Is dit wat ik van Fomapan400 mag verwachten (qua korrel en contrast)?
Qua korrel vermoedelijk wel, contrast heb je zelf in de hand. In principe werkt het bij filmontwikkelen zo dat hoe langer je ontwikkelt, hoe hoger het contrast wordt. Als je je richt op het scannen van je negatieven, dan zou ik de negatieven zo ontwikkelen dat je na de scan zoveel mogelijk ruimte hebt om met een bewerkingsprogramma het contrast te beïnvloeden. In die zin zegt het contrast van de afbeeldingen die je ons laat zien, niet zoveel, omdat je er met fotoshop er nog van alles aan kunt doen. Veel kritischer is je schaduwdoortekening. Als je het gevoel hebt dat daar meer ruimte moet komen - met andere woorden, dat je onvoldoende dingen ziet in je schaduwen - dan is er slechts een oplossing: ruimer belichten. Wees niet bang om je lichtmeter op 200 iso te zetten bij deze film. En krijgt je scanner dan moeite met de hoge lichten: ontwikkel gerust 25% korter en je krijgt een stuk zachtere negatieven die zich vermoedelijk ook eenvoudiger laten scannen.
Overigens is toonschaal nog wat anders dan contrast. Er zijn film-ontwikkelaarcombinaties waar ik persoonlijk niet mee uit de voeten kan, omdat ik de manier waarop de toonschaal weergegeven wordt niet mooi vind. PanF+ in Rodinal is er een, Delta400 in XTOL is een andere die ik niet mooi vind. Dat is geheel subjectief en de enige echte oplossing is dan een andere film-ontwikkelarcombinatie te nemen. TMY-2 met XTOL en Tri-X met 1+50 Rodinal zijn bijvoorbeeld favorieten bij mij. Ook met Delta100, FP4+ en HP5+ kan ik het goed vinden. Het is een kwestie van proberen en als je het niet mooi vind, gewoon wat anders proberen.
Verder ben ik het met Zilverprint en Jonnie eens dat de scherpte wat tegenvalt. Nou kan dat aan 100 verschillende dingen liggen - van de positie van je matglas in je camera, het scherpstellen, de kwaliteit van je statief, de wind buiten, een objectief dat niet goed is tot aan de instellingen van je scanner - zodat er eigenlijk niet zoveel over te zeggen is. Het vraagt vermoedelijk een systematische aanpak om die problemen op te lossen. En ik zou dan beginnen bij de scanner, om eerst de korrel netjes scherp afgebeeld te krijgen...