Auteur Topic: Beginners zwart/wit vlakfilm?  (gelezen 419 keer)

Offline henk47

• Analoog liefhebber
Re: Beginners zwart/wit vlakfilm?
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2022, 22:29:02 »
Ilford Hp5+ IS de beste film om mee te starten.  Ik gebruik zelf niet anders in 4x5.  Een film,  één ontwikkelaar (XTOL). op ALLE formaten. (wel ik heb nog  Tri-X
voor kleinbeeld maar als dat op is gaat het ook naar HP5+. Met 5l  1:1 doe je 60blad. 

Dat eeuwige rond geëxpirementeer leidt tot helemaal niks. 
Spendeer 1 doos aan parameters als belichting en  ontwikkeling.
Rond expirenmeteren moet je doen als je van je startpositie iets anders wil doen.
Maar tis mijn mening.  De TS mag met FOMA beginnen en rodinal.  Weapon of choice

Een aanvullinkje... Rodinal gemakkelijk en goedkoop steeds wat uit een flesje concentraat. Xtol maak je in een batch van 5 liter, voor gebruik te verdunnen 1:1 met water wat ik altijd doe, of nog meer verdund met aanpassing van ontwikkeltijd. Met de app MassiveDev kun je alle tijen makkelijk bijhouden.
Hoe bewaar je dat 5 liter concentraat, daar heb ik een perfect werkende tip voor. Koop een 5 liter bag-in-box wijn (dat hoeft geen straf te zijn) en na tralalalala is ie dus leeg, spoel hem schoon en vul hem met xtol. Laatste beetje lucht er uit en klaar is kees. Gemak van zo'n bag-in-box is dat er wel ontwikkelaar in gaat maar geen lucht in komt. Ik ontwikkel zelden, mijn xtol is zéker 4 jaar oud en is niet verkleurd en werkt naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2022, 22:33:23 door henk47 »

Offline foureyes

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2022, 19:50:16 »
Dank voor jullie inzichten.

Ik heb de prijskaart getrokken en ben voor een doos van 50 stuks Fomapan 400 gegaan.
Deze ga ik nu per tien stuks consequent belichten, m.a.w. de eerste tien gewoon aan boxspeed fotograferen en aan standaardtijden laten ontwikkelen. Zelf ontwikkelen ben ik voorlopig nog niet aan toe.
Ik plan ook van elke opname de sluitertijden en diaf te noteren.

Op basis van de resultaten pas ik mijn aanpak voor de volgende tien sheets aan.

NB ik heb nu mijn eerste 5 filmholders geladen in een wisselzak. Door mijn gebrek aan ervaring heb ik hier en daar de emulsie met mijn vingers aangeraakt. Kan dit kwaad?

Online Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:17:38 »
Als je geen vette vingers hebt, kan het in principe geen kwaad. Wel zo veel mogelijk vermijden natuurlijk.

Ik zou een Stearman Press kopen om je vlakfilm te ontwikkelen. Werkt echt prima.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:47:03 »
+1 voor de stearman. Kind kan de was doen,vorige week verscheen er in op marktplaats. Weet niet of het er nog is, maar zeker aanrader. Enne de kosten heb je er zo uit bij zelf ontwikkelen of wegbrengen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2022, 20:49:45 »
Iedereen heeft vette vingers. Tot groot genoegen van forensische experts. En zure ook (nee, niet de experts). Maar de mate verschilt wel per persoon en per moment. En dan is er nog de vettigheid en andere zooi die van buitenaf komt en niet altijd wordt verwijderd.

Als je de emulsie ervan kunt vrijwaren is dat uiteraard beter. Als het moet, dan aan de randen.
Mijn code blijft analoog.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2022, 21:00:05 »
De Stearman Press is bij Impex iets goedkoper, ze hebben daar ook reserve filmhouders voor de Stearman.
Voordeel van de Stearman: hij heeft maar een halve liter ontwikkelaar nodig voor 4 vellen, andere tanks gebruiken 1 liter.
https://www.fotoimpex.com/shop/system/?func=searchdo&cache=1659380116&qsearch=stearman%20press
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-