Auteur Topic: Beginners zwart/wit vlakfilm?  (gelezen 1869 keer)

Offline henk47

• Analoog liefhebber
Re: Beginners zwart/wit vlakfilm?
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2022, 22:29:02 »
Ilford Hp5+ IS de beste film om mee te starten.  Ik gebruik zelf niet anders in 4x5.  Een film,  één ontwikkelaar (XTOL). op ALLE formaten. (wel ik heb nog  Tri-X
voor kleinbeeld maar als dat op is gaat het ook naar HP5+. Met 5l  1:1 doe je 60blad. 

Dat eeuwige rond geëxpirementeer leidt tot helemaal niks. 
Spendeer 1 doos aan parameters als belichting en  ontwikkeling.
Rond expirenmeteren moet je doen als je van je startpositie iets anders wil doen.
Maar tis mijn mening.  De TS mag met FOMA beginnen en rodinal.  Weapon of choice

Een aanvullinkje... Rodinal gemakkelijk en goedkoop steeds wat uit een flesje concentraat. Xtol maak je in een batch van 5 liter, voor gebruik te verdunnen 1:1 met water wat ik altijd doe, of nog meer verdund met aanpassing van ontwikkeltijd. Met de app MassiveDev kun je alle tijen makkelijk bijhouden.
Hoe bewaar je dat 5 liter concentraat, daar heb ik een perfect werkende tip voor. Koop een 5 liter bag-in-box wijn (dat hoeft geen straf te zijn) en na tralalalala is ie dus leeg, spoel hem schoon en vul hem met xtol. Laatste beetje lucht er uit en klaar is kees. Gemak van zo'n bag-in-box is dat er wel ontwikkelaar in gaat maar geen lucht in komt. Ik ontwikkel zelden, mijn xtol is zéker 4 jaar oud en is niet verkleurd en werkt naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2022, 22:33:23 door henk47 »
De wereld bestaat niet. Maar als jullie er in geloven, doe ik gezellig mee...

Offline foureyes

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2022, 19:50:16 »
Dank voor jullie inzichten.

Ik heb de prijskaart getrokken en ben voor een doos van 50 stuks Fomapan 400 gegaan.
Deze ga ik nu per tien stuks consequent belichten, m.a.w. de eerste tien gewoon aan boxspeed fotograferen en aan standaardtijden laten ontwikkelen. Zelf ontwikkelen ben ik voorlopig nog niet aan toe.
Ik plan ook van elke opname de sluitertijden en diaf te noteren.

Op basis van de resultaten pas ik mijn aanpak voor de volgende tien sheets aan.

NB ik heb nu mijn eerste 5 filmholders geladen in een wisselzak. Door mijn gebrek aan ervaring heb ik hier en daar de emulsie met mijn vingers aangeraakt. Kan dit kwaad?

Offline Ree

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:17:38 »
Als je geen vette vingers hebt, kan het in principe geen kwaad. Wel zo veel mogelijk vermijden natuurlijk.

Ik zou een Stearman Press kopen om je vlakfilm te ontwikkelen. Werkt echt prima.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:47:03 »
+1 voor de stearman. Kind kan de was doen,vorige week verscheen er in op marktplaats. Weet niet of het er nog is, maar zeker aanrader. Enne de kosten heb je er zo uit bij zelf ontwikkelen of wegbrengen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:49:45 »
Iedereen heeft vette vingers. Tot groot genoegen van forensische experts. En zure ook (nee, niet de experts). Maar de mate verschilt wel per persoon en per moment. En dan is er nog de vettigheid en andere zooi die van buitenaf komt en niet altijd wordt verwijderd.

Als je de emulsie ervan kunt vrijwaren is dat uiteraard beter. Als het moet, dan aan de randen.
Mijn code blijft analoog.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2022, 21:00:05 »
De Stearman Press is bij Impex iets goedkoper, ze hebben daar ook reserve filmhouders voor de Stearman.
Voordeel van de Stearman: hij heeft maar een halve liter ontwikkelaar nodig voor 4 vellen, andere tanks gebruiken 1 liter.
https://www.fotoimpex.com/shop/system/?func=searchdo&cache=1659380116&qsearch=stearman%20press
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline foureyes

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2022, 12:10:24 »
Dank voor de inzichten.

Hieronder een selectie van mijn eerste grootformaat beelden.
Alle Fomapan 400, ontwikkeld in een SP445 tank met Ilfosol 3 (8:30min - 4 agitaties/30 sec), Ilford rapid fixer (5:00 - 4 agitaties/30sec). Geen gekke dingen gedaan.

Gescand met Silverfast8 Epson v600 - 3200ppi - gestitched met Photoshop.

Om een idee te geven van de korrel heb ik enkele snippets van de scans aan 100% meegegeven.

