Films > Overige films
Gelukt : super8 en dat goedkoop!!!
adriaanvogelzang:
ZO! Het heeft al met al even geduurd. Ik had nodig : een filmslitter van 16mm naar 2x8 mm. Ebay uit Oekraine, maand levertijd maar was binnen. Dubbelsuper8 film. Ofwel 16mm met aan beide kanten 8mm perforatie. Via de firma click und surr in Berlijn. Tijd om van een oude vieuwer en wat planken een werkbankje te maken.
Nu is alles gereed ik kan de film snijden, heb net 30 meter 16mm ds8 gesneden --> ik moet mijn opstelling stabieler maken omdat dit 100% in het donker moet maar het is gelukt.
De kosten : 1 filmviewer vd kringloop 1 euro voor de armpjes met het windmechanisme. Wat hout wat er nog lag. 8 schroeven. Likje verf uit een potje dat er nog stond. De filmslitter van ebay incl verzenden 35 euro (die verdient zich heeeeeel snel terug)
Verder nodig : super8 cassettes die goed open te maken zijn. Die van Kodak breken kapot maar cassettes van agfa (goed speuren in de kringloop) gaan makkelijk open met een beetje voorzichtigheid en een keukenmesje.
Tot nu toe was de enige investering eigenlijk de snijder. De rest van de kosten zijn verwaarloosbaar.
Waarom al deze moeite? 1 filmen is leuk, 2 projecteren is nog leuker
3 kan met de smartphone maar he jongens en meisjes hou eens op met flauwekul op de film zetten en hou nog meer op met verticaal beeld filmen....
Reden 1 en 2 zijn natuurlijk zielstrelend maar ze kosten via de geijkte weg 40 euro voor 1 film van 3.20 minuten ex ontwikkelen (wat we uiteraard zelf doen maar ik vermeld het voor de volledigheid). En dan heb je een 8mm film die zo korrelig is dat je kunt fietsen tussen de korreltjes en die overbelicht op een gemiddeld zonnige dag. Over kleur zwijg ik dat kost per kodak rol 75 euro incl ontwikkelen.
Waarom nu al dit gedoe? Nou dat is simpel :
30 meter dubbel super 8 zw/w van foma r100 (weinig korrel) kost via berlijn 35 euro excl verzenden maar dat kun je handig aanpakken. Ergo : 4 films van 15 meter voor die prijs... Dan is filmen weer leuk! Daarom dus! Wel even de cassette asa indicatie uitfresen met een dremel
henkvanzuylen:
Wat leuk dat je weer gaat filmen!
Het is een gedoe, en nog steeds redelijk prijzig, maar wel erg leuk
Mr_Flibble:
Gaaf! Ik wens je heel veel succes met deze wat duurdere kant van de hobby!
Ik heb wat 8mm spul liggen volgens mij. Ik zal eens kijken of er nog cassettes voor je bij zitten.
Ree:
Hee Adriaan,
Wat leuk! Ik wil ook heel graag filmen, maar wat mij tot nu toe ervan weerhoudt, is dat ik het ontwikkelproces niet overzie. Ik lees met veel belangstelling mee met jouw avonturen!
Ree
FotovBueren:
Ha te gek! Heb je een foto van je opstelling deze lijkt me erg interessant!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie