Ilford Hp5+ IS de beste film om mee te starten. Ik gebruik zelf niet anders in 4x5. Een film, één ontwikkelaar (XTOL). op ALLE formaten. (wel ik heb nog Tri-X
voor kleinbeeld maar als dat op is gaat het ook naar HP5+. Met 5l 1:1 doe je 60blad.
Dat eeuwige rond geëxpirementeer leidt tot helemaal niks.
Spendeer 1 doos aan parameters als belichting en ontwikkeling.
Rond expirenmeteren moet je doen als je van je startpositie iets anders wil doen.
Maar tis mijn mening. De TS mag met FOMA beginnen en rodinal. Weapon of choice
Een aanvullinkje... Rodinal gemakkelijk en goedkoop steeds wat uit een flesje concentraat. Xtol maak je in een batch van 5 liter, voor gebruik te verdunnen 1:1 met water wat ik altijd doe, of nog meer verdund met aanpassing van ontwikkeltijd. Met de app MassiveDev kun je alle tijen makkelijk bijhouden.
Hoe bewaar je dat 5 liter concentraat, daar heb ik een perfect werkende tip voor. Koop een 5 liter bag-in-box wijn (dat hoeft geen straf te zijn) en na tralalalala is ie dus leeg, spoel hem schoon en vul hem met xtol. Laatste beetje lucht er uit en klaar is kees. Gemak van zo'n bag-in-box is dat er wel ontwikkelaar in gaat maar geen lucht in komt. Ik ontwikkel zelden, mijn xtol is zéker 4 jaar oud en is niet verkleurd en werkt naar behoren.