Is dit wat ik van Fomapan400 mag verwachten (qua korrel en contrast)?

Graag jullie reacties.

Snippets van 100% beelden in Photoshop

« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2022, 12:26:29 door foureyes »

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2022, 12:49:11 »
Ik denk dat dat dat redelijk normaal is voor Fomapan 400, maar anderen gaan dat beter weten.

Staat die brug ergens in Ninove?

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline foureyes

• Nieuw
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2022, 12:54:58 »

Staat die brug ergens in Ninove?

Keizersbrug in Gent

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2022, 13:37:24 »
De korrel valt me best mee - nou zijn flatbed scanners als de V600 altijd heel "vriendelijk" voor de korrel - maar ze missen dan ook wel wat scherpte. Echter met grootformaat merk je daar weinig van doordat je negatieven zo groot zijn.

Vind wel dat de schaduwen nogal donker zijn en de hoge lichten wat te licht zijn. Meestal kan je bij groot formaat juist een mooi verloop van de grijstinten krijgen. Dat mis ik hier een beetje.

Jon

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2022, 14:06:29 »
Keizersbrug in Gent

Dan lijken ze goed op elkaar  ;).

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline zilverprint

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Welcome to the Dark Side
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2022, 16:52:48 »
Wel de fotos zijn een beetje onderbelicht en een beetje onderontwikkelt - het probleem zit in het feit wil U presenteren door te scannen (aaaaaaaaarg)  of een druk maken met de vergroter. maar de korrel is  te wollig.  Voor 4x5 te weinig lokale scherpte.
Hier kan ik een test met rodinal 1:50 of 1:100 aanbevelen.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2022, 19:33:01 »
Ik weet natuurlijk niet welke 4x5 set je precies gebruikt, maar ik vind de scherpte erg tegen vallen voor dit formaat.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2022, 21:54:34 »
Citaat
Is dit wat ik van Fomapan400 mag verwachten (qua korrel en contrast)?

Qua korrel vermoedelijk wel, contrast heb je zelf in de hand. In principe werkt het bij filmontwikkelen zo dat hoe langer je ontwikkelt, hoe hoger het contrast wordt. Als je je richt op het scannen van je negatieven, dan zou ik de negatieven zo ontwikkelen dat je na de scan zoveel mogelijk ruimte hebt om met een bewerkingsprogramma het contrast te beïnvloeden. In die zin zegt het contrast van de afbeeldingen die je ons laat zien, niet zoveel, omdat je er met fotoshop er nog van alles aan kunt doen. Veel kritischer is je schaduwdoortekening. Als je het gevoel hebt dat daar meer ruimte moet komen - met andere woorden, dat je onvoldoende dingen ziet in je schaduwen - dan is er slechts een oplossing: ruimer belichten. Wees niet bang om je lichtmeter op 200 iso te zetten bij deze film. En krijgt je scanner dan moeite met de hoge lichten: ontwikkel gerust 25% korter en je krijgt een stuk zachtere negatieven die zich vermoedelijk ook eenvoudiger laten scannen.

Overigens is toonschaal nog wat anders dan contrast. Er zijn film-ontwikkelaarcombinaties waar ik persoonlijk niet mee uit de voeten kan, omdat ik de manier waarop de toonschaal weergegeven wordt niet mooi vind. PanF+ in Rodinal is er een, Delta400 in XTOL is een andere die ik niet mooi vind. Dat is geheel subjectief en de enige echte oplossing is dan een andere film-ontwikkelarcombinatie te nemen. TMY-2 met XTOL en Tri-X met 1+50 Rodinal zijn bijvoorbeeld favorieten bij mij. Ook met Delta100, FP4+ en HP5+ kan ik het goed vinden. Het is een kwestie van proberen en als je het niet mooi vind, gewoon wat anders proberen.

Verder ben ik het met Zilverprint en Jonnie eens dat de scherpte wat tegenvalt. Nou kan dat aan 100 verschillende dingen liggen - van de positie van je matglas in je camera, het scherpstellen, de kwaliteit van je statief, de wind buiten, een objectief dat niet goed is tot aan de instellingen van je scanner - zodat er eigenlijk niet zoveel over te zeggen is. Het vraagt vermoedelijk een systematische aanpak om die problemen op te lossen. En ik zou dan beginnen bij de scanner, om eerst de korrel netjes scherp afgebeeld te krijgen...

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2022, 22:16:31 »
:)

TMY-2 met XTOL en Tri-X met 1+50 Rodinal zijn bijvoorbeeld favorieten bij mij. Ook met Delta100, FP4+ en HP5+ kan ik het goed vinden.

En in welke soep gaan die Ilfords bij jou?
Mijn code blijft analoog.