar eens een test met bijv. 3 foto’s . Gebruik dan matige tele 90 mm kb equivalent, standaard en groothoek. Je zult merken dat de groothoek erg gaat tegenvallen.
Ik zelf gebruik meestal 50 mm en dan staande foto’s , dat is aardig compromis tussen niet te veel foto’s en mooie aansluiting.
Hoe beter je opstelling waterpas staat hoe gunstiger. Kan prima met plankje op statief en gewone waterpas. 
Echt strak wordt het pas als je rekening houdt met het nodal point
https://panosociety.com/pages/how-to-set-no-parallax-point
Met uw aanbevelingen gaan we zeker rekening  houden; altijd mooi  om iemands mening te   horen die ervaring ter zake heeft ; de grootste  zorg  zal   het  horizontaal justeren  van de  statiefplaat zijn, gelukkig is  die  nogal ruim op het statief  dat gebruikt word

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:44:34 »
Ook een hele  goede tip om zeker rekening mee te houden Ben; gelukkig  heb ik  deze hulplijnen  op het forum!!

Ik zie dat het forum er een rokende smiley van heeft gemaakt maar eigenlijk moest er acht tussen haakjes staan, als in acht foto's om 360 graden te krijgen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:54:46 »
Ja, een spatie tussen de 8 en het eindhaakje verhelpt dat.

(Een spatie vóór de 8 kan er nog bij. Als je slecht tegen a-symmetrie kunt.)
Mijn code blijft analoog.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 2 augustus 2022, 18:11:02 »
Tja al die spaties dat is ook weer zowat.  Ik kan ook voor deze oplossing kiezen:  ₍₈₎
Of deze maar dat is minder duidelijk: ⑧

En zo kijk je gewoon je ogen uit Ꙭ (laten we het op ogen houden en niet iets anders).    Genoeg onzin, terug naar de 360° panorama.

Online M Stormink

• Analoog liefhebber